Gå til innhold

Tørrvarer


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en pakke med grove rundstykker fra Regal, som gikk ut på dato for 6 uker siden. Den har vært oppbevart tørt og ikke for varmt, slik det er anbefalt. Er det trygt å bruke den nå? Gjæret er i egen pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en pakke med grove rundstykker fra Regal, som gikk ut på dato for 6 uker siden. Den har vært oppbevart tørt og ikke for varmt, slik det er anbefalt. Er det trygt å bruke den nå? Gjæret er i egen pose.

Man bør holde seg til holdbarhetsdatoen. Jeg hadde en opprydning i bakersakene mine og måtte kaste bl.a vaniljesukker, bakepulver, bakekakao og havregryn. Trodde virkelig disse varene holdt seg i "det uendelige", men nei det er holdbarhetsdato på slike varer også. Sukker er vel det eneste jeg vet som ikke har holdbarhetsdato..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en pakke med grove rundstykker fra Regal, som gikk ut på dato for 6 uker siden. Den har vært oppbevart tørt og ikke for varmt, slik det er anbefalt. Er det trygt å bruke den nå? Gjæret er i egen pose.

ville brukt det jeg, så lenge det ikke lukter harsk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt det også. Det er vel uansett bare en "best før" dato, så holdbarheten er nok adskillig lengre enn det. Mulig at gjæren er blitt litt daff. ;)

Holdbarhetsdato MÅ produsenten skrive på slike produkter og det er forskrifter som regulerer hvor langt frem i tid de kan sette datoen. Det har ofte lite med den faktiske holdbarheten på produktet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt det også. Det er vel uansett bare en "best før" dato, så holdbarheten er nok adskillig lengre enn det. Mulig at gjæren er blitt litt daff. ;)

Signerer denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville brukt den. selv syns jeg ikke holdbarhets dato på tørrvarer har noe særlig å si, for grunnen til at det står en dato der er ofte bare fordi produsenten er pålagt og sette en dato. Varen er brukbar i lang tid utover dette. Da såklart ettersom hva slags varer det er. Men selv ville jeg ikke kasta vaniljesukker o.l som har gått ut på dato, da jeg anser dette som greit å bruke selv om datoen er ute.

Blir jo litt som med egg, som produsentene har lov til å sette en holdbarhetsdato etter regler på, men i teorien er de faktisk brukbare et år etter de er lagt, hvis de er oppbevart i kjøleskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull å kaste slike ting fordi de har gått ut på dato. Det er bare EU-direktiver som pålegger den korte holdbarheten, noe som f.eks. også resulterer i et par måneders holdbarhet på flere tusen år gammelt vann.

Ferskvarer er noe helt annet, men selv der kaster jeg ikke bare fordi det er gått ut på dato. Skal mer til enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...