Gå til innhold

Overprising


Gjest Bileier

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå skal jeg ikke påstå at biltemas pisk er dårlig. Original merkevare har et minimum av spesifikasjonskrav hengende over seg. Du kan være trygg på at spola er ei avstemt spole, mens mange billigantenner kun er ei pimpet ståltråd, der "spolen" er ei tom plasthylse, som er der av kosmetiske årsaker.

Originalantenner kan ha filter på kabelen, for å filtrere bort tenningsstøy. Antennens karakteristikk er testet, og godkjent av bilmerket.

Så skal bilforretningen sitte på et lager. Kanskje en spesialbutikk kun trenger to antenner, med høyere fraktkostnad pr antenne, enn biltema som tar inn hele kartonger, og fyller hyllene stappfulle.

Folk som mekker sjølv stikker gjerne innom biltema, og de selger antakelig ut fire fulle kartonger, før Jæger får solgt sin første. De fleste av deres kunder som trenger antenne, får den med når de kjøper bil, i første omgang.

Når butikken sitter på slike servicevarer, binder de investeringskapital. Hvis biltema tjener tretti kroner pr antenne, får de muligens inn det samme som Jæger når de har solgt ti. Men det tar kanske bare en dag eller to før biltema har solgt et dusin, mens Jæger kanskje selger en i måneden eller sjeldnere.

Det er praktisk for mange at de får tak i antenne i bilforretningen. Selv velger jeg nok biltema, til tross for dårligere kvalitet. De vil funke i 97% av tilfellene, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest bileier

Jeg har ikke Toyota, men Opel....

Har stasjonsvogn og trengte nye dempere i luka. Opel forlangte 997,- pluss mva PER STYKK...

På Biltema betalte jeg under 200,- for 2....

Så om Biltema demperne er litt dårligere enn Opel-demperne, kan jeg jo kjøpe maaaaaange før jeg kommer opp i Opelpris....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra trådstarter kan det legges til at antennen fra biltema fungerer veldig bra. Sikkert ikke noe fusk i faget der.

Kan også opplyse at Jæger ikke hadde antenne hverken på Nyborg eller Minde !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...