Gå til innhold

Gi blaffen i foreldres ønsker?


Ada=)

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har et problem når det gjelder etternavn. Egentlig har vi begge to lyst til å ta mitt etternavn, men hele slekta (med foreldrene i spissen) til min kommende har satt seg på bakbeina!! Mormoren hans har det med å si det hun mener om ting uten omsvøp, denne gangen intet unntak.

Vel det er uvanlig å ta kvinnens navn, men vi lever tross alt i år 2002!!!

Kommer familien til å roe seg etter hvert? Det er jo vårt valg, men det er tross alt viktig for oss å ha en god følelse også, vi kan jo ikke kutte ut følelsene våre heller.

Hva sier dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av og til skal man ta hensyn til foreldrenes ønsker, men dette syns jeg helt ubetinget er et område hvor dere skal bestemme. Jeg syns det er kjempeflott at dere har blitt enige om å ta ditt etternavn, det er en avgjørelse som er helt opp til dere. Så oppfordringen er: Hold fast ved den avgjørelsen dere har tatt! Jeg er helt sikker på at "de andre" vil roe seg ned etter hvert. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, jeg syns dere skal ta ditt navn om dere vil det! Det er tross alt dere som bestemmer. Og om ditt navn er mer uvanlig enn hans syns jeg det er helt naturlig.

Ikke for å väre provosenede eller slem, men gamle damer sier ofte mer enn de bör, de tror de har rett til det bare fordi de har levd lenge. De kommer nok over det!!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det bare skulle mangle at dere skal kunne ta bare ditt navn i 2002, men skjønner så utrolig godt at dere føler dere i ei klemme.

Hvis dere ikke ønsker å trosse familien, kan jo et kompromiss være tingen. Hva med at begge to tar begge etternavnene og ditt til slutt? Da tar jo du hans navn også, men beholder ditt eget, mns han tilføyer ditt navn etter hans etternavn.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, men nå er dette enda vanskligere for min kjære (enn det er for meg, og jeg synes dette er en ganske kinkig sak) siden det er hans familie det gjelder. Tror kanskje vi kommer til å ta mitt navn uten å si noe om det før etterpå -er dette sprøtt, eller er det en god ide?

Må legge til at han heter HANSEN (som 26000 andre på østlandet), mens jeg har et navn kun 243 personer heter i dette landet... (men det virker ikke som om det har noen betydning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astra:

Godt forslag, men det er ikke mulig. Det er kun lov å ha ett etternavn i norge, men med et lovforslag som (antagelig) kommer til å gjelde fra 01.01.03 kan man slå sammen navnene med bindestrek (eks: Høye-Pettersen). Dette blir da ett etternavn.

Man kan jo beholde sitt etternavn som mellomnavn, men ektefellen kan ikke ta det samme navnet som mellomnavn (eks; begge kan ikke hete ada og per høye pettersen. Hvis Høye er Pers opprinnelige etternavn, har ikke Ada lov til å ta det som mellomnavn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at hans familien går over streken; dere må selv bestemme hva dere vil hete.

Hva med å bruke hans etternavn som mellomnavn (symbolsk) og bruke ditt som etternavn? Med den nye navnloven som trer i kraft 01.01.03 kan dere gjøre dette.

Vi skal hete xxx-vvv; altså begges navn og bruk av bindestrek. Har snakket med jus.dep og de åpner for dette etter nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dersom mormor selv sier ting uten omsvøp, så tåler hun vel det samme tilbake!

Men jeg synes ikke noe om Hansen-XXXX. Det er jo ikke det dere vil. De får sutre og stønne. Men etterhvert er det glemt. Kanskje la være å annonsere det på den måten at presten gratulerer herr og fru XXXX som rette ektefolk. Det er ikke så lurt. Si bare til dem at dere har bestemt dere, sånn i tilfelle de lurte!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier alltid presten: "gratulerer herr og fru XXX" ?

Eller kan han si noe alternativt? Som gratulerer til ekteparet (alle skjønner jo hvem han mener uten at han sier navnene våre)

Argumentet for å hole det skjult til etter bryllupet er at vi unngår alle sure miner i dagene før bryllupet. (og dessuten så har de jo ikke noe med hva vi velger -uenighetens kjerne...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, dumme neket Astra tenkte ikke på at dere skulle gifte dere før 01.01.03...

Men, dere kan jo gjøre som noen foreslo, og endre navnene deres etter 01.01.03 icon_smile.gif Dere kan jo beholde hvert deres eller at du tar hans i mellomtiden. Tror dessuten at "gamla" tåler at dere skifter til ditt navn, men skjønner at dere ikke orker for mye ståk og styr fra familien hans...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke det er vanlig.

Men hva om noen skulle finne på å gi gave med gravert inn fam. hansen??? Litt flaut!!!

Men jeg ser problemet deres.

Kanskje bare si at det ikke er noe å diskutere? Jeg aner ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for at dere byttet til ditt etternavn, men gjorde det stille. Jeg så igjennom vielsesrituale og det er ikke noe sted der etternavnet blir nevn (såvidt jeg så). Snakk med presten så kan dere nok garantere at dere slipper det fra ham.

Alternativt, behold deres eget navn og bytt til ditt om et år eller lignende. Da har forhåpentligvis ting roet seg. Jeg kjenner noen som har planer om nettopp dette. Han kommer til å ta hennes navn om en stund.

Lykke til uansett12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er vanlig at presten sier "Gratulerer herr og fru xxx" lenger. Jeg kan ikke huske å ha hørt dette i noen vielse. Og det måtte jo være klønete for presten dersom de alltid måtte si dette, med det "navne-kaoset" som er for tiden....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Velg det etternavnet dere to ønsker å ha. Om hans familie ikke liker dette, så hva? Om temaet kommer opp kan dere si at dette har dere to valgt sammen, og slik blir det. Dere trenger ikke ta opp tema selv, det viser bare at dere er usikre og da kommer familien hans til å argumentere enda mer.

Har et vennepar som endret til hennes mors etternavn, noe spesielt hans far var mot. Men det går så fint så, de er like glad i ham nå som før icon_smile.gif

For generasjonen over oss tar det bare litt lengre tid.

-M-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, det er det da vel ikke foreldrene deres som bestemmer. Eller lar dere dem bestemme det? Å skulle skjule det til senere virker bare teit på meg.

Hvis dere begge ønsker at han skal ha ditt etternavn, så go for it! icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må dere bestemme selv, men jeg skjønner at foreldrene kanskje reagerer. Ikke for det at det er noe galt med deres valg, men de ble sikkert overrasket, det kommer til å gå over.

Sønnen vår er den eneste i vår familie som fører slektsnavnet videre etterhver, da resten av barna er jenter, hvis de følger det som er det vanligste, kanskje det er slik hos dere også?

Lykke til, håper dere velger det som er best for dere icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg tror dte ikke er vanlig. Men jeg HAR opplevd det!! (Kanskje fordi presten sa feil navn under vielsesritualet, så hun skulle rette det opp under talen!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...