Gå til innhold

Kjenner du noen med pseudotvillinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid var det mellom søsknene? Noen som vet noen som har bare 10 mnd mellom 2 søsken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvor lang tid var det mellom søsknene? Noen som vet noen som har bare 10 mnd mellom 2 søsken?

Nei det gjør eg ikke, men jeg her to med 11mnd og 4 dagers mellomrom. Mer enn tett nok..

Skrevet
Nei det gjør eg ikke, men jeg her to med 11mnd og 4 dagers mellomrom. Mer enn tett nok..

Det er jo pseudotvillinger da, når det er under 18 mnd mellomrom...? :)

Var det planlagt, eller "tabbe"?

Spør fordi jeg er kjempesjokkert etter å ha oppdaget at jeg er blitt gravid igjen, på tross av manglende mens og fullamming. Er så usikker. Tror nok det er fint for barna, ihvertfall når de vokser seg til og alltid har en lekekamerat + praktisk logistikkmessig... Men hvordan finner man krefter til det? Er allerede dødssliten av å gå hjemme med en baby, og så skal jeg holde ut et år til... For ikke å snakke om alle de ekstra kiloene jeg fortsatt bærer på etter svangerskapet...

TS

Skrevet

Er det det som er pseudotvillinger? For jeg kjenner noen som behandler guttene sine som tvillinger til tross for at det er nesten to år mellom dem. (Urettferdig for begge, den ene må ned i nivå, den andre for høyt nivå)

Skrevet

Hvis det regnes som under 18 mnd i mellom, er mine det :)

Nesten 17 mnd i mellom.

Skrevet

Var det planlagt, eller "tabbe"?

Spør fordi jeg er kjempesjokkert etter å ha oppdaget at jeg er blitt gravid igjen, på tross av manglende mens og fullamming. Er så usikker. Tror nok det er fint for barna, ihvertfall når de vokser seg til og alltid har en lekekamerat + praktisk logistikkmessig... Men hvordan finner man krefter til det? Er allerede dødssliten av å gå hjemme med en baby, og så skal jeg holde ut et år til... For ikke å snakke om alle de ekstra kiloene jeg fortsatt bærer på etter svangerskapet...

TS

Det var ikke planlagt, hørte på legen som påstod at fullamming var prevangsjon. Vell det visste seg å ikkje stemme. Fikk nestemann 16mnd etter det igjen så da var det full rulle. Alle sier at de sikkert har mye glede av hverandre og alltid noen å være med, sant det men det blir sinnsykt med krangling. Håper det kommer seg med årene:)

Skrevet
Det var ikke planlagt, hørte på legen som påstod at fullamming var prevangsjon. Vell det visste seg å ikkje stemme. Fikk nestemann 16mnd etter det igjen så da var det full rulle. Alle sier at de sikkert har mye glede av hverandre og alltid noen å være med, sant det men det blir sinnsykt med krangling. Håper det kommer seg med årene:)

Jeg har også tre tette, og kan bare anbefale denne boka: Siblings without rivalry.

Den finnes på norsk også, men bare på biblioteket.

Skrevet

Nevø og niese til samboeren er det 12 mnd mellom - nå er de 9 (jente) og 8 (gutt).

Det er mye krangling og rivalisering og det har det alltid vært. Aldri i livet om jeg kommer til å stole på fullamming som prevansjon.

Gjest tante beate
Skrevet

En venninne av meg har fire barn hvor det er under tre års aldersforskjell mellom eldste og yngste. de to yngste er tvillinger riktignok. blir dette da pseudo-firlinger? :gjeiper:

Må si det ikke frister veldig altså.. Men når tredjemann blir to, da blir det fort mange barn. Var veldig styr da de var små, nå når de er litt større har de jo nesten sitt eget fotballlag, og leker veldig godt ilag.

Skrevet

Barn med mindre enn 2 års aldersforksjell, blir betegnet som pseudotvillinger. Altså mindre enn 24 mnd mellom. Det er i allefall det som er vanlig her i norge. Men vet at bl.annet danmark praktiserer 18 mnd.

Får selv pseudotvillinger med 19 mnds mellomrom. Det var planlagt. Om alt hadde klaffet fra første stund, hadde det vært ennå mindre aldersforskjell mellom de. Ei veninne av meg har 13 mnd mellom sine. Det var ikke planlagt og kom som følge av litt "sløvhet" og litt for stor tillit til amming som prevensjon.

Skrevet

Er det virkelig mulig med bare 9 - 10 mnd mellomrom???

Gjest Gjest_Agnes_*
Skrevet

Det er 10 mnd og 2 uker mellom brødrene mine. :) De var bestiser som små og er veldig nære hverandre nå, selvom forskjellige valg i voksen alder har ført dem litt fra hverandre.

I følge mamma var det litt slitsomt, men mest bare bra å ha de så tett. Nå var hun veldig ung, så kanskje det har noe å si, men det hun var spesielt glad for var mangelen på sjalusi mellom dem, ingen av dem ble noen gang vant til å "være alene". Det var forresten ikke planlagt; stolte litt for mye på fullamming.

Når jeg hører min mors erfaringer, tror jeg nok jeg kommer til å satse på samme "prevensjon" og få to tette. 10 mnd er litt heftig lite, riktignok, men 12 mnd er greit.

Men har hørt at det øker sjansen for prematur fødsel om det er under 18 mnd mellom...

Skrevet
Er det virkelig mulig med bare 9 - 10 mnd mellomrom???

Ja.

Svært skjelden ved fullamming, selv om det av en aller annen grunn ofte er ekstremt mange som "kjenner noen som kjenner noen" i slike tråder. Men det er alltid statistiske unntak.

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg kjenner noen som har to med 13 måneder i mellom. Det var planlagt. De ville ta hele bleieperioden i en runde og så ville de at søskenene skulle ha god kontakt.

Skrevet

Mine tre første barn kom tett. Den eldste var ikke fylt 2 år da da den tredje ble født, den andre ikke 1 år. Jeg var 20 år da jeg fikk min første, så jeg var ung og sprek. Jeg fikk min fjerde noen dager før min 25-årsdag. Barn nr. 5 ble født da jeg var 28 år. Jeg må ærlig talt si at jeg ikke skjønner hva noen klager sånn for at de blir så slitne når de har bare ett barn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner to brødre som er 18 måneder fra hverandre i alder. Har hørt at det var mye styr når de var små (selv om moren bevisst vendte eldstemann av med smokk og amming før nr 2 kom ble han "baby" igjen når broren kom, og skulle behandles akkurat likt som broren).

Var en del krangling også, vet ikke helt hvor lenge det varte, men så lenge jeg har kjent dem (siden slutten av tenårene) har de vært kjempegode venner, så det kan nok være veldig positivt også i den forstand at de blir veldig nære, men slitsomt når de er små...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...