Gjest gjest-1 Skrevet 20. september 2009 #1 Skrevet 20. september 2009 Er i jobb igjen etter et år med kreftbehandling - litt tidlig sier leger/fysioterapeuter m.m. Er veldig glad i jobben min, men har noen dager der jeg er "utslitt" -fatigue. Med bakgrunn dette ba jeg om fri en time på jobb for å roe meg ned, samle krefter til jeg skulle lede et viktig møte senere på kvelden. Min sjef svarte nei! Det førte til et megastress, gjennomførte møtet, men er blitt utrygg på arbeidsgiver og føler jeg mangler forståelse for min situasjon. Vil gjerne jobbe, er ikke glad i å være sykmeldt. Er det noe jeg kan gjøre. Jobber i en bedrift med inkluderende arbeidsliv. Noen som vet hva slags rettigheter jeg eventuelt kan ha utenom sykmelding?
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #2 Skrevet 20. september 2009 Vet dessverre ingenting om rettigheter, men ut fra det du skriver virker sjefen din som en dust! Håper det går bra med deg og at du føler deg bedre etter hvert!
Gjest Gjest_Caroline_* Skrevet 20. september 2009 #3 Skrevet 20. september 2009 Sjefen din høres ut som en jævla dust! NULL empati...
Rosalie Skrevet 20. september 2009 #4 Skrevet 20. september 2009 Enig i at denne sjefen ikke høres særlig empatisk ut, men på den andre side så skal du faktisk være frisk nok til å jobbe 100% dersom du er helt friskmeldt.
Gjest Gjest1 Skrevet 20. september 2009 #5 Skrevet 20. september 2009 Hei igjen. Wadjet - ja jeg er smertelig klar over det! Noe av poenget var at jeg hadde jobbet 4 timer dagen før, da jeg egentlig var "sykmeldt pga behandling for lymfeødem. Trodde jeg kunne få litt raushet pga dette. Noe av problemet er at jeg får disse dagene med fatigue (tretthetssyndrom pga perasjon, cellegift, strålng) helt uten forvarsel, men vet jag kan forebygge noe selv ved å si fra når jeg trenger pause. Fortsatt - noen som vet hvilke rettigheter inkluderende arbeidsliv gir?
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #6 Skrevet 21. september 2009 Her er arbeidsgivers oppgaver (hentet fra NAVs sider): En arbeidsgiver i en IA-virksomhet har ansvar for å sette inkluderende arbeidsliv på dagsorden og ha konkrete mål for IA-arbeidet. Arbeidsgiveren skal også * Arbeide systematisk med arbeidsmiljøforbedring * Ta initiativ til en åpen og god dialog på arbeidsplassen * Utarbeide gode rutiner for sykefraværsoppfølging i samarbeid med representanter for de ansatte * Forsøke å tilrettelegge arbeidsplassen når en arbeidstaker blir syk eller får problemer med å mestre sine vanlige arbeidsoppgaver, og om nødvendig bidra til å kvalifisere den sykmeldte til nytt arbeid/stilling innen virksomheten - eventuelt i samarbeid med myndighetene. * Utarbeide en oppfølgingsplan i samarbeid med arbeidstaker * IA-virksomheter får en fast kontaktperson i arbeidslivssenteret, som hjelper virksomhetene med å arbeide målrettet og resultatorientert med utvikling av en mer inkluderende arbeidsplass. Som du ser er det tilrettelegging som arbeidsgiver må gjøre, men ingenting konkret er definert. Men hvis det er slik at du blir for sliten innimellom er du kanskje ikke helt klar til å arbeide, vil tro det ikke er særlig gunstig for situasjonen din på sikt hvis du ikke lytter til kroppens signaler. Det er vel også mulig å være 20 % sykemeldt, da burde du ha tid til gode pauser hver dag, men du har kanskje brukt opp sykepengedagene hvis du har vært syk et år.
Gjest Gjest-1 Skrevet 21. september 2009 #7 Skrevet 21. september 2009 Er nok i ferd med å bruke opp sykmeldingsperioden,ja:( Er lærer og stortrives i jobben min, og var derfor veldig nnstilt på å starte opp igjen fordi det er et pes både for unger, foreldre og lærer når vikarer kommer og går. Derfor er det også vanskelig å ta pauser i løpet av dagen - fungerer ikke slik i skolesamfunnet. Hadde bare behov for å ta meg inn til et møte senere på dagen/kvelden, ja kanskje er jeg ikke frisk nok da. Tror bare ikke at jeg blir friskere av å sitte på vent. Prøvde meg bare på litt raushet fra ledelse, men ser at jeg må fikse det på en annen måte. Hmm, sliter litt med NAV - har møtt noen saksbehandlere som har brutt taushetsplikt, ovenfra nedholdning, uhøflige, men skal ta en telefon til servicetelefonen. Som du skrev det står ikke noe direkte og det er det jeg frykter blir litt la la la av. Blir bare så fryktelig sliten innimellom, og det kan komme veldig brått, en slags type ME som kreftpasienter ofte får - ikke så mye jeg kan gjøre for å forebygge, trnger ofte bare en time for å komme til hektene igjen.
Gjest Gjest 14:18 Skrevet 21. september 2009 #8 Skrevet 21. september 2009 Jeg kan jo skjønne at denne saken er vanskelig både for deg og arbeidsgiver. Det er jo som du sier ikke mulig å ta pause når du selv vil som lærer, samtidig er jo arbeidsgiver avhengig av at du kan gjøre den jobben du skal. Vikar er det jo heller ikke lett å skaffe på timen. Det er vel ikke så lett å finne noe annet arbeid du kan gjøre på din arbeidsplass? Det er klart det blir demotiverende å bare gå hjemme når en er delvis frisk og gjerne vil jobbe. Men samtidig ser jeg jo at det er vanskelig for arbeidsgiver å tilrettelegge i ditt yrke. Har egentlig ingen gode råd å gi, men ønsker deg lykke til og god bedring
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå