Gå til innhold

A Breath of Snow and Ashes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så spennende Nótt!

Jeg vil gjerne få tippe førskommende mandag hvis jeg får! :smilyblomst:

Skrevet
Så spennende Nótt!

Jeg vil gjerne få tippe førskommende mandag hvis jeg får! :smilyblomst:

Det skal du få lov til og det nå notert.

Oppdatert tippeliste:

Saeria 23./24.01

Anamelona 24.01

Rekaaa 25.01

dreia 26.01

janne84 29.01

Wolfmoon 30.01

Minttu 31.01

Problematique 01.02

Nique 03.02

Purple 04.02

Alive 05.02

Svipa 05.02

Saeria 07.02

pusilus 08.02

Janne84 10.02

Nå har vi vært en tur i by'n og ordnet med skittentøyskurv og kroker til å henge vuggen i. Nå sitter jeg og slapper av i sofan med eplebiter og vann, og skal redigere magebilder.

Gjest Problematique
Skrevet

Du strikkeguru, tror du pannebånd med Drops Eskimo blir fint med perlestrikk? Det var jo kjempegøy :D

Skrevet
Du strikkeguru, tror du pannebånd med Drops Eskimo blir fint med perlestrikk? Det var jo kjempegøy :D

Det tror jeg kan bli veldig fint, bare pass på å ikke felle av for stramt for det kan bli veldig ubehagelig.

Nå har Mannen vært superflink i dag, mens jeg har gjort minimalt faktisk.

Han har:

- skrudd sammen hylle til badet

- satt sammen skittentøyskurven vi har kjøpt

- montert to gulvlister til

Jeg har bare:

- ryddet inn i nye hylla

- lagt tingene tilbake i gjestesengen etter at vi snudde den i går

- ligget en time i sengen og slappet av

- vasket litt babyklær og hengt de til tørk

Føler meg skikkelig lat i dag, men kjenner at jeg ikke orker så mye så da tar jeg det heller med ro. Tror Mannen er ganske fornøyd med det faktisk.

Det ble ganske bra på badet med den nye hyllen, må bare kjøpe noen kurver som matcher de vi alt har slik at det ikke blir så rotete i hyllen. Er greit å ha et sted å putte bleier, bind og toalettmapper når det er snakk om en åpen hylle.

Har litt vondt i ryggen i dag, det kommer og går så tror nok at kroppen forbereder seg til en fødsel her. Merker at det tærer litt på, er nok derfor jeg ikke orker så mye som jeg skulle ønske.

Skrevet

Jeg har nå sittet litt og sett på barnehager.... Vet det ikke er aktuelt før om et års tid, meeeen...jeg vil være ute i god tid og tenke litt gjennom hvor vesla vår skal tilbringe mesteparten av det våkne døgnet sitt etterhvert. Er ikke mange barnehage som frister faktisk, har jo noen kriterier for å si det sånn.

Barnehagen skal:

- ligge slik til at det er lett å komme ut i skogen på tur

- ligge slik at det er lett for oss å komme dit med kollektiv transport evt gå til og fra

- ligge slik til at vi begge kan følge og hente, og vi jobber i hver vår retning

- ideelt sett kunne jeg tenke meg blandet avdeling, dvs 1-6 år.

Så langt har jeg funnet 5 mulige barnehager, og en av dem faller egentlig bort fordi det er en bedriftsbarnehage dvs at vi havner sist på prioritetslisten. En av de andre barnehagene er heller ikke sånn superaktuell pga at det er der jeg jobber, og dvs at Mannen ytterst sjelden kan følge og hente da det blir en enorm omvei. Så da sitter vi igjen med 3 aktuelle barnehager. Neimen ikke lett dette her. Får sette meg ned med Mannen når vesla er født og se på dette, også tenker jeg at vi tar en liten runde og ser på barnehagene og hvor lett det er å komme seg dit.

Vi har en barnehage som jo egenltig burde være den vi velger da det ligger rett i nærheten her, men ingen av oss liker den. :fnise:

Skrevet

Er jo lurt å være ute i god tid, og som du sier så skal vesla være der store deler av dagen så det er viktig at bhg er den beste!!

