Gjest Utlogget Skrevet 20. september 2009 #1 Skrevet 20. september 2009 Min mor falt og brakk ryggen, ribbein og fikk noen frakturer på hodeskallen, da hun i juli ifjor falt bakover og ned 3 meter rett på betong med hodet først. Hun ble sendt til sykehus hvor hun lå en lang periode. Etter 1 måned på sykehus fant de ut at ryggen var brukket. Rett før jul gikk hun tilbake i jobb i 50%. Hun slet med hodepine og noen ganger kvalme, og balansen ble litt dårligere. Hun har forholdsvis høyt blodtrykk- undertrykket ligger på 80. Hun gikk til akupunktur og etter hver time følte seg meget bedre. På grunn av hodepine og lett kvalme gikk hun til legen. Legen hennes fant ikke noe galt. Moren min ble sendt til spesialister, hun tok blodprøver, MRI- og CT-skanninger. Ingenting ble funnet. Moren min brukte også i en liten periode Voltaren, men ble etter en periode- VELDIG dårlig. Så hun sluttet med dette. Så, etter en legetime sa en lege at hun kanskje kunne ha myelomatose. Denne legen hadde funnet noen små "hull" i hodeskallen. Dette var en fredag. Moren min ble, selvfølgelig, veldig, veldig REDD og tenkte på dette over helgen. På mandagen fikk hun en telefon om at således var ikke tilfellet. Torsdag i forrige uke fikk hun en ny telefon hvor en lege sa at de hadde funnet noen "perforeringer i hodeskallen" og sa at dette kunne være myelomatose. Legen sa videre at dette var svært alvorlig. Symptomene: * Anemi (lav blodprosent) - tretthet, svimmelhet, nedsatt fysisk yteevne, hjertebank, tungpust, hodepine, øresus * Kreftspredning - smerter og brudd i skjelettet * Nedsatt immunforsvar og infeksjon - slapphet, feber, hodepine, frysninger har moren min i såfall bare én av. Hodepine. Men. Hodepine har hun egentlig sjelden. Er det noen som vet om hva annet det kan være? Altså "perforeringer i hodeskallen". Jeg håper jo sterkt at moren min ikke har dette. Jeg orker ikke tanken på å miste moren min. Jeg er enebarn og jeg har ikke noen stor familie. Andre nettsider med info om myeloma: Myelomatosis Symptoms of Multiple Myeloma Myeloma Symptoms Staging of Myeloma About myeloma Myeloma Multiple Myeloma Common symptoms of myeloma Know the signs and symptoms of myeloma Signs and symptoms of myeloma
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #2 Skrevet 20. september 2009 Myelomatose er fortsatt i de aller fleste tilfeller en inkurabel sykdom. Den mediane overlevelsen er 3–5 år. Enkelte pasienter kan leve i 5–10 år med god livskvalitet med konvensjonell behandling. Se, http://www.oncolex.no/Myelomatose.aspx (laget av legene ved Radiumhospitalet)
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #3 Skrevet 20. september 2009 Det har jeg fått med meg. Det jeg var interessert i er om det er noe annet moren min kan ha- noe annet som forårsaker disse "perforeringene" i hodeskallen? Om de perforeringene kan ha oppstått over tid pga det fallet, for eksempel...
Gjest pausekongen Skrevet 21. september 2009 #5 Skrevet 21. september 2009 Uææææh... uff så jævlig, legen skulle ikke ha sagt hva han hadde mistanke om, og i hvert fall ikke på en FREDAG uten å ha forsikret seg om at mora di hadde noen å snakke med eller gå til? Dette er jo et kroneksempel på hvorfor leger er vage, og gjerne så lenge som mulig. Og så har ikke bare dama, men også du nå gått og vært engstelig, og søkt opp all informasjon du kan finne om myelomatose, huff. Ja, det er da klin umulig å si hva det kan være om en ikke får titte litt på CT bildene, eller vet hvor i skallen det er, det kunne jo vært mastoiditt med betennelse i balansenerven, som ville forklart hvorfor balansen plutselig var fucka, men det første jeg ville spurt er om dette er en forandring fra tidligere? Det kan da være at det ikke er noe i det hele tatt, og at det alltid har vært slik at hun har noen rare saker i et bein. Men for en dame å falle bakover og lande på hue 3 meter lenger ned på betong, og overleve, det er jo ganske rått da.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #6 Skrevet 21. september 2009 men det første jeg ville spurt er om dette er en forandring fra tidligere? Det kan da være at det ikke er noe i det hele tatt, og at det alltid har vært slik at hun har noen rare saker i et bein. Legene hadde funnet noen "perforeringer"/huller tidligere, men da hadde de sagt at myelomatose var det ikke. Men så hadde de, etter enda en CT-skanning funnet noen flere "perforeringer"/huller et eller annet sted i skallen. Det eneste jeg synes er at det er jo litt kjipt å si at det kan være noe når de ikke har noen som helst peiling på hva det kan være- annet enn at det er alvorlig. :-o Men for en dame å falle bakover og lande på hue 3 meter lenger ned på betong, og overleve, det er jo ganske rått da. Ja, legen selv sa at moren min hadde nok englevakt fordi hun kunne ha dødd...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. september 2009 #7 Skrevet 21. september 2009 Diagnosen myelomatose stilles ikke på grunnlag av kriteriene anemi, hodeverk og "kreftspredning", som du sier det. Sykdommen skyldes en hurtig og unormal vekst av såkalte plasmaceller, disse plasmacellene er en del av immunforsvaret. Diagnosen stiller man ved hjelp av kriterier. Da må man ta blodprøver, urinprøve og benmargsprøve. Dessuten skjelettundersøkelser for å se etter skjelettdestruksjoner. Diagnosen kan altså ikke stilles pga skjelettforandringer alene. Er det bruddforandringer du mener når du snakker om "perforasjoner" i kraniet eller er det mindre skjelettmasse?
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #8 Skrevet 21. september 2009 Diagnosen stiller man ved hjelp av kriterier. Da må man ta blodprøver, urinprøve og benmargsprøve. Dessuten skjelettundersøkelser for å se etter skjelettdestruksjoner. Diagnosen kan altså ikke stilles pga skjelettforandringer alene. Vel. Moren min har tatt både blodprøver og urinprøver og benmargsprøver og det er ikke funnet noe som helst der. Alt er helt fint. Hun skal imorgen legges inn og skal ta flere prøver, så kanskje legene finner ut hva det er. Er det bruddforandringer du mener når du snakker om "perforasjoner" i kraniet eller er det mindre skjelettmasse? Jeg har ikke sett hvordan det ser ut, men det er snakk om små hull i skallen. Moren min har tatt tidligere tre CT-skanninger. På de to første var det ikke noe annet enn skader etter det fallet hun hadde. Før hun var inne til nr 3, brukte hun medisinen Voltaren. Med den begynte hun å klage over sterke hodeplager samt kvalme og balansen var i ulage. På bakgrunn av at hun fikk sterke hodeplager tok hun da nr 3 CT-skanning. På den ble det funnet noen små huller i hodeskallen (vet ikke område). Legene visste ikke hva det var, men hentydet at det kunne være myelomatose- som de igjen avviste etter en helg. Så ble det gjennomført en CT-skanning til (for to uker siden), hvor det ble funnet enda flere små hull i skallen. Og moren min fikk da denne telefonen om at det kunne være myelomatose. Jeg synes det er meget merkelig at moren min etter bruk av Voltaren (som noen sier er livsfarlig) kun da får vondt i hodet...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. september 2009 #9 Skrevet 21. september 2009 Vel. Moren min har tatt både blodprøver og urinprøver og benmargsprøver og det er ikke funnet noe som helst der. Alt er helt fint. Hun skal imorgen legges inn og skal ta flere prøver, så kanskje legene finner ut hva det er. Jeg har ikke sett hvordan det ser ut, men det er snakk om små hull i skallen. Moren min har tatt tidligere tre CT-skanninger. På de to første var det ikke noe annet enn skader etter det fallet hun hadde. Før hun var inne til nr 3, brukte hun medisinen Voltaren. Med den begynte hun å klage over sterke hodeplager samt kvalme og balansen var i ulage. På bakgrunn av at hun fikk sterke hodeplager tok hun da nr 3 CT-skanning. På den ble det funnet noen små huller i hodeskallen (vet ikke område). Legene visste ikke hva det var, men hentydet at det kunne være myelomatose- som de igjen avviste etter en helg. Så ble det gjennomført en CT-skanning til (for to uker siden), hvor det ble funnet enda flere små hull i skallen. Og moren min fikk da denne telefonen om at det kunne være myelomatose. Jeg synes det er meget merkelig at moren min etter bruk av Voltaren (som noen sier er livsfarlig) kun da får vondt i hodet... [/quot At hun får vondt i hodet av Voltaren er ingen typisk bivirkning. De fleste pleier å få magesmerter. Tror ikke de forandringene i skjelettet skyldes bruk av dem. Hvem er det som sier at Voltaren er livsfarlig? Er du sikker på at funnene ikke kalles destruksjoner? Dersom blodprøver, urinprøver og benmargsaspirat er normale oppfyller din mor ikke kriteriene på myelomatose. Det kreves som jeg tidligere skrev kombinasjoner av blodprøvefunn, røntgenfunn og urin-og benmargsfunn. Vel, jeg aner ikke hva som feiler din mor, håper legene finner ut av det og at det ikke dreier seg om noe alvorlig:-) Klem.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #10 Skrevet 21. september 2009 Hvem er det som sier at Voltaren er livsfarlig? Moren min hadde snakket med noen kollegaer som også hadde brukt medisinen, og noen av dem hadde sagt at det var livsfarlig å bruke den. En annen hadde sagt at den var bra for henne. Problemet var at moren min ble skikkelig dårlig. Er du sikker på at funnene ikke kalles destruksjoner? Veel, moren min sa legen sa det var "perforeringer". :-o Dersom blodprøver, urinprøver og benmargsaspirat er normale oppfyller din mor ikke kriteriene på myelomatose. Det kreves som jeg tidligere skrev kombinasjoner av blodprøvefunn, røntgenfunn og urin-og benmargsfunn. Vel, jeg aner ikke hva som feiler din mor, håper legene finner ut av det og at det ikke dreier seg om noe alvorlig:-) Jeg håper også at legene finner ut av det! :-) Forøvrig- tusen takk! Jeg ble litt gladere nå av å lese ditt innlegg. :,-)
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #11 Skrevet 22. september 2009 Festlig. :-( Moren min ringte hjem fra sykehuset og sa at nå hadde hun tatt en ryggmargsprøve til fordi legene sistgang ikke hadde gjort det riktig (og ville ikke vedkjenne det). Så moren min har nå gått rundt og trodd at prøven har vært helt fin, og så får hun vite dette på toppen av alt.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #12 Skrevet 22. september 2009 Er det noe man kan gjøre hvis det formodentlig skulle være noe alvorlig med moren min? Hvor mye kan legene i dette landet?
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #13 Skrevet 23. september 2009 Diagnosen stiller man ved hjelp av kriterier. Da må man ta blodprøver, urinprøve og benmargsprøve. Dessuten skjelettundersøkelser for å se etter skjelettdestruksjoner. Vel, alle CT-skanninger og skjelettundersøkelser er fine. Nå gjenstår bare blod- og beinmargsprøve. :-o Kl. 12 får jeg vite. Jeg er ikke utpreget religiøs, men nå ber jeg. :'-(
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #14 Skrevet 23. september 2009 Kl. 12 får jeg vite. Ikke hørt noe ennå. Kjipt å sitte å vente. Får ikke gjort noe. Er så redd. :-(
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #15 Skrevet 23. september 2009 HURRAH! Enn så lenge har legene ikke funnet noe! :'-) Så nå er det bare å vente på en gynekologisk undersøkelse- men det er ihvertfall ikke myelomatose!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå