Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er så plaget av atopisk eksem på hendene, og vet ikke hvordan jeg skal klare å få bukt med det :(

Prøver bevisst å holde meg unna kortisonkremer, da det kun hjelper der og da og på langsikt gjør huden altfor tynn. (men har det liggende i skapet)

Prøver å holde hendene myke med vanlige håndkremer, nå for tiden Decubal, men hjelper ikke nevneverdig i lengden. Og når det er på hendene er det jo så og si umulig å holde dem unna alt som kan gjøre eksemet verre!

Noen som har noen gode råd/erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber du med noe som gjør at du må ha hendene mye i vann? Eller varme? Da er det nesten håpløst å slippe eksem... Jeg synes egentlig ikke de feteste kremene fra apoteket er særlig gode, ville heller prøvd noen av de som inneholder mye planteoljer (de har dette også på apoteket). Og få i deg mye omega-3.

Skrevet

Huff, høres ikke greitt ut. Godt du har lagt bort kortisonkremen i allefall. Har selv en hudsykdom som til tider innebærer masser av utslett og kløe, for tiden er det ørene som er verst. Dusjoljer er bra og bruke og jeg har også brukt en blanding av kokt vann (avkjølt) og eddik (3 deler vann-1 del eddik) og skylt med. Det svir som bare det men erfaringen er at det liksom "nullstiller" huden litt slik at når jeg smører med krem etterpå trekker den lengre inn enn ellers.

Har du forresten forøkt medisinsk solarium, vet det har hjulpet hos noen.

Skrevet
Jobber du med noe som gjør at du må ha hendene mye i vann? Eller varme?

Og få i deg mye omega-3.

Nei, jobber ikke med det, men vasker meg kanskje litt i overkant av det nødvendige på hendene.

Omega-3 skal jeg gå til innkjøp av :)

jeg har også brukt en blanding av kokt vann (avkjølt) og eddik (3 deler vann-1 del eddik) og skylt med. Det svir som bare det men erfaringen er at det liksom "nullstiller" huden litt slik at når jeg smører med krem etterpå trekker den lengre inn enn ellers.

Har du forresten forøkt medisinsk solarium, vet det har hjulpet hos noen.

Finnes det noen slike blandinger man får kjøpt på apoteket?

Nei, ikke prøvd medisinsk solarium..

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg sliter også med eksem. Hva slags type det er aner jeg ikke, men det danner seg små vannblemmer under huden som etter hvert sprekker opp.

Veldig fete kremer fungerer ikke for meg i det hele tatt. De trekker ikke inn, og gir heller ikke nok fukt. En av kremene som har fungert litt på hendene mine ihvertfall er Dexem creme. Den fåes på apotek, og inneholder ikke kortison. Hva det er i den aner jeg ikke, men den svir ikke og lukter litt Eukalyptus-aktig.

Ellers så skal vel honning være lindrende for huden. :)

Skrevet

Kontakt med vann og såpe er noe av det verste hvis man sliter med eksem på hendene. Det som kan hjelpe bra er å smøre ofte, som du gjør, og vaske hendene minst mulig.

Ikke så lett i praksis, men når du er hjemme; ha stående slike engangshansker på toalettet som du bruker under toalettbesøk og kast disse etterpå, isteden for å vaske hendene. Det kan iallfall hjelpe for å bedre eksemen når den er på sitt verste.

Skrevet

Skift ut håndsåpa med noe mildere, vaskeolje f eks, eller bruk sprit (mildere og mildere, men det tørker ikke ut hendene på samme måte som vann og såpe gjør).

Skrevet

Heihei

Har de samme plagene som nevnt over, tidvis så ille at jeg må være sykemeldt. Jobber selvfølgelig innen helse-og omsorg, så det hjelper jo ikke. Det som hjelper meg er faktisk kortison-kremer, og det har jeg brukt med legens godkjennelse i årevis.

Har hatt barneeksem, og fikk det for fullt igjen i voksen alder. Så ille var det under utdannelsen (etter å ha forsøkt lysterapi, Protopic som er et alternativ til kortison - kan anbefales hvis du er i startfasen av alvorlig eksem, biopat, dietter osv) at jeg begynte på tabletter som heter Sandimun, som vanligvis gis til organtransplantasjon, da det svekker immunforsvaret. Min hud var da konstant betent, hoven, sprukken og kløende. Hudlegen mente at immunforsvaret konstant jobbet på spreng og reagerte på alt. Derfor måtte det brytes ned for å gi huden ro til å heles av seg selv igjen. Det funket etter to runder med tabletter.

Nå er det to år siden sist jeg avsluttet en kur, og huden er realtivt bra. Ja den klør, den er tidvis rød, og den flasser. Men langt fra hvor ille den en gang var. Så om ingenting annet hjelper, bruk kortison i korte perioder. Det slår eksemen tilbake slik at den ikke slår ut i full blomst. I tillegg bruker jeg engangshansker når jeg dusjer, lager mat (huden reagerer ofte på løk, potetskrell, reker, appelsinskall osv) vasker opp og generelt når jeg må beskytte huden. Fete salver er ikke alltid bra for huden, da det kan legge seg som et lag utenpå og gjør at huden ikke får puste, derav små hudbobler. Nå for tiden bruker jeg en salve av ringblomst, som heler og demper betennelse, funker bra så langt!

Lykke til, håper du finner den rette salve og "levestil" som passer for deg:)

Skrevet

Takk for svar :)

Huff, dette er noe kjipe greier!!

Vurderer litt om jeg skal oppsøke en hudspesialist. Har ikke gjort det enda, har bare fått råd og resepter av fatslegen. Fastlegen anbefaler meg også å bruke kortison i de verste periodene, men misliker det preparatet sterkt! Så prøver i det lengste å unngå det.. Er også plaget av mye betente sår, men per nu er de ikke på sitt verste.

Har funnet en kremserie som jeg er mer fornøyd med, men den får man såklart ikke kjøpt i Norge, såvidt meg bekjent, kun i Sverige..

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Hei

Jeg sliter også med dette. Blir satt helt ut av det, kan ikke bruke hendene til noe.

Etter mange år uten at noe hjalp, ble jeg sendt til ennå en hudlege, denne gang på Revmatismesykehuset i Haugesund. Jeg har prøvd det meste, og ingenting fungerer, ikke de sterkeste kortisonsalvene engang. Fått masse restriksjoner på jobb/livsstil etc, men nå lurer jeg på noe.

Ettersom legene ikke klarer å finne noe som fungerer, ble det foreslått at jeg kunne få hyposensibiliseringsbehandling ("allergivaksine") fordi jeg også har allergier.

Han overlegen mente jeg var en prima kandidat for dette, men så leste jeg at personer med atopisk eksem som ikke er under kontroll, ikke bør få slik behandling.

Andre som har vært borti dette? Ble liksom litt skeptisk...

Skrevet

yoga: hva heter det produktet da? veldig interessert :)

Angående allergivaksine kan vel det være en god idè, da en som atopiker lett får andre allergier, både mat og astma ..

Skrevet
yoga: hva heter det produktet da? veldig interessert :)

Angående allergivaksine kan vel det være en god idè, da en som atopiker lett får andre allergier, både mat og astma ..

Serien heter Aco. Bruker håndkremen deres, samt Aco miniderm med glycerol. De er ikke fete slik at de blir liggende på huden, og de fremkaller heller ikke kløe eller svie. :)

Kanskje jeg også skal vurdere allergivaksine? Har endel matallergier i tillegg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...