Gå til innhold

Hvor mye tilbehør lager du til middagen?

Fremhevede innlegg

Gjest Lurer bare:)
Skrevet

Jeg er vant til hjemmefra at mamma kun lager ett tilbehør til maten. Har vi ris

så er det det vi får.

Samboeren er vant til mye mer tilbehør.

Kan ta ett eksempel:

Hos oss: Kylling, ris, saus, salat.

Samboeren: Kylling, ris, pommesfrites, bakt potet, saus, salat.

Når det er sagt er han vant til KUN grønn salat til all mat, mens jeg er mer vant til litt spennende salater eller grønnsaker. Vi har gjerne hvitløksbrød til f.eks spaghetti også.

Så jeg lurte egentlig bare på hva dere der ute er vant med? Regner med de fleste har det som hos oss:P Jeg gidder bare å lage en ting her hjemme, men når vi koser oss lager jeg ofte ett tilbehør til meg og ett til han:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi pleier kun å ha ett tilbehør (av type ris, potet, pasta o.l.) og grønnsaker. Det må bli fryktelig mye rester hvis man har ris, pommes frites og bakt potet til samme middag? (Og ikke minst dyrt i lengden!)

Skrevet

Vi har bare ett av typen ris/pasta/potet, men gjerne flere typer grønnsaker. Begge har hatt det sånn hjemme hos foreldre også. Skjønner ikke helt vitsen med flere typer fyllmasse, det må da være bedre å fylle på med grønnsaker? Og litt enklere å tilberede både blomkål og brokkoli enn ris og poteter?

Skrevet

Av tilbehør så bruker jeg enten pasta/poteter/pommes/ris og kanskje noen grønnsaker ved siden av. Siden det bare er meg jeg lager mat til, så blir det dumt å lage for mye mat.

Skrevet
Vi har bare ett av typen ris/pasta/potet, men gjerne flere typer grønnsaker. Begge har hatt det sånn hjemme hos foreldre også. Skjønner ikke helt vitsen med flere typer fyllmasse, det må da være bedre å fylle på med grønnsaker? Og litt enklere å tilberede både blomkål og brokkoli enn ris og poteter?

Samme her, bare at det ikke er noe vi er spesielt vant med hjemmefra (det går det ofte i bare isbergsalat og tomat..), men det jeg foretrekker selv - grønnsaker er både næringsrikt og godt... Også er jeg dårlig til å huske å lage saus :ler: Men blir ofte kraft fra matlaginga da, særlig ovnsbakte retter og gryter. Ser heller ikke vitsen med flere ulike typer potet etc, det virker bare rart...

Skrevet

Dette var litt gøy å finne ut av;)

De pleier somregel å koke opp ganske mye ris og poteter en dag, så legger de inn i kjøleskapet og varmer opp de to dagene etterpå:) Samme med sausen og salaten.. Så sånt sett blir det jo ikke så veldig mye mer stress, men det HØRES helt forferdelig ut syns jeg! :P

Andre rare middagsvaner dere har/vet om andre som har?:)

Skrevet

Til hverdags lager jeg en ting.. dvs ente ris, pasta eller potet m.m

Med mindre vi har mye rester,. Og mannen liker bedre potet enn ris, men jeg lager likevel ikke dobbelt opp ..

Og i noen tilfeller hvis vi skal ha gjester så kan det hende jeg lager et par typer, men ikke ellers...

Skrevet

Lager aldri flere typer stivelsesholdig tilbehør som poteter, pasta, ris eller gryn til ett måltid, men det kan godt være flere typer grønnsaker i tillegg til saus. Hvis jeg hadde en i husstanden som var sær i kosten, hadde jeg kanskje hatt to typer, men ikke bare for valgfrihetens del. Eksempelvis har vi alltid et alternativ hvis vi har fløtegratinerte poteter, pga laktoseintoleranse.

Skrevet

Jeg bruker ikke mer enn ett tilbehør av ikke-grønnsaker, bortsett fra en del indisk hvor jeg har både ris og nanbrød når jeg lager med andre. Når jeg lager til meg selv foretrekker jeg chana masala med nanbrød uten ris. Altså har jeg ikke poteter og pasta sammen, for å si det sånn. Ser ikke helt behovet, ville heller brukt ekstra lang tid på å lage f.eks en tzatziki eller ovnsbakte grønnsaker til den bakte poteten enn å forstyrre den bakte poteten med en ris som konkurrent!

Grønnsaker har jeg en tendens til å ha mer enn én av, og salaten er nesten aldri en grønn salat. Har tomater til det meste, og til pasta har jeg alltid mer enn en grønnsak.

Skrevet

Hm. Her er grønnsaker ofte hoveddelen av måltidet, og jeg lager alltid mange forskjellige typer grønnsaker. (Jeg ser vel egentlig ikke på grønnsaker som tilbehør :))

Av stivelsesholdig tilbehør (ris, pasta, poteter, couscous...) har vi som regel én variant (selv om jeg f. eks kan ha både ovnsbakte potetbåter og couscoussalat til grillings).

Skrevet

Sånn som Frosk tenker jeg også, grønnsaker er mat, ikke tilbehør :) Men jeg er ikke vegetarianer da, vi spiser kjøtt, men sjelden som hoveddelen av måltidet. Lager alltid flere typer grønnsaker, og varierer tilberedningen av dem. Kokte, dampede, stekte, bakte, rå, store biter, små biter, strimler, puré osv...

Av stivelsesholdige ting har vi stort sett bare én ting, av og til ingenting og hvis vi har to er den ene alltid brød. Kan f.eks ha foccacia ved siden av couscoussalat eller pasta.

Tilbehør er for meg ting som chutney, krutonger, sennep, chilisaus osv.

Skrevet

Normalt kun èn av disse tingene - men;

- pastaretter spises gjerne sammen med brød

- kjøttkaker og et par andre retter spises med kokte poteter og makaroni

- spansk omelett (poteter + løk + egg) spises med brød

- foreldrene mine lagde alltid søndagstek med kokte poteter og spiste potetgull til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...