Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jag funderar lite (eh, mycket) på barnvagn och vad vi ska skaffa till vår baby som kommer till nyår. Det är en hel djungel med barnvagnstyper, finneser och märken där ute, nya och begagnade.

Ny eller begagnad?

Funderar på en begagnad som kostar ungeför halva priset av en ny... det är ju så mycket annat som måste köpas och 6500 SEK är mycket pengar för en vagn även om den är ny.

Kombi eller duo? Eller liggvagn + sittvagn )?

Ska vi köpa EN vagn som ska täcka både spädbarnstiden och första året/åren? Eller kanske en billig begagnad liggvagn som vi använder i 3-4 månader och sedan en lite dyrare begagnad sittvagn i gott skick.

Vad är praktiskt? Vad fungerar för oss som vi bor och lever?

Vi bor på 1½ trappa - med trappor till porten. Kommer vi orka lyfta in barnvagnen i lägenheten varje gång eller kommer vi att lämna vagnen i cykelrummet (bara fyra trappsteg från gatan)?

Om vi köper en vagn, ska det vara en kombivagn med mjuk lift eller ska vi köpa en med två insatser (duo)? Om vi köper en vagn med två insatser måste vi ju förvara den andra någonstans och vi bor trångt och har ett dåligt vindsförråd.

Vi har en liten bil med stort lastutrymme men bor centralt så vi behöver nog inte tänka så jättemycket på plats i bilen.

Kanske kan vi använda en sån BabyBjörn bärsele vid kortare shoppingturer (har redan fått låna en sån).

Vi är långa...

Vi är båda rätt så långa, kanske behöver vi titta på en modell med ställbart handtag så vi slipper böja oss? Finns det risk för att sparka fötterna i underredet?

Sufflett med fönster eller nät?

Har sett i butiker och hört säljare diskutera med andra barnvagnsköpare vad det gäller sufflett på vagnen. Nät som gör att det kommer in luft, plastfönster så man kan se barnet.

Stoppning (Polstring)?

Varför är barnvagnar egentligen så där mjukt stoppade? Är det inte svårtvättat om det blir smutsigt? Eller blir det nånsinn torrt om det blir fuktigt?

Hjul?

Det finns trehjulingar och fyrhjulingar. Det finns terränghjul, sporthjul, luftpumpade hjul med och utan innerslnag, hårda hjul och säkert en hel drös till.

Vi bor i stan. Jag kommer åka tunnelbana med vagnen, förhoppningsvis ta med den på långa promenader. Det är snö i januari och februari - då är det bra med stora hjul har jag fått för mig...

Märke?

Spelar det egentligen någon roll? Inte för mig. Eller jo kanske, jag vill inte betala mer för en vagn bara för det har ett visst märke om det finns ett annat märke som är likvärdigt.

Färg

Det spelar verkligen ingen roll. Ja så länge det är en "normal" färg på vagnen. Blå, grön, grå eller lila? Inte viktigt egentligen.

Förvirringen är nästan total. Frågorna är många och jag är glad att det är flera månader kvar att tänka. "Tyvärr" är Kvinneguiden bästa siten jag hittat för att fråga om sånt här - och barnvagnsting heter säkert olika på svenska och norska...

Har ni funderingar eller erfarenheter. Hur väljer man egentligen? Hur valde ni?

Videoannonse
Annonse
Gjest Adrienne - ikke innlogget
Skrevet

Hei Furstina,

Litt morsomt å lese innlegget ditt, for det minner meg så voldsomt om meg selv for noen måneder tilbake, da det var min tur til å vurdere vogn. Nå er står vognen vår hjemme i garasjen og venter på Knerten som forhåpentligvis kommer om ikke så lenge.

Ny eller brukt:

Kommer an på hva du er villig til å bruke penger på, og hvilken vogn du ender opp med å kjøpe. Jeg ville ikke kjøpt vogn brukt bare fordi den var brukt, først ville jeg bestemt meg for type vogn og så lett etter vognen brukt. Det er få argumenter for ikke å kjøpe brukt så lenge du får tak i en relativt grei vogn som ikke er for slitt. Ny vogn trenger heller ikke koste 6500 kroner, dette kommer også an på hvilken vogn du kjøper og hvor du kjøper den.

