Gå til innhold

Oljetørst Avensis


minienthe

Anbefalte innlegg

jeg har en 01 avensis stasjonsvogn automat, 1,6 liter bensinmotor. hadde en tilsvarende som avgikk ved døden i våres og den hadde visstnok byttet motor pga noe oljeproblematikk.

den "nye" avensisen jeg kjøpte er så inn i granskauen oljetørst !

fyllte på tre liter olje i våres men tenkte ikke så veldig over det da forrige eier kunne ha vært sløv med å sjekke.

nuvel, tok en ny måling i dag og nå var oljenivået på under minimumsmerket ? jaha, nytt påfyll og i løpet av sommeren nå så har altså bilen trengt SEKS liter olje :sjokkert:

hadde bilen på naf-test før kjøp og de hadde ikke noe å påpeke bortsett fra lavt oljenivå men jeg har i ettertid hørt at enkelte avensis og rav4motorer er beryktet for oljeforbruk.

hvordan kan jeg ta opp dette med toyota ? såvidt jeg vet så gjelder vel kun garantien frem til 100 000 km ? min har gått ca 105 000 nå, sto på 99 000 når jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvd å bytte olje/oljefilter?

bruker oljetypen som er anbefalt og filteret ble byttet like før jeg kjøpte bilen. men uansett, seks liter olje på en sommer er drøyt når detr ikke er en synlig lekkasje et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde bilen på naf-test før kjøp og de hadde ikke noe å påpeke bortsett fra lavt oljenivå men jeg har i ettertid hørt at enkelte avensis og rav4motorer er beryktet for oljeforbruk.

hvordan kan jeg ta opp dette med toyota ? såvidt jeg vet så gjelder vel kun garantien frem til 100 000 km ? min har gått ca 105 000 nå, sto på 99 000 når jeg kjøpte den.

Stemmer at VVT-i er beryktet for oljeforbruk. Såvidt jeg vet utvidet Toyota garantien til 7 år/150,000 km for akkurat dette problemet, men siden din er passert 7 år vet jeg ikke hvor mye det er å hente for deg. Du kan jo håpe på goodwill, toyotaforhandlere er såvidt jeg vet opptatt av at kundene skal være fornøyd og komme tilbake også for neste bil, i motsetning til Audiforhandlere, som aktivt bedriver kundemishandling.

Hvordan har det gått på sist utslippstest? Hvis den brenner opp oljen istedenfor å miste den på bakken burde den jo få grusomme utslippsverdier, og kanskje lage litt blå røyk når den starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke forrige eier har fulgt opp oljeskift, så er motoren mest sansynlig ferdig. Fullstendig oppbrukt!

burde ikke dette blitt oppdaget på en naftest ? alle servicer er fulgt på et toyotaverksted.

Stemmer at VVT-i er beryktet for oljeforbruk. Såvidt jeg vet utvidet Toyota garantien til 7 år/150,000 km for akkurat dette problemet, men siden din er passert 7 år vet jeg ikke hvor mye det er å hente for deg. Du kan jo håpe på goodwill, toyotaforhandlere er såvidt jeg vet opptatt av at kundene skal være fornøyd og komme tilbake også for neste bil, i motsetning til Audiforhandlere, som aktivt bedriver kundemishandling.

Hvordan har det gått på sist utslippstest? Hvis den brenner opp oljen istedenfor å miste den på bakken burde den jo få grusomme utslippsverdier, og kanskje lage litt blå røyk når den starter.

har ikke hatt bilen på noen tester eller servicer siden jeg fikk den i våres. skal ha den inn og bytte bremsevæske og noe annet småtjafs nå i høst, måler de utslipp på vanlige verksteder ?

har ikke sett bak når den starter men det bør jo være mulig å se etter, bør motoren være kald eller varm for å se dette best mulig ?

har ikke sett tegn til lekkasje verken i motorrom eller under bilen der den har stått parkert ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

burde ikke dette blitt oppdaget på en naftest ? alle servicer er fulgt på et toyotaverksted.

Hvis bilen har fulgt opp alle servicene, så skal også oljen vært skiftet. (Men etterfylling må en følge opp selv.) Hvor lenge er det siden bilen var til service? Hvor mange km siden? En slitt motor vil ikke nødvendigvis oppdages på en naftest.

har ikke hatt bilen på noen tester eller servicer siden jeg fikk den i våres. skal ha den inn og bytte bremsevæske og noe annet småtjafs nå i høst, måler de utslipp på vanlige verksteder ?

Utslipp måles på eu-kontroll. Noen grunn til at du skal måle det nå?

har ikke sett bak når den starter men det bør jo være mulig å se etter, bør motoren være kald eller varm for å se dette best mulig ?

har ikke sett tegn til lekkasje verken i motorrom eller under bilen der den har stått parkert ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker ikke km akkurat nå (har ikke bilen her) men såvidt jeg regnet ut så skal jeg inn på neste service rundt senvinteren 2010 hvis jeg fortsetter i samme kjøremønster.

utslippsgreia var et svar til innlegget til "feuerstein".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
hvordan kan jeg ta opp dette med toyota ?

For å svare på det opprinnelige spørsmålet: Du enter ringer, sender epost eller møter opp hos den lokale Toyota-forhandleren og spør i skranken til verkstedet (eventuelt resepsjonen). Hvis du lurer på hva du skal spørre om: "Hei, jeg synes min Avensis 1,6 fra 2001 bruker litt mye olje. Er det normalt?" Enkelte motorer har den "feilen" at de bruker mye olje mens andre ikke har det. Lykke til! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...