Gå til innhold

Hvilket språk er finest

Gjest Melchizedek

2121  

40 stemmer

1. 1. 1221

• Italiensk
      8
    • Spansk
      6
    • Fransk
      13
    • Tysk
      7
    • Engelsk
      6

Anbefalte innlegg

Forresten, å si Spania-spansk blir litt som å si Norge-norsk, med alle de forskjellige dialektene som finnes i Norge. Det må utdypes med nordnorsk f.eks, som er noe helt annet enn Oslodialekt. Samme med Spania.

Det stemmer jo ikke. "Spansk som i Spania" til forskjell fra "spansk som i Sør-Amerika" gir jo absolutt mening. Det blir akkurat det samme som britisk engelsk versus amerikansk engelsk. Det er uendelig mange dialekter og talespråksvarianter i Storbritannia også, men det er likevel riktig å bruke "britisk engelsk" som samlebegrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

M-hm, poenget mitt var jo at det finnes masse veldig forskjellige dialekter i Spania og.

Derfor er ikke "Spania-spansk" en beskrivelse som holder så lenge.

Den spansken som snakkes i Sør Amerika igjen er også annerledes (mange andre ord, forskjellig tonefall m.m.) men det betyr ikke at Spania-spansk er en god beksrivelse av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M-hm, poenget mitt var jo at det finnes masse veldig forskjellige dialekter i Spania og.

Derfor er ikke "Spania-spansk" en beskrivelse som holder så lenge.

Den spansken som snakkes i Sør Amerika igjen er også annerledes (mange andre ord, forskjellig tonefall m.m.) men det betyr ikke at Spania-spansk er en god beksrivelse av den grunn.

Masse forskjellige dialekter i Spania, masse forskjellige dialekter i Storbritannia. Sånn er dte i de fleste land. Allikevel er det nyttig å kunne snakke om "britisk engelsk" og "iberisk spansk" eller for den saks skyld "belgisk nederlandsk" og "østerriksk tysk" (til forskjell fra engelsk i USA, spansk i Latin-Amerika, nederlandsk i Nederland og tysk i Tyskland). Skjønner ikke poenget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at "Spania-spansk" er et stort ord. Spansken de snakker i Argentina f.eks er mye finere enn Madrid-dialekt. Sånn de snakker bl.a på Gran Canaria kan minne litt om slik de snakker på Cuba. Colombiansk spansk er helt annerledes enn Andalusisk f.eks, men Andalusisk og uttalen de har i Galicia er også veldig forskjellige. Galiciadialekten kan igjen minne litt om Argentisk.

østerrisk-tysk er ikke det samme som Tyskland-tysk, men slik de snakker i Granada er absolutt ikke det samme som i Baskerland heller. Dét er poenget mitt. At "Spania-spansk" ikke er veldig beskrivende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at "Spania-spansk" er et stort ord. Spansken de snakker i Argentina f.eks er mye finere enn Madrid-dialekt. Sånn de snakker bl.a på Gran Canaria kan minne litt om slik de snakker på Cuba. Colombiansk spansk er helt annerledes enn Andalusisk f.eks, men Andalusisk og uttalen de har i Galicia er også veldig forskjellige. Galiciadialekten kan igjen minne litt om Argentisk.

østerrisk-tysk er ikke det samme som Tyskland-tysk, men slik de snakker i Granada er absolutt ikke det samme som i Baskerland heller. Dét er poenget mitt. At "Spania-spansk" ikke er veldig beskrivende.

Det er jo heller ingen som har sagt at "Spania-spansk" er en veldig presis lingvistisk betegnelse. Men den funker som bare søren til det som The Kitten brukte den til, nemlig å skille mellom colombiansk spansk (som hun foretrekker) og spansk slik det snakkes i Spania. Og det er vel derfor jeg har hengt meg opp i det - her bruker hun et uttrykk som faktisk formidler det hun skal si, og så får hun pes fordi det ikke fungerer til noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke pes, og ikke mot Kitten.

Poenget er at jeg syns det ble feil, ikke da nødvendigvis Colombia versus Madrid, men betegnelsen.

Man er ikke spansk for intet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Ellen_*
Men irsk? Er det et språk? Snakker de ikke bare engelsk (dog med en irsk aksent)?

Irsk (gælisk) er absolutt et eget språk. Jeg har en venninne som i disse grader tar doktorgrad innen dette språket, og det er også et offisielt språk innen EU. Drar du noensinne til Irland, vil du antakelig finne tospråklige skilter de fleste steder. Synger ikke Enya irsk i ny og ne?

Jeg er enig med andre her, jeg synes de fleste språk har noe estetisk ved seg, men på forskjellig måte. Språkene som virkelig gjør meg myk i blikket, er gresk og italiensk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irsk (gælisk) er absolutt et eget språk. Jeg har en venninne som i disse grader tar doktorgrad innen dette språket, og det er også et offisielt språk innen EU. Drar du noensinne til Irland, vil du antakelig finne tospråklige skilter de fleste steder. Synger ikke Enya irsk i ny og ne?

Jeg er enig med andre her, jeg synes de fleste språk har noe estetisk ved seg, men på forskjellig måte. Språkene som virkelig gjør meg myk i blikket, er gresk og italiensk. :)

Jeg vet at gælisk er et eget språk, men ville vel ikke kalt det "irsk", synes ikke det blir helt presist... De snakker jo vel så mye engelsk, med irsk "dialekt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Jeg vet at gælisk er et eget språk, men ville vel ikke kalt det "irsk", synes ikke det blir helt presist... De snakker jo vel så mye engelsk, med irsk "dialekt".

"Irsk eller irsk gælisk (irsk Gaeilge (na hÉireann)) er et keltisk språk som tales på Irland", ifølge vår upålitelige venn Wikipedia.

Eller engelske Wikipedia:

Irish (Gaeilge) is a Goidelic language of the Indo-European language family, originating in Ireland and historically spoken by the Irish people. Irish is now only spoken natively by a small minority of the Irish population but also plays an important symbolic role in the life of the Irish state, and is used across the country in a variety of media, personal contexts and social situations. It enjoys constitutional status as the national and first official language of the Republic of Ireland and it is an official language of the European Union. Irish is also an officially recognised minority language in Northern Ireland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen-Marie

Den type "irsk" heter "Hiberno-English". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg synes overskriften på denne tråden ikke er bra. Det er ingen fasit på hvilket språk som er finest. Hvis det derimot hadde stått: "Hvilket språk synes du/dere er finest?" ville det gitt mening.

Jeg har noen personer i min nære krets som har den irriterende uvanen å si "det er" eventuelt "det er ikke" når det er deres personlige oppfatning om noe. Disse personene er generelt oppblåste og bedrevitende, så det koster meg ingenting å jekke dem ned noen hakk og si at andre kanskje mener noe annet enn dem :nei: .

Forøvrig har jeg studert flere språk, det er vanskelig å rangere hvilket jeg synes er det fineste, men jeg er fascinert av gresk og forsåvidt også serbokroatisk.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes overskriften på denne tråden ikke er bra. Det er ingen fasit på hvilket språk som er finest. Hvis det derimot hadde stått: "Hvilket språk synes du/dere er finest?" ville det gitt mening.

Enig i dette. Det finnes ingen universell og generell regel for hva som er "finest" her. Det må nødvendigvis bli subjektivt.

Ettersom jeg nettopp kom hjem fra ferie i Kroatia/Montenegro, så er jeg akkurat nå fascinert av språket der. Alt er relativt.

På vei hjem, kom jeg i snakk med en flott og sjarmerende tysker, som sa at jeg snakket bra tysk. Klart jeg syntes at tysk var morsomst/finest der og da.

Ellers har jeg sans for skikkelig stiff upperlip humor, altså britisk engelsk.

Men så hender det jeg faller i staver over noe som blir sagt på fransk, spansk og italiensk også.

(Jeg sier ikke at jeg snakker alle disse språkene, men bare som et eksempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fransk helt klart, snakker litt og skulle ønskejeg kunne det helt flytende. Spansk kommer på en god andreplass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...