Kombi, duo eller dypvogn+sportsvogn:

Her må en finne ut hva som er bakdeler og fordeler med hver type, og så velge ut fra det behovet en selv har. Kan liste opp noen for deg, men det finnes sikkert andre også:

Kombi: To vogner i ett, du slipper unna med ett vognkjøp. Du blir også fleksibel i forhold til alder på barnet når du eventuelt går over fra dypvogn til sportsvogn. Det går også an å kjøpe liggeforlenger til sportsdelen, som gjør at ungen kan bruke vognen som "dypvogn" selv etter at han/hun har vokst ut av baggen. Den løse baggen gjør at det går greit å løfte med seg baby ut og inn av hus (du kan "pakke" ned baby inne, selv om resten av vognen står ute), dersom du velger hardbag kan du også bruke denne som bilsikring de første månedene dersom du ønsker. Bakdelene er at en ikke har ubegrenset med plass i baggen, siden den tross alt skal passe inn i en sportsvogn, det kan derfor bli litt trangt på vinteren avhengig av hvilken pose/dyne en velger. Ungen vokser også fortere ut av denne baggen enn han ville gjort i en dypvogn. Sportsvogndelen kan også bli noe større enn ved en "ren" sportsvogn, og kanskje noe tyngre, avhenger av vogntype.

Duo: Mange av de samme fordelene som ved kombivognen, bortsett fra at det blir litt mer tungvindt å ta baggen med seg (må da fysisk løsnes fra understellet). Baggen blir også litt større enn ved kombivognen og ungen kan bruke den litt lenger. Om det går an å kjøpe liggeforlenger til sportsdelen er jeg usikker på, dette må du undersøke i så fall. Bakdeler er at sportsdelen også her kan bli litt stor. Du sliter også ujevnt på kalesje i forhold til sportsdel, så det kan oppstå fargeforskjell, fordi kalesjen blir brukt hele tiden både på bagdel og sportsdel. Baggen er heller ikke så godt egnet som bilsikring som baggen til kombien.

Dypvogn + sportsvogn: Dypvognene er som regel gode og romslige, og barnet kan ligge i den lenge og du kan bruke hvilken som helst pose i baggen uten å få plassproblemer. Når det er på tide å gå over til sportsvogn får du en vogn som er laget til kun det, og du kan finne en nettere og mindre vogn om du ønsker. Bakdelene med dypvogner er at enkelte får barn som tidlig ikke er så veldig interessert i å ligge, og vil opp og sitte uansett. Da blir bruken begrenset og du må kjøpe sportsvogn tidligere enn du hadde planlagt, og må da finne en sportsvogn som kan legges helt ned (ikke så viktig om barnet er litt større). Velger du dypvogn har du heller ikke så stor valgfrihet når det gjelder hjultype, tre vs. fire hjul etc. Min følelse er at de fleste dypvogner har smale hjul, og det er lite heldig på vinterføre. Det er heller ikke sikkert at dette blir et billigere alternativ i forhold til kombi/duovogn.

Tre eller fire hjul:

Det er helt opp til deg og hva du synes er behagelig å kjøre. Dette finner du ut ved å gå å prøve vognene på butikken. Det er et faktum at enkelte trehjulinger har litt problemer med stabilitet i forhold til firehjulingene. Til gjengjeld er de noe lettere å manøvrere, for eks. over fortauskanter eller i skogen. Her har også hjulbredden noe å si, bredere hjul er lettere på snø enn smale. Jeg ville ikke stresset så veldig mye med hjultypen, det er blitt litt sånn "hype" i det siste, og bør egentlig ikke være avgjørende for type vogn.

Polstring har jeg ærlig talt ikke brydd med så veldig mye om, synes ikke det var så stor forskjell på vognene der, jeg...

Både jeg og min mann er relativt høye, og fant ut at dette egentlig ikke var noe problem. De aller fleste vogner blir levert med justerbart håndtak, litt forskjellige løsninger riktignok, men vi sparket ikke føttene i understellet på noen av vognene. Nok en gang, prøvegå vognen i butikken.

Myk bag vs. hardbag til kombi (du kan få begge deler). Mykbag kan gi litt større plass i selve baggen, mens hardbaggen kan brukes til bilsikring. Kommer helt an på hva du ønsker.

Så til det store: Hvilket merke skal du velge? Her er det en kjempejungel og alle har en mening om dette. Noen påstår at den og den vognen er sååå mye mer holdbar enn den og den osv. Jeg fant ut at det gav seg litt selv når jeg hadde bestemt meg for type vogn (kombi/duo etc) og hjul...

Simo står for kvalitet, det er få problemer med de vognene. Det er også Simo som produserer Brio, forskjellen på disse vognene skal visstnok være stoffet (vanntett eller ikke), men det er jeg ikke 100% sikker på. Personlig syntes jeg at vognene ble både store og tunge, særlig blir sportsdelen på kombi/duo-vognene veldig stor. Dette var avgjørende for at jeg ikke valgte denne type vogn.

Teutonia er en tysk vogn og alle jeg har snakket med som har vognen er veldig fornøyde med valget. Vognen er lettere enn Simo/Brio, og du får den i de fleste fasonger. Vognene er også noe mindre enn Simo/Brio, noe som også påvirker baggen, og du kan risikere at babyen vokser ut av den tidligere. Men dersom du skal ha en senhøstbaby tror jeg ikke dette er et stort problem, for innen babyen er for stor til både bag og pose er det blitt vår... Men: Vognen er noe dyr, særlig her i Norge. De er noe billigere i Sverige.

