Gå til innhold

Kan du hjelpe meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg reknet ut på internett at jeg skulle spise rundt 1200 kcal til dagen for å holde vekten min. Er en jente på 16 år som er 165 cm og veier 45 kilo. Er det noen av dere som kunne tatt dere tid til å satt opp en dagsmny på 1200 kcal? Jeg hadde vært på takknemlig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei! Jeg reknet ut på internett at jeg skulle spise rundt 1200 kcal til dagen for å holde vekten min. Er en jente på 16 år som er 165 cm og veier 45 kilo. Er det noen av dere som kunne tatt dere tid til å satt opp en dagsmny på 1200 kcal? Jeg hadde vært på takknemlig!

Spis mer, få overskudd, tren, se bedre ut, føl deg bedre, sov bedre.. 1200kcal daglig inntak er skummelt lite, særlig hvis du veier så lite allerede.

Skrevet

Med mindre du ligger hele dagen er ikke 1200 kcal ditt dagsbehov for å holde vekta.

Skrevet

Hvor i all verden leste du det? Det er ikke slik at alt det du leser på internett er riktig, og i denne sammenheng tror jeg du har møtt på noe feil info.

For en jente på 16 år, skal du ligge på rundt 2297 kcal for å beholde vekten, dersom du er i middels aktivitet. (Kilde: Mat på data). Som du sikkert har skjønt allerede, er 1200 kcal aaalt for lite dersom du har lyst å beholde vekten din. Enten du er i middels eller lite, evt. ingen aktivitet skal du ligge på 2000 kcal. Ønsker du derimot å gå ned i vekt, kan det være lurt å ligge på 1700-1800 kcal om dagen. Det som skjer med kroppen din hvis du bare inntar 1200 kcal om dagen, er at kroppen begynner å spare på energien. Det vil si at alt du spiser ikke går til forbrenning, men blir lagt i "reservelageret" der det blir omgjort til fett dersom det ikke blir brukt opp. Da ødelegges også forbrenningen, noe som skaper ubalanse i kroppen og vekten.

Det er vanskelig å sette opp et kosthold for deg på 15 år, da du må innta utrolig mange ulike næringsstoffer daglig. Men det jeg kan si er at du skal ha omentrent 84,7 gram protein daglig, 77,8 gram fett og 310,6 gram karbohydrater. Det vil si at nokså variert kosthold, med melkeprodukter (helst uten sukker) og mye frukt og grønt. Dobbelt så mye grønnsaker på tallerkenen enn kjøtt og fisk, men også en del av dette + ris/poteter/pasta.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...