Gå til innhold

Lage sennep - trenger sennepsfrø

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen tenkte vi skulle lage litt sennep til jul, og gi til litt tanter og andre diffuse gavemottakere til jul.

Noen som har en god oppskrift?

Og hvor mye blir evt. dette? Har funnet en oppskrift som ikke forteller hvor mye sennep det blir tilslutt.

Og hvor får jeg tak i sennepsfrø? Både gule og brune. Gjerne litt større poser. Har kun funnet en pose med gule frø i Sverige, og det var mikrolite i posen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så en stor gul eske merket Sennepsfrø på Ica. Aner ikke hva som var i den, men den så da ut som den skulle holde til ditt bruk og vel så det! Har du sjekket ut krydder/dressing/ketsjuphyllene i større butikker som Ica, Meny, Ultra?

Var et engelsk navn på selskapet som hadde laget eskene, husker det ikke i farten.

Skrevet (endret)

Spør på apoteket der du bor. De bør kunne skaffe deg det.

Laget sennep for noen år siden og det var litt av en jobb.

Du trenger også sennepspulver. En venn hadde med seg frø fra England. Fant ut at det ble relativt dyrt å lage det selv.

Må vel innrømme at det var vanskelig også og mengden ble ikke stor i forhold til jobben.

Hva slags oppskrift har du funnet? Kanskje jeg kan hjelpe deg litt der.

Til gjest. Kan det ha vært Coleman eller hvordan det staves?

Endret av Belima
Skrevet

http://www.santamaria.no/servlet/se.daddy....=r6b&id=326

Her er en oppskrift jeg fant.

Trodde ikke jeg trengte sennepspulver. Er det ikke de gule sennepsfrøene jeg skal "knuse" for å lage selve sennepen, og de brune skal være "frøene" som er i sennepen.

Akkurat i denne oppskriften står det at begge sennepsfrøene skal kjøres likt, men i en annen jeg har skulle de gule knuses og de brune tilsettes mer forsiktig.

Bor i Bergen. Jeg har hørt på 2 apotek, de hadde ikke. Og jeg har vært på en særs velutviklet matbutikk. De hade heller ikke. Kanskje jeg skal høre i en innvandrerbutikk?

Skrevet
http://www.santamaria.no/servlet/se.daddy....=r6b&id=326

Her er en oppskrift jeg fant.

Trodde ikke jeg trengte sennepspulver. Er det ikke de gule sennepsfrøene jeg skal "knuse" for å lage selve sennepen, og de brune skal være "frøene" som er i sennepen.

Akkurat i denne oppskriften står det at begge sennepsfrøene skal kjøres likt, men i en annen jeg har skulle de gule knuses og de brune tilsettes mer forsiktig.

Bor i Bergen. Jeg har hørt på 2 apotek, de hadde ikke. Og jeg har vært på en særs velutviklet matbutikk. De hade heller ikke. Kanskje jeg skal høre i en innvandrerbutikk?

Innvandrerbutikk kan være et alternativ. Jeg har laget sennep selv et par ganger, og stort sett bare passet på å kjøpe frø når jeg har vært heldig å finne det. Finner det aldri når jeg trenger, nemlig. ;-)

Og det går helt fint å lage sennep uten sennepspulver, bare knuse frøene som du sier.

PS: Noen oppskrifter sier at frøene skal bløtlegges før de knuses. Det er bortimot umulig, siden frøene blir ekstremt sleipe og skvetter unna alt fra steinmorter til foodprocessor ... (Jeg har bannet mye over bløtlagte sennepsfrø.) La heller frøene bløte seg litt etter knusing og spe med litt mer væske etter hvert.

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte seinest i går en pose med 100 gram svart sennepsfrø på en innvandrerbutikk i Oslo. Kosta rundt en ti-femten kroner.

Endret av Elfrida
Skrevet

Ser at i den oppskriften du har, at du ikke trenger pulver.

Det var det i noen av de jeg brukte for 8 år siden. Lagde julegaver det året.

Den oppskriften høres god ut. Er veldig glad i sennep.

Kanskje apotekene ikke kan skaffe det lengre da. Det va ikke hyllevare, men bestillingsvare i 2001.

Skrevet

Innvandrebutikkene pleier å ha brune og gule sennepsfrø i ganske store pakker :)

Skrevet

Da skal jeg forsøke en av innvandringsbutikkene her i Bergen! Må få napp et eller annet sted :)

Ellers for jeg forsøke å finne noe på nettet. Kanskje noen helsekostforretninger som har?

Tusen takk for svar! Blir spennende!

Skrevet

Eksotisk torg på vektertorget har sennepsfrø.

Lagde øl sennep til jul og den bel kjempe god.

Var genialt enkelt, bare å knuse sennepsfrø med litt mørkt øl( guinnes) litt eddik og salt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...