Gjest Iris84 Skrevet 21. september 2009 #1 Skrevet 21. september 2009 Hei, har hatt et sår i nesa (rett på innsiden) i ca 1 ukes tid. Fikk det ifjor også, gikk bort etter en stund, men hadde gulaktige skorper som det kom veske ut av når de sprakk. Visste ikke hva dette var, men har googlet litt nå og tror det er en brennkopp?! Det er rett og slett KRISE nå for jeg skal dra på besøk til min kjære imorra (er i avst.forhold) og er redd for at dette kan spre seg videre! Er imidlertid blitt litt rød på utsiden av nesa også. Har kjøpt Bacimycin på apoteket i dag og begynt å smøre på. Regner med at dette reduserer (stopper?!) faren for spredning/utbrudd betraktlig??!?! Noen som vet ca hvor lang tid det tar før Bacimycin gir effekt? Takk for svar!!
Gjest Merci Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 Hei, Jeg hadde brennkopper i nakken. Fikk beskjed av legen om å smøre på et tynt lag Brulidine 0,15% krem. Husk å vaske deg godt på hendene etter at du har tatt på sårene så det ikke spres. P.S. Kremen er også kjekk å bruke på småsår som kviser en har klemt ut som er røde og såre og ellers fin som sårkrem for overfladiske hudinfeksjoner og sår. Kremen mildner og demper sårene raskt. Du får kjøpt den uten resept. Lykke til og ha en fin tur til din kjære i morgen!
Gjest Iris84 Skrevet 21. september 2009 #3 Skrevet 21. september 2009 Hei, Jeg hadde brennkopper i nakken. Fikk beskjed av legen om å smøre på et tynt lag Brulidine 0,15% krem. Husk å vaske deg godt på hendene etter at du har tatt på sårene så det ikke spres. P.S. Kremen er også kjekk å bruke på småsår som kviser en har klemt ut som er røde og såre og ellers fin som sårkrem for overfladiske hudinfeksjoner og sår. Kremen mildner og demper sårene raskt. Du får kjøpt den uten resept. Lykke til og ha en fin tur til din kjære i morgen! Tusen takk for raskt svar! :-) Skal skynde meg så jeg rekker å kjøpe det idag!
Gjest Smaragd Skrevet 21. september 2009 #5 Skrevet 21. september 2009 Hei, har hatt et sår i nesa (rett på innsiden) i ca 1 ukes tid. Fikk det ifjor også, gikk bort etter en stund, men hadde gulaktige skorper som det kom veske ut av når de sprakk. Visste ikke hva dette var, men har googlet litt nå og tror det er en brennkopp?! Det er rett og slett KRISE nå for jeg skal dra på besøk til min kjære imorra (er i avst.forhold) og er redd for at dette kan spre seg videre! Er imidlertid blitt litt rød på utsiden av nesa også. Har kjøpt Bacimycin på apoteket i dag og begynt å smøre på. Regner med at dette reduserer (stopper?!) faren for spredning/utbrudd betraktlig??!?! Noen som vet ca hvor lang tid det tar før Bacimycin gir effekt? Takk for svar!! Jeg er ganske sikker på at det er herpes-virus du har, siden du har hatt det på samme sted tidligere. Det vesker og får gul/grønne blemmer, som blir til skorper når de stivner. Du kan kjøpe zovirax på apoteket (kanskje en må ha resept, husker ikke) Det du må vere obs på et at det er veldig smittsomt!!! Om du kysser en som ikke har viruset, eller deler glass/flaske kan han lett få det! Ungå for all del også oralsex, da man IKKE vil ha dette viruset der nede!!! Gå til legen om du er usikker, men for meg høres dette definnitivt ut som herpes1 ja.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #6 Skrevet 21. september 2009 Bra råd som gis her. For å summere opp: Sjekk etter om du mest sannsynlig har herpes eller brennkopper ved å lese klinikken på emedicine, og se bilder på google/bing. Herpes: http://www.bing.com/images/search?q=herpes...&FORM=BIFD# Brennkopper (impetigo): http://www.bing.com/images/search?q=impeti...&form=QBIR# http://emedicine.medscape.com/article/218580-overview og http://emedicine.medscape.com/article/1052709-overview Legemiddelverket mener at brulidinkrem og bacitracin er like bra som nykommeren retapamulin, men jeg vet ikke om jeg tror på dem, emedicine linker til studier som viser noe annet. Er det herpes er det zovirax-krem, enkelt og greit. Begge deler er jævlig smittsomt, kanskje lurt å holde seg unna family'n en stund.
Gjest Iris84 Skrevet 21. september 2009 #7 Skrevet 21. september 2009 Hei, takk igjen for svar! vansklig å si hvordan det nøyaktig ser ut, da jeg har det I nesa så jeg kan ikke se dem. Hadde brennkopper da jeg var yngre (ca 12-13), herpes har jeg aldri hatt (så vidt jeg vet...) Da jeg fikk det i fjor så spredde deg seg ikke og gikk over av seg selv tiltross for at jeg "plukka" en del på det (DET har jeg IKKE gjort nå!)...Så kan vel uansett ikke være den mest aggressive varianten (ikke dermed sagt at jeg tar lett på det!) Awh, passer jo sykt dårlig ettersom jeg reiser til kjæresten min imorra...=¤(%HK=¤(% Typisk...!
Teriyaki Skrevet 21. september 2009 #8 Skrevet 21. september 2009 Uff, ja..Jeg fikke et skikkelig heftig utbrudd av brannkopper for ca. to år siden. Da hadde jeg og min kjæreste vært sammen i max en og en halv måned. Hadde maaange sår i hele ansiktet, du kan tro det så forferdelig ut. Men uansett om det er herpes, eller brannkopper, så vært forsiktig ifh. til kyssing og sånt. Begge deler er veldig smittsomt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå