kissmequick Skrevet 19. september 2009 #1 Skrevet 19. september 2009 En tanke datt inn i hodet mitt i dag, ikke at noe er planlagt eller at jeg vurderer å få barn med det første, men hvis så skjer, at jeg og min kjære får barn, hvilket språk kommer barnet da til å snakke? Jeg er norsk, min kjære er fra nederland, og vi snakker engelsk med hverandre alltid. Begge to er komfortable med engelsk, så vi har aldri sett ett stort behov for å lære hverandres språk, ikke enda ihvertfall. Hvis vi flytter sammen så vil det sannsynligvis bli i norge, ihvertfall i begynnelsen, siden min jobb som lærer vanskelig kombineres med å ikke kunne språket, mens han lett kan få jobb som dataprogrammerer i norge, og klare seg på engelsk. Mens det eventuelle barnet burde jo lære seg alle tre språkene? Er det noen som har noen erfaringer med trespråklige barn? Min familie vil vel snakke norsk med den eventuelle klumpen, hans familie vil vel snakke nederlandsk, og vi vil snakke engelsk? Blir ikke dette veldig forvirrende? Og risikerer jeg å ikke ane hva min eventuelle klump prøver å si, fordi han snakker nederlandsk med meg? Må også si at begge besteforeldresidene kommer nok til å være veldig delaktige i barnets liv, hans foreldre reiser mye, og kommer nok til å ville ha mye besøk, min familie har bare ett barnebarn, og vil veldig veldig veldig gjerne ha fler...
LilleLu Skrevet 19. september 2009 #2 Skrevet 19. september 2009 Jeg tror de klarer seg fint, bare de får stimulering og oppfølging på begge språk. Jeg er selv et tospråklig barn, og snakker i dag begge språk flytende. Og jeg har utrolig fort for å lære nye språk! Jeg lurer selv på, når tiden en gang om ikke for snart kommer, hva språk jeg skal snakke til mine barn, jeg. Jeg bor i Norge nå, og snakker flytende Norsk, men er egentlig fra et annet land og er vandt til å snakke det språket hjemme. Samme med kjæresten min, selv om vi slett ikke har vært sammen lenge nok til å i det hele tatt vurdere å få barn. Men hvis vi innbilder oss at han er faren når den tiden kommer, og vi bor i Norge, så lurer jeg da på: Hvilket språk bør hvem snakke til poden?
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #3 Skrevet 19. september 2009 Du gjør barnet en stooooooooooor tjeneste ved å lære h*n engelsk og la det bli like mye morsmål som norsk/nederlansk blir.
Colargol Skrevet 19. september 2009 #4 Skrevet 19. september 2009 Hei der! Ikke lenge siden det ble laget en liten tråd om samme tema! Du finner den her!
kissmequick Skrevet 19. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. september 2009 Takk for den Ble bruker i dag, så har ikke gått igjennom mye gammelt^-^ Og engelsk kommer nok alltid til å være det språket vi to er mest komfortable i, så det går nok på det. Men skal lese den andre tråden nå!
Gjest Gjest_MEg_* Skrevet 19. september 2009 #6 Skrevet 19. september 2009 Bar er heldig vis di får bli flerspråkelige fra føtseln av. Di har jo en fordel av at det er naturlig med flere språk. Mange lærer nye språk lettere vis di er flersprpkelige. Kjener fler som er flerspråkelige, en av dem var fire år når han snakket: Norsk, persisk, engelsk og et språk jeg ikke husker. Så jeg tror det er fordel for barn å få fler språk inn med "morsmelken"
MissStiles Skrevet 19. september 2009 #7 Skrevet 19. september 2009 Jeg har snakket 2 språk siden jeg var liten. Både jeg og søsteren min har det. Ser ikke på det som noen ulempe, heller motsatt. Jeg har et vennepar av meg hvor faren er norsk og moren er fra sveits. De snakker hver sitt språk med barnet. Det synes jeg er kjempebra. Så lærer barnet begge språkene fra dag 1.
Bernardette Skrevet 19. september 2009 #8 Skrevet 19. september 2009 Dattera vår på to vokser opp med tre språk. Jeg og faren er fra to forskjellige land og vi bor i et tredje.
Umuriel Skrevet 19. september 2009 #9 Skrevet 19. september 2009 Visstnok bare fordeler med å lære barn flere språk fra fødselen av. Men flerspråklige barn er gjerne litt senere ute med språket fordi de har mye mer å sortere i hodet enn de som kun lærer ett språk.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #10 Skrevet 19. september 2009 Dattera vår på to vokser opp med tre språk. Jeg og faren er fra to forskjellige land og vi bor i et tredje. Får jeg spørre om hvor dere er fra?
Bernardette Skrevet 19. september 2009 #11 Skrevet 19. september 2009 (endret) Endret 19. september 2009 av Bernardette
Bernardette Skrevet 19. september 2009 #12 Skrevet 19. september 2009 Får jeg spørre om hvor dere er fra? Spania, England og Norge, i den rekkefølgen, eller ikke.
Bernardette Skrevet 19. september 2009 #13 Skrevet 19. september 2009 Visstnok bare fordeler med å lære barn flere språk fra fødselen av. Men flerspråklige barn er gjerne litt senere ute med språket fordi de har mye mer å sortere i hodet enn de som kun lærer ett språk. Ikke nødvendigvis. Vår datter snakker like mye som andre på hennes alder.
Kara W Skrevet 20. september 2009 #14 Skrevet 20. september 2009 Jeg vokste opp som tre-språklig, og det gikk veldig bra. Det viktigste er å være konsekvent. Bruker barnet feil ord er det bare å minne dem på "Hva hadde mamma sagt?", eller noe lignende. Vet om barn hvor foreldrene ikke har vært konsekvente, og da er det ikke lett for noen å skjønne hva de sier. Nå som vi har egne barn har vi valgt å snakke norsk hjemme. Mamma snakker sitt språk med ham, og det gjør jeg også når vi er på besøk. Pappa er ikke like flink til å være konsekvent, men jeg håper på å lære ham såpass at han forstår det også. Vi er der hver sommer, så da burde det gå greit. Forøvrig så har jeg ikke klart å lære meg noe annet språk bortsett fra disse tre, så det er ikke sant at alle som vokser opp flerspråklig blir flink på språk
lilleGrethe Skrevet 20. september 2009 #15 Skrevet 20. september 2009 Vi er i samme situasjon som dere Kissmequick - jeg er norsk, han er nederlandsk, og vi snakker engelsk sammen. Vi er samboere, og bor i England for øyeblikket - men kommer til å flytte til Norge eller Nederland før vi får barn. Sannsynligvis kommer vil til å bo i Norge når vi får barn, pga bedre permisjonsordninger, men det er fullt mulig at vi kommer til å bo i Nederland også i løpet av barnas oppvekst. Jeg og sambo kommer nok til å fortsette å snakke engelsk til hverandre. Til barna tror jeg vi vil snakke vårt eget morsmål, så blir det konsekvent. Besteforeldre vil også snakke sitt språk til dem - ihvertfall hans foreldre, siden de bare kan nederlandsk. Dette er fortsatt bare hypotetisk, men vi har ihvertfall tenkt igjennom det, og jeg tror det bare vil være positivt å ha flere språk inn fra fødselen. Da jeg var tenåring passet jeg ei jente på 4 år som hadde samme situasjon - norsk/nederlandsk/engelsk. Jeg kunne selvfølgelig ikke snakke nederlandsk med henne, men jeg snakket norsk med henne, og da jeg leste for henne leste jeg bøkene som var på norsk eller engelsk. Hun taklet det veldig bra. Ellers tror jeg at dere fint kan lære hverandres språk, så du slipper problemstillingen med å ikke forstå hva barnet ditt sier. Språkene er ikke så forskjellige, og hvis du har hatt tysk på skolen hjelper det også. Jeg har allerede lært en god del nederlandsk, og sambo forstår litt norsk. Det hjelper å måtte snakke språket - som nevnt snakker hans foreldre ikke engelsk, og han har også en niese og nevø som er ganske små, så de må jeg også snakke nederlandsk med. Vi har vært sammen i 5 år, og det jeg har lært har jeg stort sett plukket opp på ferier i Nederland, men jeg leste en grammatikk før jeg begynte, det hjelper å vite litt om reglene og hvordan ting uttales.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå