Gå til innhold

Fartsbot i posten?

Chord

Anbefalte innlegg

Fikk øye på en politimann som sto med laseren sin i dag. Usikker på farten min, men vet jeg var litt over fartsgrensa på stedet. Så ikke noe mer til politiet, ble ikke stoppet. Så jeg lurer på om det er mulig at en eventuell bot blir sendt i posten?

Bare for å ha det sagt; hvis det var for å skremme meg, så gjorde han jobben sin ganske bra, jeg tippet ikke over fartsgrensa resten av veien, og det tror jeg ikke kommer til å skje med det første. Hadde nok fortjent den boten, men er jo litt nervøs nå. Hvordan er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjæresten min fikk en fartsbot i posten i dag, faktisk. Det var riktignok ikke fra en fotoboks, men jeg synes ikke det høres helt usannsynlig ut at boten skulle komme etter en kontroll også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått fartsbot i posten. Det skjedde 16. mai i 2005. Jeg var buden bort, hadde ca. 20 mil å kjøre og dro vel på litt. Jeg ble knepet i fotoboks i en 80-sone. Jeg ble stresset av en som lå nesten oppå støtfangeren min, uten at det skal være noen unnskyldning. Kjørebanene var delt med fysisk midtskiller, det var ingen forbikjøringsmuligheter. Farten ble målt til 96 km/t. Jeg fikk en bot på kr. 3600, den sved skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri hørt om noen som får bot i posten etter annet enn fotobokser. De jeg har hørt som har blitt tatt av en politiman som fysisk står med radar har blitt vinket inn og bøtelagt med en gang.

Hvis du får bot i posten, kan du ikke oppdatere tråden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom. at det er bilfører og ikke bileier som skal ha straffen er det lite hensiktsmessig å sende ut bøter/forelegg i ettertid ved laserkontroll. "Det var ikke meg som kjørte den dagen, jeg lånte bilen til et familiemedlem jeg etter loven ikke trenger å vitne mot"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg har heller aldri hørt om noen som har fått bot i posten etter å ha blitt målt med laser. De kan ikke bevise hvem som har kjørt bilen, noe de derimot kan gjøre med fotobokser. Antagelig lå du veldig lite over, eller de målte noen som kjørte foran eller bak deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var heldig. De la antagelig lista litt høyt, fordi de ikke hadde kapasitet til å ta inn alle som kjørte for fort. De konsentrerte seg om å luke ut de verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man tatt i laserkontroll vinkes man inn nesten umiddelbart etter at man har passert tjenestemannen med laseren. Så du ingen biler/polititjenestemenn ved veien etter målepunktet?

Lasermålerne slår ganske mange km/t av når de måler, og når du tar i betraktning at ditt speedometer gjør det samme, samt at de fleste tjenestemenn velger å sette grensen noe høyere enn den reelle fartsgrensen på stedet, skal du kjøre ganske fort for å bli tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man tatt i laserkontroll vinkes man inn nesten umiddelbart etter at man har passert tjenestemannen med laseren. Så du ingen biler/polititjenestemenn ved veien etter målepunktet?

Lasermålerne slår ganske mange km/t av når de måler, og når du tar i betraktning at ditt speedometer gjør det samme, samt at de fleste tjenestemenn velger å sette grensen noe høyere enn den reelle fartsgrensen på stedet, skal du kjøre ganske fort for å bli tatt.

Heldig for trådstarter, men det er et problem for politiet at så mange kan kjøre videre fordi man på grunn av kapasitetsproblemer ikke rekker å ta dem inn. Det er begrenset hva noen få UP-folk kan utrette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hver enkelt tjenestemann vurderer selv hvor høyt han legger lista. De fleste i politiet har ingen problemer med at folk ligger noen små km/t over grensa. Man har jo ikke noe behov for å ta "vanlige" bilister som ligger i 65 km/t i 60-sonen. Så mitt inntrykk er at man i stor grad klarer å vinke inn dem man ønsker når man først er ute på kontroll. Problemet er vel heller at man ikke alltid har mulighet til å ha så mange kontroller som man gjerne skulle hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stort sett enig med deg, fragment. De som kjører noen kilometer over fartsgrensa er uinteressante (og blir som regel heller ikke stoppet). Men når de som kjører i helt andre hastigheter får passere fordi det ikke er nok politifolk til å ta inn alle, da er det en uheldig situasjon. Altfor ofte må lista legges veldig høyt på grunn av mannskapsproblematikken. Den ligger jo også til grunn for at det ikke kan tas så mange kontroller som ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble tatt i laser satte de bare ned farten med 2 km, så det hjalp ikke stort. Jeg lå ganske høyt over fordi jeg ikke fulgte med på overgang fra 90 til 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk øye på en politimann som sto med laseren sin i dag. Usikker på farten min, men vet jeg var litt over fartsgrensa på stedet. Så ikke noe mer til politiet, ble ikke stoppet. Så jeg lurer på om det er mulig at en eventuell bot blir sendt i posten?

Bare for å ha det sagt; hvis det var for å skremme meg, så gjorde han jobben sin ganske bra, jeg tippet ikke over fartsgrensa resten av veien, og det tror jeg ikke kommer til å skje med det første. Hadde nok fortjent den boten, men er jo litt nervøs nå. Hvordan er dette?

Det blir ikke noe bot i posten på deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så faktisk bare den mannen. Så nøye både i tunnellen (der den politimannen sto) og utenfor, men det var ingen andre å se.

Har ikke fått noe bot enda, så jeg vil tro dere har rett. Men jeg har lært, det skal være sikkert!

Endret av Rinoa86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange årsaker til at du ikke la merke til noen andre. Politiet har mange sivile biler, og det er langt fra alltid det er så mange tjenestemenn som deltar i en kontroll. Politiet har ganske god trening i å ikke alltid være så synlig.

Synes du viser en god holdning, så da er hensikten med kontrollen oppnådd, bot eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I laserkontroll blir du stoppet langs veien. Det er kun med fotoboks du får straffen i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom. at det er bilfører og ikke bileier som skal ha straffen er det lite hensiktsmessig å sende ut bøter/forelegg i ettertid ved laserkontroll. "Det var ikke meg som kjørte den dagen, jeg lånte bilen til et familiemedlem jeg etter loven ikke trenger å vitne mot"

Det du sier her gjelder jo også ved fotobokser... Da får du bot i posten.

Det eneste en beviser er at bilen befant seg i en gitt hastighet til et gitt tidspunkt. Den beviser ikke hvem som kjørte bilen såfremt du ikke sitter så langt frem i setet at ansiktet synes på bildet.

Endret av Max Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanlig feil å tro at alle biler viser feil på speedometeret. Vi har en 10 år gammel Ford som viser 100% korrekt hastighet i 100km/t og en 4 år gammel Ford som overhodet ikke viser korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier her gjelder jo også ved fotobokser... Da får du bot i posten.

Det eneste en beviser er at bilen befant seg i en gitt hastighet til et gitt tidspunkt. Den beviser ikke hvem som kjørte bilen såfremt du ikke sitter så langt frem i setet at ansiktet synes på bildet.

Man får ofte ansiktet med på bildet såfremt man kjører moderne bil med stor frontrute og solskjermen ikke er nede.

Kjører man med solskjermen nede og deler husstand med noen som er noenlunde likt formet vil politiet erfaringsmessig ikke prøve særlig hardt. Har slekt som tas i fotoboks nesten årlig og har ennå ikke måttet betale en krone, 3 menn med samme høyde og vekt i samme husstand er rimelig håpløst å finne ut av så lenge ansiktet skjules av solskjerm og de ikke behøver vitne mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...