Gå til innhold

Passet mitt går ut i 2012


Gjest Dumme Dorte

Anbefalte innlegg

Gjest Dumme Dorte

Det slo meg plutselig at jeg ikke vet om jeg har maskinlesbart pass, kan man se det på det?

Reiser til USA på lørdag (sent å spørre om dette, jeg vet det!), veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mulig for oss å si.

Sakset fra DinSide Reise:

Er passet håndskrevet er det ikke maskinlesbart, men hvis navnet ditt er trykket i passet er det elektronisk lesbart.

De maskinlesbare passene er nye flere steder i landet, men har du fått utstedt pass ved passkontoret i Oslo etter 1999 er det elektronisk lesbart. Fra 1. januar i 2004 er alle nye pass maskinlesbare.

Det kan ta opp til to uker å få et slikt pass fra søketidspunktet. Så det lønner seg å være ute i god tid.

http://www.dinside.no/115422/maskinlesbare-pass

Endret av Wadjet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller når du fikk passet ditt som er hjelpsomt å vite, ikke når det går ut. Vanligvis varer vel pass i ti år, så du fikk ditt i 2002. Jeg fikk nyts pass i 2001, og da fikk jeg ikke maskinlesbart. Jeg måtte fornye passet mitt da jeg skulle til usa i fjor. Forskjellen på det gamle og det nye er merkbar ved at det nye har en ekstra side helt først, i tykk laminert papp. Den er altså helt hard, og alt er maskinskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det, har du fått sjekket om du har maskinlesbart pass? Hvis ikke haster det voldsomt å komme seg på politihuset etter nytt pass (nødpass holder ikke til USA) eller på ambassaden for å få visum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...