Hartan er også et tysk merke og er veldig lik Teutoniaen i utforming, funksjon og størrelse. Er veldig lett å legge sammen og tar lite plass i bilen. Denne er også noe dyr, men ikke så dyr som Teutoniaen.

I tillegg har du merker som Emmaljunga, Carena, Basson og sikkert andre. Jeg vet dessverre for lite om disse for å kunne uttale meg. Eneste jeg vet er at Emmaljunga vistnok skal være gode kvalitetsvogner.

Som for mye annet så får du ofte det du betaler for, noen vogner er billigere fordi de nettopp er det, billigere, både i utforming og holdbarhet. Men noen vogner i Norge er dyrere enkelt og greit fordi butikkene er dyrere.... Men du kjøper vel vognen i Sverige? Der er prisnivået generelt sett lavere...

Farge er nice-to-have og er vel det siste du velger, tenker jeg. De fleste vogner kommer i mange farger, og du har mye å velge mellom. Dette er et veldig smak-og-behag-punkt.

Nå tror jeg at jeg har fått med meg det meste.... Vi endte opp med en Hartan Skater X vogn, som er en trehjuling kombivogn, hvor sportsdelen kan settes på begge veier (slik at baby kan se enten på meg eller fremover). Vi har hardbag til denne, fordi vi satser på å bruke baggen som bilsikring den første tiden. Vi bestilte fra Tyskland og sparte ca. 2000 kroner på dette. Adressen er www.pingpong-online.com. Var nok noe påvirket av søsteren min som har en Teutonia kombivogn og er veldig fornøyd med valget av kombivogn.

Lykke til med valget!

Adrienne 38+4

Skrevet

Tusen takk för bra information Adrienne. Nu är jag lite klokare. Ska fundera vidare tillsammans med mannen - och provköra en massa. Det är bra att veta något innan man attackeras av försäljarna i butiken :)

Skrevet

Hei,

jeg så et sted at om man kjøper brukt vogn, så bør man kjøpe ny madrass i den. Eller var det seng? Gjelder kanskje for begge.

Jeg skjønner ikke hvordan mødrene gidder å drasse rundt på de "togene" nå jeg så ofte ser. Når ungen er 1 år, så kan den sitte i en liten sportsvogn. Alle fire hjulene bør snurre helt rundt for å være lett å bevege, og resten av vognen er en "hengekøye" som ligger mellom to stenger. Og belte for å snøre fast ungen. Veldig liten og svært hendig ting, som er lett å ta med overalt. Krever ikke fem-felts motorvei..

Skrevet

Jag tror det var för säng men det kan nog vara trevligt/bra/praktiskt att köpa ny madrass även till vagnen. Madrass och täcken kostar ju inte så mycket jämfört med en ny vagn.

Kanske är det lämpligt att köpa en ny mjuklift om man behöver det - en sån är väl inte så dyr?

Gjest Aradia)O(
Skrevet

Det anbefales visstnok å kjøpe ny madrass til sengen (til hvert nye barn) da forskning har vist at det minsker faren for krybbedød! :o

Ang. vogn. Dette var informativt! Det virker som om kombi kanskje er beste løsningen for min del. (Men det er heldigvis en stund til jeg behøver å tenke i de baner.)

Skrevet

Jeg vet ikke hva vogner koster, jeg har bare brukt to modeller av såkalt sportsvogn (sånn hvor ungen sitter). Den ene var stor og klumpete, veldig fancy og myk og plass til å ta med bleiebag under osv.. men et skikkelig drog å drasse på. Hjulene rørte lite på seg, så det var som å snu på en tanker. Den nye lille de kjøpte tror jeg var ganske billig, det var ikke noe fancy på den. Svært funksjonell, og oppfylte behovet perfekt. Lett å trille, lett å snu, liten og nett. Lett å legge sammen. Den ble kjøpt fordi de ble så eitrende lei av tankeren..

Skrevet

Tack för alla råd.

Vi har nu bestämt oss för en barnvagn. Det visade sig så fiffigt att jag har en kollega som precis var på väg att sälja sin via annons men nu slipper hon det.

Det blir en blå, Emmaljunga Coronado -00 duo-combi (två delar) i fint skick med en massa tillbehör som solparasoll, åkpåsar, regnskydd, hjulskydd osv. Jag har provkört den i dag, den passar nog oss - framför allt i pris. Jag kommer betala 2000 SEK för den.

Till sommaren i år eller våren nästa år blir det kanske ytterligare en vagn, en liten smidigare sak att ta med i city. Den här blir mycket bra i vinter och som första års-vagn och vi spar en massa pengar.

Tack tack igen för hjälpen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...