Skrevet
Ja ikke sant. Ser for meg at jeg krysser beina og desperat prøver å holde hodet hennes inne. :skratte:

Jeg gjorde noe lignende da jeg fødte, jordmoren så rart på meg der jeg holdt inne på pressriene.. "Skal du ikke presse litt da, hodet må lenger ned!" "Men jeg driiiter jo på meg!" :ler:

Uffameg.. *LøperOgGjemmerMeg*

Skrevet

Åh, du må være så fryktelig spent, Nótt! Jeg er jo spent, og jeg har (såvidt jeg vet) ikke vært med på denne bollebakingen i det hele tatt :ler:

Håper veldig du vil vise skrytebilder på bloggen. Så får vi se hvor mange som får akutt forplantningsbehov, og klekker ut noen tasser selv om et års tid! Smittsomt, det der, tror jeg.

Jeg tipper at hun kommer veldig snart. Kanskje imorgen, eller på mandag!

Kos, kos :klemmer:

Skrevet
Er jo lurt å være ute i god tid, og som du sier så skal vesla være der store deler av dagen så det er viktig at bhg er den beste!!

Det er akkurat det som teller. Jeg vil vite at der jeg plasserer mitt barn virkelig er det rette stedet.

Jeg gjorde noe lignende da jeg fødte, jordmoren så rart på meg der jeg holdt inne på pressriene.. "Skal du ikke presse litt da, hodet må lenger ned!" "Men jeg driiiter jo på meg!" :ler:

:skratte: Synes jeg ser det.

Åh, du må være så fryktelig spent, Nótt! Jeg er jo spent, og jeg har (såvidt jeg vet) ikke vært med på denne bollebakingen i det hele tatt :ler:

Håper veldig du vil vise skrytebilder på bloggen. Så får vi se hvor mange som får akutt forplantningsbehov, og klekker ut noen tasser selv om et års tid! Smittsomt, det der, tror jeg.

Jeg tipper at hun kommer veldig snart. Kanskje imorgen, eller på mandag!

Kos, kos :klemmer:

Skrytebilde i bloggen kommer nok skal du se. Så fryktelig spent må jeg faktisk innrømme at jeg ikke er. JA jeg vet jeg er rar, men det haster ikke å føde, jeg trives faktisk som gravid. Selvom magen kan være litt i veien til tider og ting er litt småtungt så gjør det meg ingenting å gå med stor mage. Så selvom frøkna kan finne på å komme i morgen så kan hun også finne på å vente i tre uker - noe jeg faktisk er inneforstått med.

Skrevet

Nå har vi vært på fest, dvs vi dro før den tok helt av. Merket at jeg ikke orket å være der så lenge, vi var der sånn i 1930 tida og dro igjen sånn i 2200 tida, da hadde kroppen min fått nok. Men jeg fikk høre x-antall ganger at jeg var en utrolig nydelig gravid og at jeg så så flott ut. :flau: Er hyggelig å høre, men når det er fulle mennesker som sier det så blir det gjerne litt vel heftig til tider.

Skrevet

Ut i fra det jeg har sett, så har du hvertfall en flott gravidmage! Tviler ikke på at du kler den.

Jeg var også fornøyd med å være gravid. Syntes i grunn det var helt greit. Å lande etter fødselen tok litt tid. Første natta sov jeg ikke ett minutt! Ikke dagen etter heller, så jeg var våken i over halvannet døgn før jeg sov.

Selv om g var en liten engel å ha med å gjøre, så var overgangen(i retrospekt)tøff nok for det. Barseltårene kom noen dager etter vi var kommet hjem. Å ha en liten bylt man nesten er litt redd for å ta i (han var jo så liten og tynn), å lære seg å tolke signalene hans, samtidig som man skulle få til ammingen på egen hånd, husk å spyle underlivet tre ganger for dagen, våkne flere ganger om natta for å amme og skifte bleie...Det var faktisk en overgang, og når da det ble dødsfall i familien, folk ikke klarte å la være å mase på mannen for at han skulle hjelpe de med alt mulig, selv om han var i perm...ja, da var det et par ganger jeg gråt mine modige tårer.

Samtidig var det ingenting som overgikk følelsen av å ha barnet sitt på brystet, å la han sovne tett inntil kroppen, å ha han mellom oss i senga om kvelden og natta...å nyte synet av han, så barseltiden var en hormonell og omveltende tid. På godt og vondt.

Bleievasken ble en slags terapi for meg. Lit tid for meg selv til å tenke og reflektere, mens jeg la søte små bleier på plass i skuffen sin. Jeg stappet de som skulle stappes, og la de sirlig på plass.

Ellers var det viktig for meg å slippe til mannen. Tror nok det har vært ekstra viktig for meg, siden jeg vet hvordan det er å vokse opp uten pappaen min.

Nå var det ikke meningen å gjøre deg trist eller overrasket over at den første tiden kanskje også var preget av mindre hyggelige ting. Jeg vil bare gi deg tid til å forberede deg på at du nok vil bli sliten, selv om du får det snilleste og enkleste barn som er mulig å få. rett og slett fordi overgangen er så stor.

Akkurat DET skulle jeg ønske at andre fortalte litt mer om til meg. Jeg ante litt, men det ble allikevel annerledes i praksis.

Barseltiden...slitsomt,deilig, overveldende, hormonelt, fylt av kjærlighet, lykke, tårer, usikkerhet, bekymringer, håp og drømmer... :hjerte:

...og det beste er...det blir bare bedre!

Skrevet

Tusen takk Saeria for at du deler dine erfaringer med meg, det setter jeg umåtelig stor pris på. Nå vet jeg at det ikke er bare lett, og at det kan bli helt annerledes enn jeg har tenkt meg. Jeg var så "heldig" å være 16 år da min mor fikk min lillesøster, og jeg husker heldigvis noe av hvordan det var den gangen. Men samtidig så er det jo helt annerledes hvordan en 16-åring husker sånt og hvordan en på 32 opplever noe sånt.

Du gjør meg absolutt ikke trist eller overrasket ved å fortelle meg at barselstiden også inneholder triste eller ubehagelige ting. Jeg setter umåtelig pris på at du faktisk deler din opplevelse med meg. :klemmer:

Skrevet

Takk for det. :klemmer:

Mitt viktigste budskap er å ikke stresse, ikke tenk på alle andre, tenk på dere selv. Tross alt har dere gått fra å være to, til å være en liten familie, og dere vil se hverandre i et nytt lys, og definere hverandre på en helt ny måte. Stol på magefølelsen, slapp av når dere kan. Man blir sliten av en baby som sover 18 timer i døgnet også. :ler: Snakk med hverandre. Det tror jeg dere er veldig flinke til fra før av da.

Livet blir aldri det samme som før, dere starter et helt nytt kapittel, og deres kosmos vil dreie seg rundt det vakreste pikebarn dere noen gang har sett. Så nydelig god, at dere knapt kan tro dere har laget henne helt på egen hånd. Så vakker og perfekt at hun smelter dere mange ganger hver eneste dag. :hjerte:

Skrevet

Jeg tipper hun kommer den 27, jeg. Siden den datoen er ledig på tippelista. :ler:

Skrevet

:skratte:

Henger meg litt på det Saeria skrev her...

Gud, så mye du har og se fram til!

Husker første gangen jeg fikk ha jentungen på brystet (litt spsielt hos oss da siden hun da var 2 dager, før det fikk jeg bare lov til å stryke forsiktig på henne)

Den lille spede babyen på rett over 2 kg.

DA skjønte jeg at jeg var mamma.

Og den enorme følelsen av kjærlighet som kommer... Du har aldri opplevd noe lignende.

Du tror du vet hva det vil si og være inderlig glad i noen, også kommer barnet og du skjønner at det du har følt tidligere av kjærlighet ikke er i næreten av dette.

Ikke avtar det heller :fnise:

Dager hvor jeg gjerne skulle tapet henne fast inntil meg bare for å ha henne så nær som mulig.

Mitt bidrag til lista:

Hmm... 29 januar!

Skrevet

Vi gir deg vår hånd

Vi gir deg vår hånd,

grip den og hold den.

Vi gir deg vårt håp

og tenner et lys.

Vi gir deg vår tro

på at livet skal lykkes

Vi gir deg alle våre gode dager,

da glemmes de grå.

Vi gir deg vår kjærlighet

til eie så du kan slippe

hånden og trives

til du på nytt

griper den

Skrevet
Takk for det. :klemmer:

Mitt viktigste budskap er å ikke stresse, ikke tenk på alle andre, tenk på dere selv. Tross alt har dere gått fra å være to, til å være en liten familie, og dere vil se hverandre i et nytt lys, og definere hverandre på en helt ny måte. Stol på magefølelsen, slapp av når dere kan. Man blir sliten av en baby som sover 18 timer i døgnet også. :ler: Snakk med hverandre. Det tror jeg dere er veldig flinke til fra før av da.

Livet blir aldri det samme som før, dere starter et helt nytt kapittel, og deres kosmos vil dreie seg rundt det vakreste pikebarn dere noen gang har sett. Så nydelig god, at dere knapt kan tro dere har laget henne helt på egen hånd. Så vakker og perfekt at hun smelter dere mange ganger hver eneste dag. :hjerte:

:klem:

Jeg tipper hun kommer den 27, jeg. Siden den datoen er ledig på tippelista. :ler:

Det er nå notert.

Henger meg litt på det Saeria skrev her...

Gud, så mye du har og se fram til!

Husker første gangen jeg fikk ha jentungen på brystet (litt spsielt hos oss da siden hun da var 2 dager, før det fikk jeg bare lov til å stryke forsiktig på henne)

Den lille spede babyen på rett over 2 kg.

DA skjønte jeg at jeg var mamma.

Og den enorme følelsen av kjærlighet som kommer... Du har aldri opplevd noe lignende.

Du tror du vet hva det vil si og være inderlig glad i noen, også kommer barnet og du skjønner at det du har følt tidligere av kjærlighet ikke er i næreten av dette.

Ikke avtar det heller :fnise:

Dager hvor jeg gjerne skulle tapet henne fast inntil meg bare for å ha henne så nær som mulig.

Mitt bidrag til lista:

Hmm... 29 januar!

Takk!! :klem: Og datoen er notert.

Oppdatert tippeliste:

Saeria 23./24.01

Libe 24./25.01

Anamelona 24.01

Rekaaa 25.01

dreia 26.01

loffen 27.01

MarianneE 29.01

janne84 29.01

Wolfmoon 30.01

Minttu 31.01

Problematique 01.02

Nique 03.02

Purple 04.02

Alive 05.02

Svipa 05.02

Saeria 07.02

pusilus 08.02

Janne84 10.02

Har sovet noe helt elendig i natt, eller dvs etter doturene mine. Har slitt med å sovne igjen og magen har vært skikkelig øm. Ikke noe tak eller kynnere, men øm mage. Takk og lov for at vi ikke har de største planene før en middag kl 1700. Og kjære har bestemt seg for å kjøre enda han ikke liker å kjøre i sentrum, noe jeg må si at jeg setter veldig stor pris på etter i natt, tror ikke jeg hadde orket hverken buss eller trikk i dag.

Snart kommer svigerfar og skal hjelpe Mannen med å sette opp taklister på rommet til vesla, så til uken burde vi kunne montere sengen hennes der inne (om listene vil feste seg da, er det Mannen ikke har klart å få til og derfor svigerfar kommer).

Skrevet

vBypuOXwVFg

Fine, fine sangen :hjerte:

Skrevet

Jeg må spørre om noe, har du startet med sånn "redebygging"?

Jeg begynte nemlig og rydde i skapene med sengetøy, duker, oppvaskkluter osv så det var klart til babyen skulle komme.

Noen jeg gikk på bekkenløsnings-svømming med hadde begynt i kjelleren, så var det ryddig der til babyen deres kom, noen begynte å jobbe som besatt i hagen...

Det værste er at for meg var det veldig logisk å rydde i oppvaskklutene b.la.

:ler2:

Har du fått sånna ting for deg?

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...