Gå til innhold

Må JEG ha trafikalt grunnkurs?

Gjest 31 år

Anbefalte innlegg

Noen som vet om trafikalt grunnkurs gjelder alle, eller kun dem som er født før et visst årstall?

Fant et visst årstall på en nettside, men vet ikke om den er oppdatert eller om det kan ha kommet andre regler.

Er jo både tid og penger å spare her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sitter her litt omtåket grunnet forkjølelse og prøver å få hodet mitt til å skjønne hva som står der.. :sjenert:

Betyr dette:

Fritaket gjelder ikke førstehjelp og mørkekjøring. Disse delene må være gjennomført før praktisk førerprøve.

og dette:

Det innebærer at personer over 25 år kan øvingskjøre, og starte opplæring ved trafikkskole, uten å ha kurset.

At man kan øvelseskjøre med privatpersoner uten kurset og at det holder å ta førstehjelp og mørkekjøring før man kjører opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her litt omtåket grunnet forkjølelse og prøver å få hodet mitt til å skjønne hva som står der.. :sjenert:

Betyr dette:

Fritaket gjelder ikke førstehjelp og mørkekjøring. Disse delene må være gjennomført før praktisk førerprøve.

og dette:

Det innebærer at personer over 25 år kan øvingskjøre, og starte opplæring ved trafikkskole, uten å ha kurset.

At man kan øvelseskjøre med privatpersoner uten kurset og at det holder å ta førstehjelp og mørkekjøring før man kjører opp?

Absolutt ikke, det er flere obligatoriske timer/kurs som må tas før oppkjøring (veiledningstimer, landeveiskjøring, glattkjøring bla).

Men, TS (og undertegnede) kan fint øvelseskjøre uten trafikalt grunnkurs, men uansett alder må vi gjennomføre mørkekjøring og førstehjelp (som er en del av trafikalt grunnkurs) før selve oppkjøringen.

Håper det ble forståelig :)

Endret av Megana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke, det er flere obligatoriske timer/kurs som må tas før oppkjøring (veiledningstimer, landeveiskjøring, glattkjøring bla).

Men, TS (og undertegnede) kan fint øvelseskjøre uten trafikalt grunnkurs, men uansett alder må vi gjennomføre mørkekjøring og førstehjelp (som er en del av trafikalt grunnkurs) før selve oppkjøringen.

Håper det ble forståelig :)

Vet jeg må ta de obligatoriske timene før oppkjøring :)

Det var det med grunnkurset jeg lurte på. Tusen takk for svar! Da er det bare til å øvelseskjøre så mye jeg orker :danse:

Skulle egentlig tatt kurset for et halvt år siden så for en gangs skyld har jeg faktisk spart penger med å være så treg med å få gjort ting :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...