Gå til innhold

Navnelapper i sokker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja sp står man nå her som førstegangsmor og har fått beskjed om at alt tøy må merkes med navn. Så bevepnet med merkelapper og strykejern er jeg klar til å angripe den store haugen som ligger forran meg. Så kommer spørsmålet: Er det verdt det å merke sokkene også? Er sokker noe som barnet lett mister?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi satte på stoffmerkelapper på ullsokkene som svigermor har strikket. Sokker som skal ligge som reservepar i barnehagen har fått tusjnavn inni. Resten har jeg ikek orket å bry meg med. Sokkene koster ikke all verden og ikke har vi mistet mange på tre år heller. Antallet er nærmest null.

Skrevet

Jeg setter merkelapper på ullsokker og strikkasokker + lester. Ellers kan jeg ta et par-tre par når jeg først er i gang, for å være sikker på at de som ligger i skiftekurven i bhg er merka. Jeg har ikke mista noe enda, men lillemann har kommet hjem med sokker merket Olea - så det viser jo at det fort kan skje bytting i barnehagen...

Skrevet

Jeg merker ullsokker og lester. Billige bomullssokker orker jeg ikke merke.

Skrevet

OK. Takk for svar. Da merker hjemmestrikkede sokker, og evt noen vanlige hvis jeg gidder.

Hittil er det eneste som har vært merket gummistøvlene hans, og en ettermiddag jeg kom fant jeg dem inni noen andres regnbukser, så vet ikke hvor mye det hjelper å merke :ler:

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet
Ja sp står man nå her som førstegangsmor og har fått beskjed om at alt tøy må merkes med navn. Så bevepnet med merkelapper og strykejern er jeg klar til å angripe den store haugen som ligger forran meg. Så kommer spørsmålet: Er det verdt det å merke sokkene også? Er sokker noe som barnet lett mister?

Ja, sokker er noe som barnet lett mister, og de har lett for å komme på avveie i bhg. Og ingen, kjenner igjen sokkene, hverken eieren eller personalet. Dessuten er det mange som har (nesten) like sokker av barna.

Er sokkene lyse, prøv å skriv på dem med en mørk tusj( i allefall, sett initialene på dem) Eller tråkle /sy på en navnelapp. Noen bruker selvklebende navnelapper med variabelt resultat.

• 1 år senere...
Skrevet (endret)

Har prøvd forskjellige typer merkelapper, men anbefaler http://www.gethome.no/navnelapp . Både merkelapper og merkepenn der.

Endret av marihøna1975
Skrevet

Jeg bare merket det med sytråd i en farge på innsiden. Bare et lite kors. Brukte ulike farger, men det var like mye for å parre et sokkepar.

Skrevet

Man merker de tingene man ikke ønsker å miste.

Jeg gidder ikke merke alle sokkene. Det spørs helt.. Noen er jo finere enn andre, mens noen er jeg villig til å ta sjansen på å miste..

Merker forøvrig alltid ullsokker. De er en del dyrere enn vanligere sokker, og ikke noe jeg ønsker å miste.

Skrevet

Jeg merker sokker. Bruker rettetang mens jeg ser tv, det går som bare det.

• Liker 4
Skrevet

Jeg merker alle sokkene, samt alle andre klær som barnet har med i barnehagen.

Dette er ikke fordi jeg er redd for å mist et par sokker, men i respekt for de ansatte som jobber i barnehagen.

Det er faktisk ikke lett å huske hvem som er hvem sine, og de ansatte bruker mye unødvendig tid på dette.

I tillegg har hvertfall vi blitt oppfordret til å merke alle klær, da syntes jeg det er en selvfølge å gjøre det for å lette de anattes hverdag.

For å være helt ærlig syntes jeg dere som ikke gidder er ganske respektløse.

• Liker 1
Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg setter merkelapper på ullsokker og strikkasokker + lester.

Jeg merker også alle strikkasokker og de sokkene som ligger i skiftkurven.

Men hva her lester? (beklager avsporingen)

Skrevet

jeg gikk tom for merkelapper og brukte både tusj og sydde inn noen fargerike "krusseduller" inne i sokkene slik at jeg kunne skille de ifra hverandre.

Skrevet

Jeg lurer også veldig på hva lester er for noe? Noen som kan forklare?

Skrevet

Lester er (vanligvis hjemmestrikka) ullsokker.

Skrevet

De som jobber i barnehage har drømmer om at den dagen skal komme da alle barn har navn i alle klærne sine. Det er greit at noen sokker ikke er dyre å miste, men så kommer den dagen da "tom" sine sokker ble kliss-klass når han var ute, og i hylla ligger det ingen sokker. "De sokkene er mine!" sier Tom og peker på Lise, som nettopp har tatt på seg nye tørre sokker. I sokkene står det hverken "Tom" eller "Lise". Lise har flere par sokker i sin hylle, så Tom kan jo låne disse.. Problemet er bare at moren til Lise ikke liker at Lise låner bort klær, og når man ikke vet om sokkene Lise faktisk har på seg er Lise sine eller Tom sine så står man der. Med en barbeint Tom.

• Liker 1
Skrevet

De som jobber i barnehage har drømmer om at den dagen skal komme da alle barn har navn i alle klærne sine. Det er greit at noen sokker ikke er dyre å miste, men så kommer den dagen da "tom" sine sokker ble kliss-klass når han var ute, og i hylla ligger det ingen sokker. "De sokkene er mine!" sier Tom og peker på Lise, som nettopp har tatt på seg nye tørre sokker. I sokkene står det hverken "Tom" eller "Lise". Lise har flere par sokker i sin hylle, så Tom kan jo låne disse.. Problemet er bare at moren til Lise ikke liker at Lise låner bort klær, og når man ikke vet om sokkene Lise faktisk har på seg er Lise sine eller Tom sine så står man der. Med en barbeint Tom.

Greit at jeg iallefall alltid sørger for å ha sokker liggende i hylla da :)

Skrevet

I vår barnehage legger de umerkede klær i en hylle, og ved evt. behov for lån, kan man låne derfra. Da jeg fant et par av våre votter i kurven, ble all ulla merket deretter. Jeg stryker fast navnelapper fra Askeladden, og de sitter så bom fast at de ikke lar seg fjerne engang når man for eksempel har klart å stryke lappen på utsiden av sokken. :plystre:

Gjest Fotsoppmamma
Skrevet

Ehh..ungene mine er i slekt med barfotpygmeène i Guadalupe. De har et sokkeforbruk av en annen verden, og det de ikke selv hiver av seg og roter bort. Det muterer i vaskemaskinen. Dessuten er slitasjen grunnet konsekvent vått fottøy enorm. NNngghhhh...

Så nei. Jeg merker ikke sokkene.

Skrevet

Jeg merker tynne og tykke ullsokker med strykelapper. Bomullssokker merker jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...