Morea Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Jeg tenker gjerne på gryter og stuinger og sånt. Varmt og mettende. Fårikål er jeg ikke så glad i. Men, Minestronesuppe Bacalao Stifado (gresk gryte med kanin, lam eller okse) Stamna (gresk gryte med okse, tomat, grønnsaker, poteter og ost i leirgryte) Lam og sopp i ymse varianter Finnbiff Andre tips?
Gjest Vettel Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 (endret) FÅRIKÅL!! edit: drømmer om fårikål (bor i utlandet) så så ikke at du ikke er så glad i det. Endret 17. september 2009 av Vettel
Gjest n Skrevet 17. september 2009 #3 Skrevet 17. september 2009 den nevnte fårikål seff, ellers gryteretter, med masse krydder (a'la indisk) ..supper, helst med masse stæsj oppi. og mye rødvin
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #4 Skrevet 17. september 2009 ikke får og kål i de fleste land?
Umuriel Skrevet 18. september 2009 #5 Skrevet 18. september 2009 Høstmat for meg er fårikål, supper og diverse gryter av høstens ferske grønnsaker og kjøtt.
Sunshine Skrevet 18. september 2009 #6 Skrevet 18. september 2009 Grøt, lasagne, gryteretter, supper, annen posemat, fiskegrateng, fårikål, kjøttkaker, fiskekaker, stek, lammelår og annen tung mat. Vi spiser nesten bare grillmat, salater, pasta og fersk fisk på sommeren.
Gjest Frosk Skrevet 18. september 2009 #7 Skrevet 18. september 2009 Supper og gryter! Chili sin carne, minestrone, grønnsakssuppe med grønne linser og byggris, løksuppe, diverse linsesupper...
Belima Skrevet 18. september 2009 #8 Skrevet 18. september 2009 Småsuppe må jeg ha en gang på høsten med alle de nye grønnsakene i.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #9 Skrevet 18. september 2009 Nå i september: Krabbe. Og desserter av plommer i alle varianter. Etterhvert årets lam, og ferskt viltkjøtt. Av grønnsaker er det kanskje særlig gresskar jeg forbinder spesielt med høsten - de nye norske grønnsakene dukker jo opp allerede i løpet av sommeren, selv om vi fråtser i dem fremdeles.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #10 Skrevet 18. september 2009 Fersk suppe med kjøtt og sursøt løksaus. NAM!
mustapippuri Skrevet 18. september 2009 #11 Skrevet 18. september 2009 Supper, får-i-kål og sheperds pie.
ringblomst Skrevet 18. september 2009 #12 Skrevet 18. september 2009 Mine høstfavoritter er: Marokkansk lammegryte med couscous Brunebønnesuppe med oksehaler Fårikål Raclette Ellers synes jeg er skikkelig kos med ost og vin i høstmørket .
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #14 Skrevet 23. september 2009 Soppsuppe med creme fraische! NAM! Den er litt salt, veldig mektig og perfekt for høsten...
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #15 Skrevet 23. september 2009 Den typiske høstmaten basert på sesongvarer er som nevnt her fårikål og lammestek. Jeg prøver å unngå "tung" mat, så det blir som regel bare fårikål en gang hver høst. Men godt er det jammen! Ellers er høstmiddag for meg varme og gode supper med hjemmebakte grove runstykker. Vi pleier å lage: Betasuppe/lapskaus med rotgrønnsaker Kyllingsuppe med strimlet kyllingfilet Fiskesuppe med gulrot og små fiskeboller Soppsuppe Ellers er høstmat for meg nystekt eplekake med is og rykende ferske boller med kanel/sukker eller vaniljekrem. Ved siden av gjerne en stor kopp te, teppe og krimbok i godstolen!
Gjest superdama Skrevet 29. september 2009 #16 Skrevet 29. september 2009 Høstmat for meg er mat man ikke har spist om sommeren men som man endelig kan nyte uten å få dårlig samvittighet fordi man ikke griller eller spiser reker eller hva det nå skulle være. For en uke siden hadde jeg noe god gammeldags gryterett, det har jeg ikke unnt meg mens sommeren stod på. Ellers må jeg innrømme at lapskaus er en god rett om høsten, eller også supper av mange forskjellige slags. Hjemmelaget blomkålssuppe er f.eks. helt vanvittig godt og passer på en skikkelig høstdag. Helt generelt er det vel mat som er varmt og metter på en god måte som jeg forbinder med høsten. Noe som forbereder en på julen og alle de tunge retter som kommer da.. Uansett, nyt høsten, den er god den åsså
Gjest gjest - hei Skrevet 29. september 2009 #17 Skrevet 29. september 2009 FÅRIKÅL!! edit: drømmer om fårikål (bor i utlandet) så så ikke at du ikke er så glad i det. Vi blåser i om trådstarter ikke liker fårikål, for det er nam-nam det! Men det går da an å koke fårikål i utlandet vel? Fårekjøtt, kål, pepper og poteter får man vel de fleste steder. Men advar nabooer: Notaker skrev i sin kokebok: Han bodde i Paris og kokte fårikål, naboene trodde det lå et råtnet lik i leiligheten hans.
Gjest gjest - farge Skrevet 29. september 2009 #18 Skrevet 29. september 2009 Fersk suppe med kjøtt og sursøt løksaus. NAM! Her kom barndom og tid helt frem til jeg giftet meg og bodde hjemme hos mor og far tilbake. Jeg kjenner den liflige duften. Dette må prøves igjen (jeg har dessverre ikke lenger noen mor som faktisk koste seg over grytene, eller far som sa nam-nam, de er døde begge to), men vi skal vel få det til mannen min og jeg. Det er leit at vi glemmer de gamle, gode norske rettene. Men nå skal denne frem igjen. Takk for påminnelse.
kissmequick Skrevet 29. september 2009 #19 Skrevet 29. september 2009 Rød fiskesuppe <3 (den er kraftig, og ikke veldig sunn, men her er oppskriften hvis noen vil ha:) hakk ett par chili og en hvitløk (hel) kanskje litt mer, stek litt i en jerngryte med olivenolje. hakk ca 1 kg fisk i terninger (pleier å bruke tre typer, fx sei, laks, steinbit) stek sammen med det andre litt. Hell over fire bokser hakka tomater, la det boble en times tid, heller litt mer enn mindre. Ta gryten til side og hell oppi en liter matfløte, reker og blåskjell. Varm opp, men ikke kok. Dette er til 8 personer. Tror ikke jeg har glemt noe, men lenge siden jeg laget den. server med brød
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #20 Skrevet 29. september 2009 Rød fiskesuppe <3 (den er kraftig, og ikke veldig sunn, men her er oppskriften hvis noen vil ha:) hakk ett par chili og en hvitløk (hel) kanskje litt mer, stek litt i en jerngryte med olivenolje. hakk ca 1 kg fisk i terninger (pleier å bruke tre typer, fx sei, laks, steinbit) stek sammen med det andre litt. Hell over fire bokser hakka tomater, la det boble en times tid, heller litt mer enn mindre. Ta gryten til side og hell oppi en liter matfløte, reker og blåskjell. Varm opp, men ikke kok. Dette er til 8 personer. Tror ikke jeg har glemt noe, men lenge siden jeg laget den. server med brød men lar du altså fisken koke en time? blir den ikke forferdelig tørr da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå