Gå til innhold

Verbet " å ligge"


Gjest Gjest_hmm_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_hmm_*

Jeg kjenner en som sier "lagt" når h*n skal bøye verbet å ligge til perfektum.

Altså; jeg har lagt i senga i hele dag. Er dette riktig å si?

Jeg ville sagt at jeg har ligget i senga i hele dag. Og trodde at det er verbet å legge, som bøyes til har lagt i perfektum. F.eks jeg har lagt boka på bordet.

Vedkommende som sier dette er fra hedmark, kan det være en slags dialektvending? La merke til at en annen venn av vedkommende også bøyde et ord på samme måte... Jeg bare synes det høres så veldig rart ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner en som sier "lagt" når h*n skal bøye verbet å ligge til perfektum.

Altså; jeg har lagt i senga i hele dag. Er dette riktig å si?

Jeg ville sagt at jeg har ligget i senga i hele dag. Og trodde at det er verbet å legge, som bøyes til har lagt i perfektum. F.eks jeg har lagt boka på bordet.

Vedkommende som sier dette er fra hedmark, kan det være en slags dialektvending? La merke til at en annen venn av vedkommende også bøyde et ord på samme måte... Jeg bare synes det høres så veldig rart ut!

Det er riktig sånn som du sier. Å ligge - ligger - har ligget. Å legge - legger - har lagt.

Jeg vet ikke om dette er spesielt for Hedmark. Jeg har hørt bergensere si det på denne måten, altså har lagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å legge og å ligge. Å legge, legger, la, har lagt (boka på hylla). Å ligge, ligger, låg, har ligget.

Jeg glemte å skrive preteritumformene. Jeg sier lå, ikke låg. Det har sikkert med dialekter å gjøre, jeg snakker modifisert riksmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til noen hedmarksdialekt som bruker "lagt" som preteritumsform av "å ligge". "Låg" og "har liggi" brukes vel stort sett i Hedmark. I Bergen, derimot, høres det av og til ut som de ikke helt vet forskjellen på "å ligge" og "å legge".

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er bergenser, og jeg kan ikke si jeg er enig i deres påstander om at bergensere sier "lagt" der det skulle vært "ligget". Jeg sier "logge" i stedet for "ligget", men det er jo dialekt, og ikke det samme som "lagt". Jeg sier at jeg har "logge" på sofaen i hele dag, ikke at jeg har "lagt" på sofaen i hele dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som sier "lagt" når h*n skal bøye verbet å ligge til perfektum.

Altså; jeg har lagt i senga i hele dag. Er dette riktig å si?

Jeg ville sagt at jeg har ligget i senga i hele dag. Og trodde at det er verbet å legge, som bøyes til har lagt i perfektum. F.eks jeg har lagt boka på bordet.

Vedkommende som sier dette er fra hedmark, kan det være en slags dialektvending? La merke til at en annen venn av vedkommende også bøyde et ord på samme måte... Jeg bare synes det høres så veldig rart ut!

Jeg har ligget i senga i hele dag....... er rett.

Jeg har lagt i senga...... er feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til noen hedmarksdialekt som bruker "lagt" som preteritumsform av "å ligge". "Låg" og "har liggi" brukes vel stort sett i Hedmark. I Bergen, derimot, høres det av og til ut som de ikke helt vet forskjellen på "å ligge" og "å legge".
Har ingenting med å vite forskjellen å gjøre, det har noe med dialektform å gjøre. Vi gjør og svake verb sterke uten at det dermed er sagt at vi ikke er i stand til å bøye dem korrekt skriftlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting med å vite forskjellen å gjøre, det har noe med dialektform å gjøre. Vi gjør og svake verb sterke uten at det dermed er sagt at vi ikke er i stand til å bøye dem korrekt skriftlig.

Jeg skriver at det høres ut som om enkelte ikke vet forskjellen, ikke at de faktisk ikke vet forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bergenser, og jeg kan ikke si jeg er enig i deres påstander om at bergensere sier "lagt" der det skulle vært "ligget". Jeg sier "logge" i stedet for "ligget", men det er jo dialekt, og ikke det samme som "lagt". Jeg sier at jeg har "logge" på sofaen i hele dag, ikke at jeg har "lagt" på sofaen i hele dag.

Jeg tipper at du er under 40 år, for eldre bergensere sier "lagt". Finn-Erik Vinje blogger forresten om akkurat dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...