Gjest Pernilla, storbyen Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 Heia, Kunne tenkt meg å bli mer aktiv i lokalpolitikk - for Arbeiderpartiet i kommunen (er medlem). Det er jo et bystyre der, men hvordan kommer en inn der?! Forstår at de blir nominert/valgt på lister og sånt, men....hvordan kom de dit?! Har vært med og hjulpet til litt i valgkampen, og har sendt mail til AP lokalt om at de må si i fra om de behøver mer hjelp! Men hører jo ikke noe... Hvordan går en fram? Hva er det første man gjør liksom? Noen som vet? Takk
Gjest negasjon Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Heia, Kunne tenkt meg å bli mer aktiv i lokalpolitikk - for Arbeiderpartiet i kommunen (er medlem). Det er jo et bystyre der, men hvordan kommer en inn der?! Forstår at de blir nominert/valgt på lister og sånt, men....hvordan kom de dit?! Har vært med og hjulpet til litt i valgkampen, og har sendt mail til AP lokalt om at de må si i fra om de behøver mer hjelp! Men hører jo ikke noe... Hvordan går en fram? Hva er det første man gjør liksom? Noen som vet? Takk Jeg vet faktisk ikke. Jeg har hørt prat om at man må ha partiboka i orden ellers er man et null... dette var et lite sted et vennepar flyttet til. Jeg tror at hvis dine foreldre er aktive i partiet (samme hvilket parti, stille meg for retten den som tør) - så er du automatisk med i gjengen. Men. Hvis du brenner for noen saker, kan du starte med å skrive innlegg i lokalavisa der du bor og rette søkelys på forskjellige problemer, selv om du ikke har noen løsning direkte. Da tør de ikke la være å legge merke til deg, signer med ditt navn og det partiet du har valgt å fronte. Hvis ikke det går, kan du starte ditt eget parti, men det er en lang lekse og for cirka ti år siden ble den enda verre. Man må samle en del underskrifter for å få lov til å starte et eget parti. Det var fem tusen. Så gikk det til ti tusen underskrifter, og jeg tror det er ti tusen enda selv om jeg ikke har startet et parti noen gang. Stå på. Skriv i lokalavisa og bli synlig.
Gjest Rødgrønn Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Du må delta på lokalpartiets møter, tilby deg å stå på stand og andre oppgaver som fordeles i partiet. I det hele tatt snakke med de andre medlemmene som er aktive. Det jeg selv gjorde var at jeg ringte en jeg visste var aktiv, og spurte om det var noe jeg kunne gjøre. Hun introduserte meg videre og så var jeg med. Når du er meldt inn i partiet blir du uansett kalt inn til neste årsmøte (hvor de velger styret og kampsaker). Om du synes dette er lenge til, kan du jo bare ta kontakt før det. Etter min erfaring er partiene veldig gira på å få med flere aktive da det er mye arbeid som må fordeles. Du kan selvsagt ikke forvente å bli valgt inn på noen liste om du ikke også deltar på stands og med leserbrev o.l. Da er det jo ingen som vet om deg.
Gjest negasjon Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Du må delta på lokalpartiets møter, tilby deg å stå på stand og andre oppgaver som fordeles i partiet. I det hele tatt snakke med de andre medlemmene som er aktive. Det jeg selv gjorde var at jeg ringte en jeg visste var aktiv, og spurte om det var noe jeg kunne gjøre. Hun introduserte meg videre og så var jeg med. Når du er meldt inn i partiet blir du uansett kalt inn til neste årsmøte (hvor de velger styret og kampsaker). Om du synes dette er lenge til, kan du jo bare ta kontakt før det. Etter min erfaring er partiene veldig gira på å få med flere aktive da det er mye arbeid som må fordeles. Du kan selvsagt ikke forvente å bli valgt inn på noen liste om du ikke også deltar på stands og med leserbrev o.l. Da er det jo ingen som vet om deg. Såpass enkelt? Fra liv til lære. Jeg håper noen andre kan svare litt her. Ts sier jo at hun har jobbet blant annet under denne valgkampen, men likevel føler seg usyneligjort. Og det partiet ts stemmer på har sikkert notert seg at ts har flere ambisjoner enn å sortere papirer, eller? Les mitt første innlegg en gang til, skriv om dine meninger i avisa og i tillegg til ditt navn skriver du i parantes hvilket parti du er medlem i. Så lenge du står for dine saker, trenger du ikke være med i noe parti mer...for alle partier har forskjellige meninger innad. Men, kjemp for sakene dine og begynn med avisa. Jeg mistenker at du vil få ditt første innlegg antatt. For hvis du er interessert, og brenner for noe, vil noen også lytte, men du må også regne med mye kjeft og lite gehør.
Eliza Doalot Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 De fleste partiene er veldig glad for å få nye aktive medlemer, så jeg ville sendt en mail til partiets lokallag og forhørt meg om når det har møter. På disse møtene må du naturligvis gjøre deg bemerket med innlegg (og meninger generelt). Dersom du viser deg som et aktivt medlem med fornuftige meninger, er veien ofte ikke så lang til å bli foreslått for styrer og andre tillitsverv, og for den saks skyld å bli nominert til kommunestyre/bystyrelister. Hvor lett dette er avhenger i stor grad aktiviteten i lokallaget og størrelsen på kommunen. Det er nok en del lettere å få innpass i en liten kommune enn eksempelvis i Oslo, men fremgangsmåten er den samme.
Gjest Pernilla, storbyen Skrevet 16. september 2009 #6 Skrevet 16. september 2009 Takk for svar til dere! Jeg tror det beste for akkurat meg ville være å henvende meg til lederen og spørre når det er møter, så kan jeg se hvordan de foregår.
Tabris Skrevet 16. september 2009 #7 Skrevet 16. september 2009 Jeg ble innkallet til årsmøtet siden jeg var medlem og deltok der for første gang. Jeg var med på alle møter etter det, og ble valgt inn som sekretær for lokallaget. Så du møte opp på et møte, og bli kjent med folk derfra. Evt. sende en mail til kontaktpersonen i lolkallaget ditt og spør dem om når det er møte.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #8 Skrevet 16. september 2009 Jeg meldte meg inn i høyre for 2 år siden. Da fikk jeg skriftlig beskjed om at jeg gjerne måtte ta kontakt dersom jeg ønsket å gjøre mer enn å bare være passivt medlem. Det sto at partiet alltid ønsket seg flere aktive medlemmer i lokalmiljøet. Var også oppgitt både navn, mailadresse og tlf nr jeg kunne ringe i tilfelle jeg ønsket å delta. Det sto også noe om kontortid, med oppfordring til å møte personlig dersom jeg hadde ønsker eller ønsket å bidra lokalt. Jeg ønsker egentlig å bli mer aktiv, men synes det er vanskelig når jeg ikke kjenner en eneste person i partiet lokalt. Har tenkt på dette i 2 år, enda ikke gjort noe med det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå