Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 Jeg fant akkurat ut at det var et nytt mobil nummer jeg ikke har sett/hørt før som står sammen med mitt eget nr hos nummeropplysningen...! Hvorfor det, noen som vet? Kan noen registrere ett nummer på meg, i mitt navn?
Gjest En gjest Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 Jeg fant akkurat ut at det var et nytt mobil nummer jeg ikke har sett/hørt før som står sammen med mitt eget nr hos nummeropplysningen...! Hvorfor det, noen som vet? Kan noen registrere ett nummer på meg, i mitt navn? Hvis hverken du eller noen i familen har kjennskap til det, høres det ut som identitetstyveri. Dette må du sjekke. Står det i ditt navn får du regningen også!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 18. september 2009 #3 Skrevet 18. september 2009 Hvis hverken du eller noen i familen har kjennskap til det, høres det ut som identitetstyveri. Dette må du sjekke. Står det i ditt navn får du regningen også! Oj! Er det mulig? Jeg har ikke fått noen regninger med det nummeret, enda iallefall. Dessuten må dette ha skjedd ganske så nylig, siden jeg for bare noen uker siden sjekket navn og nummer i opplysningen. Hvor får jeg sjekket dette?
Gjest En gjest Skrevet 19. september 2009 #4 Skrevet 19. september 2009 Oj! Er det mulig? Jeg har ikke fått noen regninger med det nummeret, enda iallefall. Dessuten må dette ha skjedd ganske så nylig, siden jeg for bare noen uker siden sjekket navn og nummer i opplysningen. Hvor får jeg sjekket dette? Ja, det er mulig, men jeg sier ikke at det er det som må ha skjedd, men høres alvorlig nok ut til at du må følge det opp, og det ganske raskt. Søk på identitetstyveri i Google eller hvilken som helst nettavis, hvis du ikke er så kjent med det, så ser du hva det kan føre til. At du ikke har fått noen regninger ennå, kan jo skyldes at abonnementet er nytt. Men aller først bør du nok sjekke at du ikke har et passivt abonnment du har glemt. Hvis du har mobilt bredbånd, så har også de et nummer, men det skal normalt ikke komme med i nummeroppslag. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men sjekk med eventuell ektefelle, barn, foreldre, søsken etc ettersom hva som passer først, om noen av dem har opprettet abonnement, og det har skjedd en eller annen feil. Hvordan en sjekker dette er verre. Men du kan jo begynne med å ta kontakt med det teleselskapet der nummeret er registrert og høre når det ble opprettet, og om det eventuelt har skjedd en feil. Mer kan de vel ikke si, men hvis abonnementet står i ditt navn, så må vel også du kunne si det opp vil jeg tro. Sjekk også den neste telefonregningen nøye, om det skulle være ting der du ikke kjenner til. Ellers så er det mulig du kan få hjelp og råd fra et forbrukerkontor, og har det virkelig skjedd et identitetstyveri så er det jo en politisak. Vær i alle fall oppmerksom hvis du får brev fra kreditvurderingsselskaper om at du er sjekket, det tyder på at noen oppretter et eller annet i ditt navn. Sjekk også kontoutdrag fra banker etc om det har skjedd noe rart. Dette ble noe at et "worst case scenario" fra meg, det er ikke sikkert det er så ille, men du i alle følge opp dette til du vet hva som har skjedd.
Gjest Ringading Skrevet 19. september 2009 #5 Skrevet 19. september 2009 Mobilen til guttungen som står i mitt navn skal ikke ha oppføring i noen katalog. Sjekket for moro skyld helt tilfeldig på telefonkatalogen.no og fant at nummeret plutselig stod oppført med et navn en annen plass i landet - helt ukjent navn selvfølgelig. Ringte personen som ikke hadde hatt problemer med dette (ga faen altså). Uker etterpå sjekket jeg igjen - fortsatt samme oppføring. Måtte gi beskjed til katalogen at dette ikke var meg, men nummeret var mitt. Inten problem å ordne opp i, men de gjør feil i blant. Feilen var nok at nummeret mitt var et siffer forskjellig fra den ukjente personen. Så feil skjer...
Gjest ts gjest Skrevet 19. september 2009 #6 Skrevet 19. september 2009 Ok, nå er jeg skikkelig flau! Ringte teleselskapet mitt og de kunne da bekrefte at noen hadde opprette en konto i mitt navn for en stund siden. Det var meg selv da jeg bestillte mobilt bredbånd Men takk så mye for gode svar!!
*appifany* Skrevet 19. september 2009 #7 Skrevet 19. september 2009 Ok, nå er jeg skikkelig flau! Ringte teleselskapet mitt og de kunne da bekrefte at noen hadde opprette en konto i mitt navn for en stund siden. Det var meg selv da jeg bestillte mobilt bredbånd Men takk så mye for gode svar!! Genialt!! Men det var det godt at det ikke var id- tyveri da.
Gjest En gjest Skrevet 19. september 2009 #8 Skrevet 19. september 2009 Ringte teleselskapet mitt og de kunne da bekrefte at noen hadde opprette en konto i mitt navn for en stund siden. Det var meg selv da jeg bestillte mobilt bredbånd Godt det endte bra. Men vanligvis skal jo ikke nummeret på bredbånd stå i noen katalog, for det er ikke et nummer noen kan ringe til. En kan riktignok sende sms til det, men de færreste bruker det til annet en å koble seg opp mot nettet.
Gjest Emera Skrevet 19. september 2009 #9 Skrevet 19. september 2009 Ok, nå er jeg skikkelig flau! Ringte teleselskapet mitt og de kunne da bekrefte at noen hadde opprette en konto i mitt navn for en stund siden. Det var meg selv da jeg bestillte mobilt bredbånd Men takk så mye for gode svar!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå