Gå til innhold

Bønner og Linser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jerg har lest mye at bønner og linser er lurt å ha ved siden av middager, men jeg skjønner ikke helt hvordan. Skal man bare koke bønnene/linsene og ha de ved siden av eller gjøre noe med de? Og til hvilke middager passer det???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bønner er godt i salater og allskens gryteretter, samt de kan serveres sammen med andre grønnsaker. De kan moses og stues.

Skrevet (endret)
Jerg har lest mye at bønner og linser er lurt å ha ved siden av middager, men jeg skjønner ikke helt hvordan. Skal man bare koke bønnene/linsene og ha de ved siden av eller gjøre noe med de? Og til hvilke middager passer det???

Nei nei nei, ikke ved siden av middager - til middag, rett og slett! :jepp: Å bare koke bønner og linser og servere, blir nok fryktelig kjedelig. På samme måte som å bare steke kjøttdeig uten krydder eller saus eller noe som helst, blir grusomt kjedelig. Krydder er bra!

Du kan bruke bønner og linser i alt mulig - salater, supper og gryter (gjerne helt uten kjøtt, selvfølgelig ;)), lag for eksempel chili sin carne, minestronesuppe, tacosuppe, tomatsuppe med grønne linser, kikertcurry, bulgur- og linsesalat, kikert- og couscoussalat...

Linser har kort koketid og trenger ikke bløtlegges - mens kikerter og de fleste bønnetypene må både ligge i bløt over natten og kokes ganske lenge. Hermetiske bønner er dermed et bra alternativ for de av oss som ikke er veldig gode på planlegging. De fleste matbutikker har begrenset utvalg av bønner (ofte kun såkalte "salat- og grytebønner", dvs røde kidneybønner), mens mange helsekostbutikker har veldig variert og bra utvalg både av hermetiske og tørkede bønner.

Endret av Frosk
Skrevet
Linser er også godt sammen med laks.

Dette ser feks ut til å være en strålende oppskrift:

http://krydder.org/2008/01/laks-med-tomat-og-linsesalat/

Nå ble jeg ganske sjokkert. Dette er en oppskrift fra en bruker her på forumet - piaf om jeg ikke husker helt feil - og som hun har postet her noen ganger. Tyveri kalles det!

Skrevet
Nå ble jeg ganske sjokkert. Dette er en oppskrift fra en bruker her på forumet - piaf om jeg ikke husker helt feil - og som hun har postet her noen ganger. Tyveri kalles det!

Er det mulig? :overrasket: Enda en grunn til å ikke poste sine egne oppskrifter i forumet.

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Salat med grønne linser er en klassiker det, men med mange variasjoner. Det er jo mulig at dette er en mye brukt variant.

Skrevet
Ikke nødvendigvis. Salat med grønne linser er en klassiker det, men med mange variasjoner. Det er jo mulig at dette er en mye brukt variant.

Jeg må si at jeg synes oppskriften på krydder.org er alt for lik piafs oppskrift til at det er tilfeldig. Formulering og ordlyd er den samme, det eneste som skiller er noen ørsmå mengdevariasjoner på tomat.

Skrevet

Men er du sikker på at det er piafs originale oppskrift?

Piaf bruker jo også nett-oppskrifter flittig.

Jeg har også sett kvinneguiden presentere oppskrifter fra f.eks Bent Stiansen på forsiden, under nicket til brukere her, uten at Stiansen har blitt kreditert.

Gjest Gjest_AnA_*
Skrevet
Begge oppskriftene er der. Søk på torsk

Hva, begge oppskriftene? Finner bare den ene jeg da. Uansett så er det vel ikke copyright på oppskrifter som postes på forum? Bare lurer?

Skrevet
Hva, begge oppskriftene? Finner bare den ene jeg da. Uansett så er det vel ikke copyright på oppskrifter som postes på forum? Bare lurer?

Det vil jeg virkelig tro det er? Selv om du poster et dikt, et bilde, en oppskrift eller hvasomhelst på et forum kan ikke andre kopiere og så publisere det du har skrevet / laget. Du gir ikke fra deg rettighetene dine selv om du velger å publisere det du har "produsert".

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

I dag hadde jeg taco med kidneybønner. Skjærte løk og paprika i biter, freste de på stekepannen og tok deretter bønnene oppi. Så strødde jeg litt tacopulver på.. Det ble veldig godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...