Gå til innhold

Besteforeldre var foreldre en gang

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det stod i alle fall innlegg om det i den is-tråden ;) Noen som foreslo "besøksforbud" om besteforeldrene fortsatte med is-matingen.

Må innrømme at jeg heller ikke kan huske å ha sett det innlegget :ler:

Å helt alvorlig vurderer å nekte besteforeldrene å se barnebarna fordi de har gitt barnebarna godteri på en hverdag er jo bare sykt.

Besteforeldre kan nok absolutt komme med mange gode råd i henhold til f.eks luft i magen, tips om hvordan få de til å sove om kvelden osv. Men det er ikke til å komme bort i fra at mange av tingene folk gjorde for alt fra 10 til 20 til 30 osv år siden blir frarådet i dag. Det er ikke så lenge siden det var greit å drikke et glass vin i ny og ne under svangerskapet eller kun pute var ok til barn i bil for å ikke snakke om at de tidligere mente det var greit at spedbarn lå i bag i bil, når alle røykte inne og når vi la spedbarn på magen. Og så må vi ikke glemme den mye omdiskuterte kumelken :ler: og andre ting som vi nå i dag vet at mor eller/og barn ikke skal spise.

Det jeg prøver å si er vel at tidligere generasjoner helt klart har mye verdifult å tilføre men at samtidig så er mye av "måten de gjorde ting på" utdatert. Det har ikke noe med at de gjorde noe "gale" det er bare det at vi vet bedre nå.

Det er viktig og fint for et godt forhold å høre på og vurdere tips og råd fra den "eldre garde" men samtidig er de nødt til å respektere grensene foreldre(deres barn) setter uten å begynne å "furte" eller lage noen stor sak ut av det ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å helt alvorlig vurderer å nekte besteforeldrene å se barnebarna fordi de har gitt barnebarna godteri på en hverdag er jo bare sykt.

Den diskusjonen handler om besteforeldre som bevisst nekter å høre på barnebarnas foreldre, og overkjører dem- ikke om godteri på hverdager.

Ellers er jeg enig i de som sier at tidene har forandret seg, og at det som var ekspertenes råd ikke er de samme som dagens råd. Mating og legging hver 3. time uansett barnets tilstand, manglende barnesikring og ulike matråd er blant de tingene som er forandret som jeg ikke ønsker at besteforeldrene skal tvinge på mitt barn.

Skrevet

Angående amming vs MME: Man skal da ikke la det gå utover barnet sitt at man vet bedre idag enn din mor gjorde på 70-tallet? :klø:

Gjest Purple Haze
Skrevet

Besteforeldre kan nok absolutt komme med mange gode råd i henhold til f.eks luft i magen, tips om hvordan få de til å sove om kvelden osv. Men det er ikke til å komme bort i fra at mange av tingene folk gjorde for alt fra 10 til 20 til 30 osv år siden blir frarådet i dag. Det er ikke så lenge siden det var greit å drikke et glass vin i ny og ne under svangerskapet eller kun pute var ok til barn i bil for å ikke snakke om at de tidligere mente det var greit at spedbarn lå i bag i bil, når alle røykte inne og når vi la spedbarn på magen. Og så må vi ikke glemme den mye omdiskuterte kumelken :ler: og andre ting som vi nå i dag vet at mor eller/og barn ikke skal spise.

Det jeg prøver å si er vel at tidligere generasjoner helt klart har mye verdifult å tilføre men at samtidig så er mye av "måten de gjorde ting på" utdatert. Det har ikke noe med at de gjorde noe "gale" det er bare det at vi vet bedre nå.

Det er viktig og fint for et godt forhold å høre på og vurdere tips og råd fra den "eldre garde" men samtidig er de nødt til å respektere grensene foreldre(deres barn) setter uten å begynne å "furte" eller lage noen stor sak ut av det ;)

Jeg er 41 år, har en sønn på snart 22 og en på 17, og kan i realiteten bli bestemor når som helst. Regner meg overhodet ikke som utdatert, og syns heller ikke at man skal kaste vrak på alt som ble praktisert tidligere.

Alt svinger, hele tiden. Da jeg fikk nr 1, skulle alle barn sove på siden. 4 år etter, da andremann ble født, skulle alle barn sove på ryggen. Bare for å ta et eksempel.

Hvis jeg ikke skal få passe barnebarna mine, på grunnlag av liknende holdninger som mange legger for dagen i denne tråden, kommer jeg til å bli svært såret og skuffet.

Det er faktisk jeg som har oppdratt de som skal bli foreldre til mine barnebarn. Jeg er førskolelærer, og regner meg som temmelig oppegående når det gjelder barns behov og oppdragelsesmetoder.

At jeg skal være utdatert, og ha klare føringer for hva jeg kan og ikke kan foreta meg med barnebarna (hvis jeg får noen), vil være vanskelig for meg å svelge.

Skrevet
Det er faktisk jeg som har oppdratt de som skal bli foreldre til mine barnebarn. Jeg er førskolelærer, og regner meg som temmelig oppegående når det gjelder barns behov og oppdragelsesmetoder.

At jeg skal være utdatert, og ha klare føringer for hva jeg kan og ikke kan foreta meg med barnebarna (hvis jeg får noen), vil være vanskelig for meg å svelge.

Moren min er også førskolelærer og meget opptatt av barnets beste. Samtidig kranglet hun regelrett med meg (når jeg fikk mitt første barn) fordi jeg (selvsagt) la han på ryggen og hun mente det ville løse alle våre søvnproblemer hvis jeg la han på magen.

Faren min, som definitivt har kompetanse om sikkerhet, synes de gamle sykkelsetene (fra når vi var barn) er supre, for de står det ikke kiloanvisning på :klaske:

Svigerforeldrene mine ga mannen min saft hvis han var tørst på natten når han var liten og har overhodet ingen forståelse for matinntoleranse.

osv osv osv.

Nå nekter vi de ikke samvær overhodet, men vi blir definitivt oppgitt noen ganger. Og selvsagt sier vi ifra og gir klare føringer. Det er jo barna våre - det mest dyrbare i livene våre - det gjelder :)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Hmmmm, jeg håper og tror at jeg ikke blir en sånn bestemor som har veldig sterke meninger om sovestillinger, sykkelseter, bilsikring osv. Regner med at foreldrene gjør det som er best for barnet sitt, og er veldig bevisst på at jeg ikke skal blande meg borti med mer eller mindre velmenende råd ;)

Derimot så håper og ønsker jeg å få være en positiv ressursperson som kan gi evntuelle barnebarn masse kos, opplevelser og gode stunder sammen med meg. Og at jeg kan være til støtte og hjelp for foreldrene hvis de trenger og ønsker det.

Verken mer eller mindre.

Skrevet
Angående amming vs MME: Man skal da ikke la det gå utover barnet sitt at man vet bedre idag enn din mor gjorde på 70-tallet? :klø:

Nei, selvfølgelig ikke. Men det er akkurat det som var poenget mitt i utgangspunktet. Sett at Gerd var mamma på 70-tallet og fikk lite veiledning og hjelp med amming. Altså funka ikke amminga, og Gerd ga barna MME. Senere viser forskning at amming er helt klart best, og på mange forskjellige måter. Det er ikke så rart om det er litt sårt for Gerd? Og når hennes datter nå blir mor, har Gerd med seg de såre følelsene fra den gangen, og dermed har hun lett for å bjeffe litt ("Det ble folk av dere også!") så snart datteren utbasunerer at skrikekurer, det har hun altså ingen tro på.

Altså: Jeg mener at det er foreldres soleklare rett og plikt å følge forskningsbaserte og velfunderte anbefalinger, og dessuten sitt eget hjerte. Mye av det dagens besteforeldre gjorde var feil. Men trenger vi å gni det inn?

Skrevet

Å undervurdere en hel genrasjon av oppdragere med å si det meste de gjorde var feil syntes jeg er i drøyeste laget.

Morsomt å høre hva de sier om 20 år frem i tid, og hva replikken din er da?

Skrevet
Å undervurdere en hel genrasjon av oppdragere med å si det meste de gjorde var feil syntes jeg er i drøyeste laget.

Morsomt å høre hva de sier om 20 år frem i tid, og hva replikken din er da?

Du rettet jo opp feilsiteringen din selv, men jeg vil bare presisere at det er egentlig nettopp det motsatte jeg står for, nemlig respekt for besteforeldrenes foreldregjerning. De gjorde mye feil (akkurat som vi utvilsomt gjør), men de gjorde det ut fra egen overbevisning, de gjorde det de trodde var best. Verden har gått videre, og det er jo bra for oss og våre barn. Men jeg tror at vi treffer flere ømme punkter enn de vi sikter på, når vi formidler (de ganske ofte bastante) meningene våre.

Skrevet
Nei, selvfølgelig ikke. Men det er akkurat det som var poenget mitt i utgangspunktet. Sett at Gerd var mamma på 70-tallet og fikk lite veiledning og hjelp med amming. Altså funka ikke amminga, og Gerd ga barna MME. Senere viser forskning at amming er helt klart best, og på mange forskjellige måter. Det er ikke så rart om det er litt sårt for Gerd? Og når hennes datter nå blir mor, har Gerd med seg de såre følelsene fra den gangen, og dermed har hun lett for å bjeffe litt ("Det ble folk av dere også!") så snart datteren utbasunerer at skrikekurer, det har hun altså ingen tro på.

Altså: Jeg mener at det er foreldres soleklare rett og plikt å følge forskningsbaserte og velfunderte anbefalinger, og dessuten sitt eget hjerte. Mye av det dagens besteforeldre gjorde var feil. Men trenger vi å gni det inn?

Det er lett å gjøre feil og være i forsvar. Det blir også feil å si at det dagens besteforeldre gjorde var feil, for det er først nå de har fått vite at det var feil for det var riktig i forhold til den tiden de var foreldre, da var det sånn det var. Og det vi gjør i dag kan godt være feil når vi blir besteforeldre. Verden går fremover og dagens absolutte sannheter trenger ikke være fremtidens absolutte sannheter.

Skrevet
Jeg er 41 år, har en sønn på snart 22 og en på 17, og kan i realiteten bli bestemor når som helst. Regner meg overhodet ikke som utdatert, og syns heller ikke at man skal kaste vrak på alt som ble praktisert tidligere.

Alt svinger, hele tiden. Da jeg fikk nr 1, skulle alle barn sove på siden. 4 år etter, da andremann ble født, skulle alle barn sove på ryggen. Bare for å ta et eksempel.

Hvis jeg ikke skal få passe barnebarna mine, på grunnlag av liknende holdninger som mange legger for dagen i denne tråden, kommer jeg til å bli svært såret og skuffet.

Jeg har overhodet ikke sagt at noen som person er utdatert! Og jeg synes det er veldig synd hvis du oppfattet det sånn, det var overhodet ikke meningen :)

Det er metodene jeg snakker om ikke menneskene, som du selv sier så svinger alt. Rådene foreldre fikk for 10,20,30 osv år siden er ofte ting vi har gått bort i fra i dag. For den saks skyld er det godt mulig de har gått bort i fra mange av de rådene vi får i dag om nye 10,20,30 år :fnise:

Men det vil ikke si at besteforeldre ikke har mye å bidra med, jeg har lært mange smarte triks fra folk som er i besteforeldre generasjonen (jeg behersker nå en genial teknikk for å få ut luft fra magen :lur: ).

Men jeg har også fått beskjed om ting som at det var min egen feil at småen hadde kolikk fordi jeg ammet oftere enn hver 3 time.. For å ikke snakke om en som prøvde å gi småen kaffe med fløte når h*n var et halvt år..

Så det jeg prøvde å få fram men kanskje ikke klarte så godt i går er at man absolutt skal lytte til rådene man får fra besteforeldrene men at besteforeldrene må respektere at man som forelder selv velger hvilke av de man vil følge og at man selv vil velge hvordan man skal oppdra barna :)

Skrevet

Hva er å gni det inn da? Man kan jo ikke la vær å amme for å ta hensyn til moren sin, og dersom hun prøver å gi ungen mat må man jo forklare hvorfor, dersom hun ikke bare respekterer ett nei.

Skrevet
Hva er å gni det inn da? Man kan jo ikke la vær å amme for å ta hensyn til moren sin, og dersom hun prøver å gi ungen mat må man jo forklare hvorfor, dersom hun ikke bare respekterer ett nei.

Jeg tenker at mye er gjort med litt humor og respekt. Altså at heller enn å gå høyt ut med et foredrag om hvor utrolig skadelig dette og hint er, kan vi bare si at "det er det som gjelder nå, jeg vet at det var annerledes da jeg var liten" eller "din metode funka på oss, men sånn som dette har vi valgt å gjøre det". Og i tillegg tror jeg det hjelper bare å ha den tanken i bakhodet at svigermor/mor faktisk er et menneske med egne personlige erfaringer som henger med som nisser på lasset.

Skrevet
Jeg tenker at mye er gjort med litt humor og respekt. Altså at heller enn å gå høyt ut med et foredrag om hvor utrolig skadelig dette og hint er, kan vi bare si at "det er det som gjelder nå, jeg vet at det var annerledes da jeg var liten" eller "din metode funka på oss, men sånn som dette har vi valgt å gjøre det". Og i tillegg tror jeg det hjelper bare å ha den tanken i bakhodet at svigermor/mor faktisk er et menneske med egne personlige erfaringer som henger med som nisser på lasset.

Jeg kan ikke unngå å tenke at du må ha lite erfaring eller i beste fall være veldig naiv.

Skrevet

Jeg skulle ønske ungene mine hadde besteforeldre som ville være med dem og viste interesse for dem i det hele tatt jeg. Til gjengjeld skulle jeg ikke lagt meg opp i om det ble godteri på hverdager, feil leggetid, og hva som ellers kan gå "galt" -

Skrevet

Jeg er enig i at besteforeldre nok lett kan føle seg nedvurdert når vi som ferske foreldre kommer og forteller dem hva man gjør og ikke gjør med spedbarn.

Men når vi altså blir møtt av at "det gikk jo helt bra med dere"...

På alle områder fra å holde spedbarn ute av direkte sol så mye som mulig, til brus med kunstig søting, selvfølgelig via alt fra yoghurt til barneseter til godteri.

Og selv om svogeren har tatt kampen med svigermor ang. røyking inne med baby på besøk, så betyr ikke det at det ikke var kamper igjen å kjempe.

Noen kamper vant vi, og noen tapte vi. Men noen er altså så viktige at vi til tider har begrenset tiden besteforeldrene fikk passe.

Men nå blir jo ungen bare større og større, og begrensningene færre og lettere å begrunne.

Det er ok at det er andre grenser hos bestemor, men når det blir godis hos forskjellige bestemødre så ofte i løpet av en uke at vi foreldre aldri føler vi kan gi, så blir det litt for kjipt.

Da er det to alternativer. Enten får besteforeldrene se barnebarnet sjeldnere, og gi godis som de vil når de sees. Eller de kan møtes like ofte som før, men gi alternativer til godis, f.eks. frukt barnet er spesielt glad i.

Besteforeldrene her forsto grunnen og valgte det siste.

Greit nok, besteforeldre har vært foreldre de også, men med egne barn, så bør man få lov til å velge selv hvilken oppdragelse og hvilke regler som gjelder.

Og holdningene til besteforeldrene bør ikke være at de vet best, og at myndighetenes anbefalinger bare er tull.

Skrevet
Jeg kan ikke unngå å tenke at du må ha lite erfaring eller i beste fall være veldig naiv.

Erfaring har jeg. Og det kan hende jeg er naiv. Men aller mest handler det kanskje om at jeg har værty heldig? I alle fall har jeg gode relasjoner til barnas besteforeldre og tanter/onkler, og barna har veldig mange voksenfang å krype opp i.

Skrevet
Og holdningene til besteforeldrene bør ikke være at de vet best, og at myndighetenes anbefalinger bare er tull.

Veldig enig med deg i denne, altså. Alle parter må ha respekt for hverandre, men foreldrene har selvfølgelig det siste ordet. Hvis besteforeldrene ikke skjønner det, graver de sin egen grav.

Skrevet

Jeg tror da ikke det er noen som prøver å såre foreldrene sine (eller sin partners foreldre) med vilje? Men det er foreldrenes barn, ikke besteforeldrenes, og da skal det få være opp til foreldrene hvordan barna skal oppdras. I de trådene hvor det er snakk om å gi godteri til babyer eller hva det nå er, så er det i realiteten ikke snakk om at ikke besteforeldrene skal få lov til å skjemme bort barna, eller at det gjelder andre regler hos dem enn hjemme. Men: hvis foreldrene spesifikt har sagt "vi vil ikke at barnet skal få godterier før han/hun blir så så gammel", og besteforeldrene gir blaffen, så vitner det om mangel på respekt fra besteforeldrene, ikke foreldrene.

Jeg håper jeg blir en bestemor som kan godta at det ikke er mine barn, men at jeg nettopp er bestemor. Det finnes mange måter å skjemme bort barn på, med kjærlighet og gode opplevelser, det MÅ ikke være å stappe i dem godteri mot foreldrenes ønske. Hvis foreldrene hadde bedt meg bruke bilstolen fordi det er sikrere enn belte, så hadde jeg selvfølgelig gjort det. Det er en uting å komme med råd når andre ikke har bedt om dem, med mindre man virkelig ser at barna ikke har det bra. Skal man ha et godt forhold må det gå begge veier, da må man også som bestemor greie å være litt "rund", selv om man kan være uenig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...