Gå til innhold

smør i kaker

Fremhevede innlegg

Gjest smørbukk
Skrevet

Hei

jeg lurer på hva som blir best når det står smør i mange oppskrifter..........er det meierismør og margarin eller flere typer man kan velge,og hva blir best? Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei

jeg lurer på hva som blir best når det står smør i mange oppskrifter..........er det meierismør og margarin eller flere typer man kan velge,og hva blir best? Noen med erfaring?

Om det ikke er spesifisert, så tror jeg man tar det man selv liker best. Jeg bruker stort sett meierismør, fordi jeg liker smaken best. Men det er definitivt ikke mest sunt.

Skrevet
Om det ikke er spesifisert, så tror jeg man tar det man selv liker best. Jeg bruker stort sett meierismør, fordi jeg liker smaken best. Men det er definitivt ikke mest sunt.

Er det ikke? Selv spiser jeg bare melkefri margarin og ergrer meg litt over det fordi jeg blir fratatt muligheten til å velge det som er mest sunt. Jeg mener å ha lest at meierismør er sunnere enn margarin.

Skrevet

Enig med venus. Definitivt meierismør.

Margarin er for øvrig ikke smør, men margarin. Smør og margarin er to vidt forskjellige ting, og etter min mening er det bare smør som er godt av disse to. Men det er til gjengjeld utrolig godt. :sikle:

Skrevet
Smør er et naturlig produkt mens margarin er dritt :P

...og? Selv om smør er et "naturlig produkt", betyr ikke akkurat det at det er sunnere av det grunn. Og hva er dritt egentlig?

Hverken smør eller margarin er vel spesielt sunt, mye mettet fett i smør og transfett i mange typer margarin. Jeg ville ikke hengt meg opp i hva som er sunnest, men heller brukt det jeg liker best og ikke spise det så ofte :)

Jeg smaker ikke forskjell når det er i kakedeig, men jeg synes meierismør eller Bremykt er best å bruke på grunn av konsistens og slikt. Egentlig har det vel ikke så mye å si, finn det som passer deg :)

Skrevet

Alltid meierismør, siden det er smør.

Margarin blir jo noe helt annet, som Ludovie sier.

Skrevet
...og? Selv om smør er et "naturlig produkt", betyr ikke akkurat det at det er sunnere av det grunn. Og hva er dritt egentlig?

Hverken smør eller margarin er vel spesielt sunt, mye mettet fett i smør og transfett i mange typer margarin. Jeg ville ikke hengt meg opp i hva som er sunnest, men heller brukt det jeg liker best og ikke spise det så ofte :)

Jeg smaker ikke forskjell når det er i kakedeig, men jeg synes meierismør eller Bremykt er best å bruke på grunn av konsistens og slikt. Egentlig har det vel ikke så mye å si, finn det som passer deg :)

At det er et naturlig produkt betyr ikke nødvendigvis at det er sunnere nei, men det er ihvertfall grunnen til at jeg ser på smør som "sunnere" enn margarin. Selv om hverken smør eller margarin kan kalles sunt.

Dritt kan være feks transfett, palmeolje osv.

For meg er ikke margarin et alternativ en gang.

Skrevet

Jeg synes at man bør slutte å betrakte enkelte (naturlige) matvarer som usunne. De eneste usunne ingrediensene er etter min mening transfett og enkelte tilsetningsstoffer (pluss selvfølgelig giftig sopp og bær o.l., men det er det jo ingen som spiser uansett).

Man bør heller dele matvarene inn i "naturlig" og "unaturlig", pluss, og det er viktigst av alt, bestrebe seg på å ha et balansert og mest mulig variert kosthold med et passende antall kalorier.

Skrevet

Poenget mitt var vel at det ikke er "naturlig" eller "ikke naturlig" som definerer sunt, det er den kunnskapen vi har om hver enkelt matvare. Jeg litt skeptisk til å automatisk tenke at noe naturlig må være bedre enn noe unaturlig, så enkelt er det jo ikke. Litt kanel er f.eks. sunt, mens store mengder over lengre tid vil ta drepen på leveren.

Det er en lang diskusjon hvorvidt mengdene med transfett i margarin kan være bedre i det lange løp enn det mettede fettet i smør, Helsedirektoratet anbefaler f.eks. å bruke myk vegetabilsk margarin, flytende margarin eller olje framfor hard margarin eller smør(link) fordi det er mindre transfett i mykt margarin og ikke mettet fett og høye kolesterolnivåer slik det er i smør. Det aller sunneste er vel å bruke olje, men det fungerer jo ikke i kake.

Uansett tar ikke en sjelden kake livet av deg uansett om det er smør eller margarin i den, det det blir som Ludovie sier: balansen i kostholdet er det absolutt viktigste. Men det bør kombineres med kunnskap om hva man spiser.

Man får jo forresten margarin uten transfett og, men det smaker etter egen erfaring kjipt, ihvertfall på brødskiva ;) Vita hjertegod og den slags. Men det fungerer kanskje ikke så bra i baking - noen som har prøvd?

Skrevet
Man får jo forresten margarin uten transfett og, men det smaker etter egen erfaring kjipt, ihvertfall på brødskiva ;) Vita hjertegod og den slags. Men det fungerer kanskje ikke så bra i baking - noen som har prøvd?

Vita hjertegod inneholder palmeolje, man skal ikke la seg lure av navnet.

Skrevet
Poenget mitt var vel at det ikke er "naturlig" eller "ikke naturlig" som definerer sunt, det er den kunnskapen vi har om hver enkelt matvare. Jeg litt skeptisk til å automatisk tenke at noe naturlig må være bedre enn noe unaturlig, så enkelt er det jo ikke. Litt kanel er f.eks. sunt, mens store mengder over lengre tid vil ta drepen på leveren.

Mitt poeng var at man bør slutte å tenke "sunt" og "usunt" når det gjelder naturlige matvarer som menneskeheten har spist i generasjoner, men at man heller bør være opptatt av å spise balansert og variert. Det aller meste er jo usunt og helseskadelig dersom man spiser det i store nok doser. Motsatt er "usunn" mat som smør og oksefett ikke usunt (men tvert imot sunt) når det inngår i et balansert og variert kosthold.

Skrevet
Vita hjertegod inneholder palmeolje, man skal ikke la seg lure av navnet.

Godt poeng. Masse mettet fett og kolesterol der da - utrolig at de i det hele tatt får lov til å kalle det "Hjertegod"?

Mitt poeng var at man bør slutte å tenke "sunt" og "usunt" når det gjelder naturlige matvarer som menneskeheten har spist i generasjoner, men at man heller bør være opptatt av å spise balansert og variert. Det aller meste er jo usunt og helseskadelig dersom man spiser det i store nok doser. Motsatt er "usunn" mat som smør og oksefett ikke usunt (men tvert imot sunt) når det inngår i et balansert og variert kosthold.

Ah, da misforsto jeg deg litt. Tror jeg reagerte fordi jeg stadig ser at det er flere som har en litt forenklet holdning til det der. Men vi er jo egentlig helt enige vi da :)

Skrevet

Når jeg baker er det ikke kaloriinnholdet eller "sunnhet" som er i fokus , men at det skal smake godt. Helst himmelsk godt! Og jeg bruker meierismør uten et snev av "dårlig" samvittighet.

Sunt kosthold for meg er en god blanding av mye frukt og grønt, i størt mulig grad ubehandlede råvarer,et kalori-inntak ift det jeg trenger , og også "kose-mat", dog ikke hver dag.

Skrevet (endret)

Jeg visste ikke at det fantes noe som heter palmeolje, heller ikke at det ikke var bra :klø:

*spiser Vita hjertegod*

Endret av Sunshine
Skrevet
Jeg visste ikke at det fantes noe som heter palmeolje, heller ikke at det ikke var bra :klø:

*spiser Vita hjertegod*

God artikkel om det her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...