Gå til innhold

Fartsbot i posten?

Chord

Anbefalte innlegg

Litt OT, men jeg har ofte lurt på i hvilken utstrekning politiet justerer avlesningen i fotobokser og lasere slik at de systematisk avleser 5-10 km/t for høy fart. Dette vil være effektivt for å få inn flere bøter, men det kan bli upopulært dersom det oppdages. Uansett kan fartskontroller ses på som en duell mellom politi og bilist, og bevisst feiljustering av avleserutstyret i fartskontroller kan ses på som et rimelig triks.

Vil folk flest synes at dette er greit??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel justervesenet som står for justering og kontroll av lasere osv, ikke politiet.

Så at det forekommer juks der, har jeg ikke noe tro på.

Hva skulle det være godt for?

Det er jo ikke den aktuelle politimannen som får pengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett kan fartskontroller ses på som en duell mellom politi og bilist, og bevisst feiljustering av avleserutstyret i fartskontroller kan ses på som et rimelig triks.

Da har du misforstått. Det er jo ikke akkurat slik at politiet får provisjon når de har laserkontroller. Og som beskrevet ovenfor er laseren nettopp stilt inn slik at den slår av noen km/t., slik at man er helt sikre på at bilisten faktisk har vært over fartsgrensen. De enkelte tjenestemenn har uansett ingen mulighet til å "feiljustere" apparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk øye på en politimann som sto med laseren sin i dag. Usikker på farten min, men vet jeg var litt over fartsgrensa på stedet. Så ikke noe mer til politiet, ble ikke stoppet. Så jeg lurer på om det er mulig at en eventuell bot blir sendt i posten?

Bare for å ha det sagt; hvis det var for å skremme meg, så gjorde han jobben sin ganske bra, jeg tippet ikke over fartsgrensa resten av veien, og det tror jeg ikke kommer til å skje med det første. Hadde nok fortjent den boten, men er jo litt nervøs nå. Hvordan er dette?

Hvis du ikke ble stanset ved manuell trafikkontroll, da får du heller ingen fartsbot. Ved manuell hastighetsmåling skal du få mulighet til å avslå eller godta forelegget. Det er kun ved de såkalte fotoboksene man kan få bot uten å bli stanset. I så fall får du også mulighet til å avslå eller godta forelegget pr. brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du misforstått. Det er jo ikke akkurat slik at politiet får provisjon når de har laserkontroller. Og som beskrevet ovenfor er laseren nettopp stilt inn slik at den slår av noen km/t., slik at man er helt sikre på at bilisten faktisk har vært over fartsgrensen. De enkelte tjenestemenn har uansett ingen mulighet til å "feiljustere" apparatet.

Det er klart at politiet ikke får provisjon, men det vanker heder og ære til den som kniper flest fartssyndere (eller forbrytere i sin alminnelighet for den saks skyld). Politiets oppgave er å avsløre og oppklare flest mulig forbrytelser, og de bør derfor legge feller og plante bevis slik at flest mulig blir tatt. Dette gjelder ikke bare i trafikken, men også ellers. Trolig brukes slike knep relativt lite i Norge ennå, men slike hjelpemidler vil garantert bli viktige i politiets arbeid i fremtiden. Det er derfor viktig at barna læres opp til å se på politiet som motstandere og som potensielt farlige, og de må forstå at politiets oppgave er å arrestere og fengsle flest mulig. Det er deretter rettsvesenets oppgave å skille mellom skyldige og uskyldige blant dem som knipes av politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor viktig at barna læres opp til å se på politiet som motstandere og som potensielt farlige, og de må forstå at politiets oppgave er å arrestere og fengsle flest mulig.

Hehe, javel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...