Gå til innhold

Besteforeldre var foreldre en gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i flere tråder (ikke bare den med isen) at mange strever med forholdet til egne og/eller partners foreldre når de selv får barn. Problemet beskrives da ofte som at besteforeldrene ikke respekterer ens egne valg ang. barneoppdragelse i snever eller videre forstand. Jeg har barn, foreldre og svigerforeldre selv, og jeg kjenner naturligvis igjen enkelte ting.

Men jeg tenker at mye ofte kunne gått bedre hvis vi var flinkere til å huske på at besteforeldrene også har vært foreldre. De hadde et barn (deg eller din partner) som de elsket og ville gjøre hva som helst for. De tok valg som de mente var riktige, og ofret sikkert mye for å få hverdagen og familielivet sånn som de ville. Og nå kommer altså dette barnet og har egne, helt bastante meninger om hvordan man skal omgås barn. Tror dere ikke at besteforeldrene ofte oppfatter dette som kritikk av det de i sin tid gjorde selv?

Innspill, anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man blir besteforelder så er man ferdig mer foreldrerollen , og vil heller ta besteforeldre rollen og ha lov til å skjemme bort barnebarna.

Når jeg var liten var det aldri snakk om å få godteri, saft eller is på en hverdag... Men når sønnen min er hos dem får han det "hele tiden"

Skrevet
Når man blir besteforelder så er man ferdig mer foreldrerollen , og vil heller ta besteforeldre rollen og ha lov til å skjemme bort barnebarna.

Når jeg var liten var det aldri snakk om å få godteri, saft eller is på en hverdag... Men når sønnen min er hos dem får han det "hele tiden"

Når det gjelder godteri, ser jeg poenget ditt, og det er nok ofte slik at besteforeldre vil ha andre regler hos seg enn barna har hjemme - selv om barnebarna kanskje er på besøk to ganger i uka.

Men jeg tenker på problemet mer generelt, for eksempel oppstår konflikt ofte knyttet til amming, skrikekurer, bilsikring, diverse disiplinering ... Altså på felter hvor pendelen har svingt ganske mye de siste tiårene. Når en mor vil amme barnet sitt til det er minst et år, kan det hende det stikker litt hos hennes mor, som ga barna sine MME på 70-tallet. For eksempel.

Skrevet

Jeg blir irritert når jeg leser sånt som dette. Hvor i h****** får dere dette fra at "alle" besteforeldre dytter alskens snop inn i barnebarna?

Gjest min mening
Skrevet
Ser i flere tråder (ikke bare den med isen) at mange strever med forholdet til egne og/eller partners foreldre når de selv får barn. Problemet beskrives da ofte som at besteforeldrene ikke respekterer ens egne valg ang. barneoppdragelse i snever eller videre forstand. Jeg har barn, foreldre og svigerforeldre selv, og jeg kjenner naturligvis igjen enkelte ting.

Men jeg tenker at mye ofte kunne gått bedre hvis vi var flinkere til å huske på at besteforeldrene også har vært foreldre. De hadde et barn (deg eller din partner) som de elsket og ville gjøre hva som helst for. De tok valg som de mente var riktige, og ofret sikkert mye for å få hverdagen og familielivet sånn som de ville. Og nå kommer altså dette barnet og har egne, helt bastante meninger om hvordan man skal omgås barn. Tror dere ikke at besteforeldrene ofte oppfatter dette som kritikk av det de i sin tid gjorde selv?

Innspill, anyone?

Det kommer helt an på foreldrene det... Mine foreldre brukte ris og slag og juling som middel i oppdragelsen, og de er fortsatt av den formening at for å få lydige barn så må det et klaps til. Og det ønsker jeg ikke for mine barn, og derfor holder jeg mine barn mest mulig unna og er bestemt på hvordan jeg ønsker at de skal opptre overfor mine barn.

Alle er ikke like heldige med sine foreldre dessverre.

Når det gjelder svigerforeldrene mine så ble det noe helt annet, de øste kjærlighet og omsorg utover sine barnebarn uten noen form for trusler om juling hvis de var umulige. Ungene ble kanskje litt bortskjemt, men det er bedre enn å ha besteforeldre de er redde for.

Skrevet
Jeg blir irritert når jeg leser sånt som dette. Hvor i h****** får dere dette fra at "alle" besteforeldre dytter alskens snop inn i barnebarna?

Selvsagt er det ikke alle, men når det er såpass mange folks faktiske erfaring så må det jo være noe i det.

Skrevet

Problemer oppstår når besteforeldrene ikke fatter at deres barn er blitt voksne og har fått barn selv. Når sønnen eller datteren din er 25 år og forelder, da er din rolle som oppdrager over. Barna dine får heller ikke barn for å glede DEG... Mange skjønner ikke det og går over grensene. Sikkert ikke med vond vilje. Men resultatet er total kræsj.

Skrevet

hjelpes, dårlig dag i dag eller bare generelt hissig?

Snakk om å legge ord i munnen på folk!

Dette er erfaring jeg har fra samtaler med egne forelder og besteforeldre og fra venner, bekjente og kollegaer OG fra reportasjer og artikler i diverse blader.

Og ordet "alle" har jeg ikke brukt og "dytte inn alskens snop" har jeg heller ikke skrevet. Selvfølgelig finnes det unntak :)

Det jeg ønsket å påpeke er at det er forskjell opp å ha oppdragerrollen som foreldre og det å være besteforeldre!

Gjest Tone-Lise
Skrevet
Problemer oppstår når besteforeldrene ikke fatter at deres barn er blitt voksne og har fått barn selv. Når sønnen eller datteren din er 25 år og forelder, da er din rolle som oppdrager over. Barna dine får heller ikke barn for å glede DEG... Mange skjønner ikke det og går over grensene. Sikkert ikke med vond vilje. Men resultatet er total kræsj.

Husk - du eier ikke barna dine! Det går da an å ta imot råd fra noen som er mer erfarne enn deg? Dagens mødre har ikke monopol på vettet selvom de blir overlesset med all slags informasjon om barn og barneoppdragelse.

Og du kommer sikkert til å bli akkurat lik dine barns besteforeldre er når du selv kanskje blir bestemor en dag.

Skrevet (endret)

Vi har vidt forskjellige besteforeldre til vårt barn. Den ene siden er opptatt av sunn mat, natur, bevegelse, lek, sang og bøker. Samtidig er de ikke spesielt glade i å være barnevakt. Det føles som om vi må mase, og de gjør oss en stoooooor tjeneste hvis de skal passe barnet en dag.

Den andre siden er utrolig glade i barnebarna sine på en helt annen måte. De dytter i lillemann godterier og kake, har ikke ei bok i huset og er uforsiktige; de kjører barnebarna i bilen uten bilbelte og lar en ettåring være ute i hagen alene. Samtidig vil de veldig gjerne være barnevakter, de har gjerne barna en hel helg, henter og bringer. Det sier seg selv at det ikke føles sikkert for oss å la barna være der.

Begge sider har vært foreldre en gang, men det betyr ikke at de var gode foreldre eller vil følge de regler vi har satt for vårt barn. For meg er det det som gjelder. Det betyr fint lite at besteforeldrene blir såret - det er sikkerheten til barnet som gjelder, og oppdragelsen vi har valgt for vårt barn trenger ikke være identisk med måten de oppdro oss på.

Endret av Trampe
Gjest Gjest_Thomas_*
Skrevet

Mer erfaring, men i mange situasjoner utdadert kunnskap. Ernæring, bilsikring, helse, og så videre. Og det er tross tjue år siden jeg var barn. Ting forandrer seg.

Jeg er helt for å få råd, og tar gjerne i mot. Men jeg vil ikke ha råd om noe jeg ikke har spurt om. Hvis min mor uoppfordret hadde gått til min kone og fortalt henne at hun bare ga MME og det var mye bedre/lettere/etc når hun ønsker å amme, så hadde jeg ikke tatt det som råd, jeg hadde bare blitt irritert. Og det tror jeg nok min kone hadde blitt også.

Hadde vi derimot gått til henne og spurt henne om det, så hadde situasjonene vært helt annerledes.

Mor gjorde en helt ok jobb med å oppdra meg og mine søsken. Jeg har ingenting å klage på. Jeg ønsker alikevel å gjøre en del ting annerledes enn henne. Hvis hun oppfatter dette som kritikk så får hun bare gjøre det. Jeg forventer alikevel at hun respekterer mine meninger, og hvordan jeg ønsker å oppdra mine barn.

Hun mener for eksempel at å ha et barn over to i bilset "blir for dumt".

Bakovervendt til man er fire er reklamestunt for å selge flere dyre bilseter. Det er hennes mening, det respekterer jeg, og den skal hun få ha. Det betyr ikke at hun får lov til å kjøre rundt med min tre år gamle sønn uten sete. Jeg forlanger at hun bruker setet til han.

Hvis hun blir sår av dette og anser det som kritikk av hennes måte å gjøre ting på så får det bli hennes sak.

Hun klaget forøvrig godt og lenge over min bestemor også, hun blandet seg inn og visste ikke hva hun snakket om, så man skulle tro hun hadde litt mer forståelse. Slik er det ikke.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal ha rett til å bestemme hvordan MINE barn skal oppdras, bare fordi de har oppdratt barn engang selv?

De bestemte hvordan de skulle oppdras, og jeg og min mann bestemmer hvordan våre skal oppdras.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Er på mange måter enig med TS. Jeg ser da bort fra de som har foreldre som ikke har vært gode foreldre, og som da heller ikke blir særlig gode besteforeldre (hvis ikke de har sett lyset etter hvert).

Da mine barn var små, var det mange ting mor/svigermor var uenig i om måten vi oppdro barna på. Likevel respekterte de at sånn var det hos oss.

Og da besteforeldrene passet barna, la jeg meg overhodet ikke opp i hva de gjorde sammen med barna. De fikk skjemme dem bort så mye de orket, gi dem godis, la dem være oppe senere på kvelden etc.

Ungene visste likevel veldig godt forskjell på reglene hjemme og borte. Det som var lov hos besteforeldrene, var ikke nødvendigvis lov hjemme. Null problem.

Skrevet
Tror dere ikke at besteforeldrene ofte oppfatter dette som kritikk av det de i sin tid gjorde selv?

Og hva så? En del av det å få barn er at de vokser opp til selvstendige individer som tar egne valg. Er man ikke i stand til å takle det bør man ikke få barn.

Rådene dagens besteforeldre fulgte var også basert på ekspertråd, men ekspertene har endret mening etterhvert. Så det er ingenting å ta seg nær av, når man bare lyttet til kompetansen dengangen.

Skrevet
Er på mange måter enig med TS. Jeg ser da bort fra de som har foreldre som ikke har vært gode foreldre, og som da heller ikke blir særlig gode besteforeldre (hvis ikke de har sett lyset etter hvert).

Da mine barn var små, var det mange ting mor/svigermor var uenig i om måten vi oppdro barna på. Likevel respekterte de at sånn var det hos oss.

Og da besteforeldrene passet barna, la jeg meg overhodet ikke opp i hva de gjorde sammen med barna. De fikk skjemme dem bort så mye de orket, gi dem godis, la dem være oppe senere på kvelden etc.

Ungene visste likevel veldig godt forskjell på reglene hjemme og borte. Det som var lov hos besteforeldrene, var ikke nødvendigvis lov hjemme. Null problem.

Langt på vei enig her. Synes det er mange tråder her inne om overnervøse foreldre som vurderer å nekte besteforeldrene å se barnebarna fordi de har gitt barnebarna godteri på en hverdag osv. Det synes jeg blir litt drøyt - ungene skjønner forskjell på borte og hjemme.

Mine barns besteforeldre får lov til å gjøre som de vil - selvfølgelig innen rimelighetens grenser, men vi har aldri behøvd å kjefte på dem for noe de har gjort med barnebarna.

Skrevet
Synes det er mange tråder her inne om overnervøse foreldre som vurderer å nekte besteforeldrene å se barnebarna fordi de har gitt barnebarna godteri på en hverdag osv.

Jeg må innrømme at jeg aldri har sett en tråd her inne om det :fnise:

Skrevet
Jeg må innrømme at jeg aldri har sett en tråd her inne om det :fnise:

Det stod i alle fall innlegg om det i den is-tråden ;) Noen som foreslo "besøksforbud" om besteforeldrene fortsatte med is-matingen.

Skrevet

Én tråd - og det var en unge på FEM MÅNEDER. Synes det sier seg ganske selv.

(og det var forresten ikke noe snakk om "hverdag" eller ei)

Skrevet
Husk - du eier ikke barna dine! Det går da an å ta imot råd fra noen som er mer erfarne enn deg? Dagens mødre har ikke monopol på vettet selvom de blir overlesset med all slags informasjon om barn og barneoppdragelse.

Og du kommer sikkert til å bli akkurat lik dine barns besteforeldre er når du selv kanskje blir bestemor en dag.

Nei jeg eier ikke mine barn, men så eier ikke mine foreldre dem heller! See..? Og det er ingen automatikk i at alder er det samme som visdom. For å si det pent.

Skrevet

Har sett flere tråder her inne jeg, med innlegg der brukere snakker om å nekte besteforeldrene (da helst svigers) å se barnebarna pga fillesaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...