Gjest Dumme Dorte Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Det slo meg plutselig at jeg ikke vet om jeg har maskinlesbart pass, kan man se det på det? Reiser til USA på lørdag (sent å spørre om dette, jeg vet det!), veldig takknemlig for svar!
Rosalie Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 (endret) mulig for oss å si. Sakset fra DinSide Reise: Er passet håndskrevet er det ikke maskinlesbart, men hvis navnet ditt er trykket i passet er det elektronisk lesbart. De maskinlesbare passene er nye flere steder i landet, men har du fått utstedt pass ved passkontoret i Oslo etter 1999 er det elektronisk lesbart. Fra 1. januar i 2004 er alle nye pass maskinlesbare. Det kan ta opp til to uker å få et slikt pass fra søketidspunktet. Så det lønner seg å være ute i god tid. http://www.dinside.no/115422/maskinlesbare-pass Endret 17. september 2009 av Wadjet
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #3 Skrevet 17. september 2009 Det er heller når du fikk passet ditt som er hjelpsomt å vite, ikke når det går ut. Vanligvis varer vel pass i ti år, så du fikk ditt i 2002. Jeg fikk nyts pass i 2001, og da fikk jeg ikke maskinlesbart. Jeg måtte fornye passet mitt da jeg skulle til usa i fjor. Forskjellen på det gamle og det nye er merkbar ved at det nye har en ekstra side helt først, i tykk laminert papp. Den er altså helt hard, og alt er maskinskrevet.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #4 Skrevet 17. september 2009 Hvordan gikk det, har du fått sjekket om du har maskinlesbart pass? Hvis ikke haster det voldsomt å komme seg på politihuset etter nytt pass (nødpass holder ikke til USA) eller på ambassaden for å få visum.
Antagonist Skrevet 17. september 2009 #5 Skrevet 17. september 2009 Slik ser maskinlesbare pass ut: http://norway.usembassy.gov/uploads/jE/-3/...0t9RA/epass.jpg Det er de to nederste linjene med bokstaver og tall som er det som skal være maskinlesbart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå