Gjest invadert!! Skrevet 12. august 2003 #1 Del Skrevet 12. august 2003 Det har dukket opp noen ekle, små røde fluer hjemme hos oss. De trives visst spesielt godt på badet (ved skittentøyet) og på kjøkkenet. Vi har det rent og hygenisk, så jeg skjønner ikke hvor de kommer fra! De er spesielt glade i bananene vi har i en skål på stuebordet. Hvordan får jeg dem bort?? Det kryr av dem, og de er ekle!!..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 12. august 2003 #2 Del Skrevet 12. august 2003 Sensommeren er drømmetiden til disse ekle fluene. De spiser frukt som ligger fremme og angriper matrester. F.eks. tomme hermetikkbokser som ligger i søppeldunken osv. Jeg vet ikke hvordan du kan bli kvitt dem, men du kan forsøke å være nøye med å tømme søplet ofte og å skylle av brukte talerkner. Samt å oppbevare frukt i kjøleskap der fluene ikke kommer til. Kanskje det hjelper litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 12. august 2003 #3 Del Skrevet 12. august 2003 Frukten i kjøleskapet begynte jeg med ifjor da jeg fikk sånne fluer. I tillegg kvittet jeg meg med alle "småplantene" jeg hadde ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 12. august 2003 #4 Del Skrevet 12. august 2003 dette er bananfluer..Du skal sette fram en GUL skål, fylle den med vann, noen dråper zalo og noen dråper eddik, Det må være en gul skål, dette tiltrekker bananfluene. Bare prøv å se! De kommer fra bananene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2003 #5 Del Skrevet 12. august 2003 Tips: Les tråden "hvor ofte vasker du toalettet" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 12. august 2003 #6 Del Skrevet 12. august 2003 Gjest: HVA har dovasking med frukt-fluer å gjøre? :o Kanskje det er slik at, hvis man ikke vasker doet hver dag, så blir frukten angrepet av fluer? Eller? Er det det du mener? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 12. august 2003 #7 Del Skrevet 12. august 2003 Brukar å blande ein sirup beståande av: - veldig søt saft (vanlig saft og masse sukker) - litt eddik - litt zalo. Safta tiltrekk flugene, som kjem for å drikke, men når dei setter seg på vatnet så er overflatespenninga fjerna av zalo og flugene druknar. (Eddiken veit eg ikkje kvifor er der, men eg har nå' i ein slant.) Og denne blandinga treng ikkje så stå i gul skål... Funkar fantastisk bra. Brukar å sette ei slik skål på ein stad der den ikkje viser så godt, og la den stå til flugene er vekke... tar kanskje eit døgn maks... Må naturlegvis kaste frukt og vaske søppelbøtter og sånn i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigella Skrevet 29. august 2003 #8 Del Skrevet 29. august 2003 Brukar å blande ein sirup beståande av: - veldig søt saft (vanlig saft og masse sukker) - litt eddik - litt zalo. Safta tiltrekk flugene, som kjem for å drikke, men når dei setter seg på vatnet så er overflatespenninga fjerna av zalo og flugene druknar. (Eddiken veit eg ikkje kvifor er der, men eg har nå' i ein slant.) Og denne blandinga treng ikkje så stå i gul skål... Funkar fantastisk bra. Brukar å sette ei slik skål på ein stad der den ikkje viser så godt, og la den stå til flugene er vekke... tar kanskje eit døgn maks... Må naturlegvis kaste frukt og vaske søppelbøtter og sånn i tillegg. Må bare ta opp igjen denne tråden. Jeg satte ut slike skåler igår, og det virket! To skåler med ca 10 (sorte) fluer i hver! Knallbra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 29. august 2003 #9 Del Skrevet 29. august 2003 Disse fluene er drit-ekle! Litt brun-rødlige, tjukke, runde og litt større enn vanlige blomsterfluer, ikke sant? Vi fikk en invasjon av dem for ett års tid siden, og skjønte ikke hvorfor vi aldri ble kvitt dem. På en dag kunne jeg løpe etter og knerte 10-20 stykker, uten at det så ut til å bli mindre av dem av den grunn... Etter noen dager fant mannen min en av guttene sin matboks på vaskerommet vårt - med en grønn brødskive oppi. Den hadde tydeligvis falt bak noe, og ligget der altfor lenge. Det var rene fluefabrikken i den matboksen, og de nyklekkede fluene kom ut noen små hull på matboksens underside... ÆSJ!!! Jeg fikk nesten hysterisk sammenbrudd! Matboksen gikk selvsagt rett i søppelkassen, og etterpå var det ingen problem å bli kvitt dem som var igjen. Her om dagen fikk jeg imidlertid en skål plommer av en nabo, og disse ble stående framme på kjøkkenbenken. Dagen etter fant jeg et par sånne fluer. Tydelig at de liker den søte fruktsmaken... Jeg skal notere meg den enkle og geniale oppskriften på å bli kvitt dem, for jeg vil nemlig ikke se disse beistene i mitt hus!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. august 2003 #10 Del Skrevet 29. august 2003 dette er bananfluer.. Helt riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå