Gå til innhold

uduelige barnehagetanter

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er ikke vi som bestemmer at det skal være bare 3 voksne og 18 barn, eller som i mitt tilfelle 4 voksne og 27 barn. Det er stat/kommune som har bestemt dette.

Nei, det er ikke stat/kommune som har bestemt det. Det er et minstekrav på hvor mange pedagoger det skal være pr barn i barnehagen, men utover det er det opp til barnehagen å bestemme hvor mange ansatte som skal være der. Dersom det er en kommunal barnehagen er naturlig at de gir retningslinjer, men dersom barnehagen føler det ikke er nok (f.eks. fordi det er "problembarn"), så må de jo jobbe for å få inn fler.

Vi er faktisk pedagogisk utdanna til å jobbe med barn under skolepliktig alder!

Tja, desverre er det fremdeles mange pedagogiske ledere på dispensasjon i barnehagene i Norge. Og assistentene er ikke alltid utdannet pedagogisk heller. Men det varierer fra barnehage til barnehage (og nei, jeg omtaler aldri noen som barnehagetante)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnehagetanter er verdensmestre i å sitte på ræva og skylde på andre hver gang de selv ikke greier å gjøre jobben sin - som ikke akkurat er hjernekirurgi...

Skrevet
Dersom det er en kommunal barnehagen er naturlig at de gir retningslinjer, men dersom barnehagen føler det ikke er nok (f.eks. fordi det er "problembarn"), så må de jo jobbe for å få inn fler.

Tror du barnehagene har ubegrensede midler?

Skrevet
Barnehagetanter er verdensmestre i å sitte på ræva og skylde på andre hver gang de selv ikke greier å gjøre jobben sin - som ikke akkurat er hjernekirurgi...

:ler:

Skrevet

Her var det mye frekke kommentarer. Selvfølgelig er det mulig å miste noen barn på tur, dessverre men slik er det bare. Vi som jobber i barnehage er ikke supermennesker, men vi gjør vårt beste. Er glad jeg kun jobber med små barn i en gruppe på åtte, for jeg hadde ikke taklet stresset som det er å gå på tur med eldre barn.

Det er så lett å skrike ut hvis en feil skjer, men svært vanskelig å sette pris på den jobben de fleste barnehageansatte gjør.

Det jeg er enig i, er at 75 minutt muligens er litt for lang tid før ekstra hjelp kontaktes. Det burde skje innen kort tid hvis man ikke finner de savnede.

Er ikke hjernekirurgi å jobbe i barnehage, men det er jammen meg ingen latmansjobb heller.

Skrevet

Det skal uansett ikke gå utover sikkerheten til ungene.

Skrevet

Ojsann. For en illsint og engasjert trådstarter. Mon tro om det er lite å gjøre på hjernekirurgisk avd Rimi om dagen?

Det gikk da bra med barna, ingen skade er skjedd! Det hjelper ingen å frese slik. Ta heller et lettens sukk, smil og vær glad for at de kom til rette igjen, slik som alle andre er.

De ansatte i barnehagen gjorde nok ikke dette med vilje, slikt skjer av og til. Vi er bare mennesker, og alle gjør feil.

Skrevet

Norske barnehagetanter er så sløve....tør ikke la de passe barna mine!

Skrevet
Norske barnehagetanter er så sløve....tør ikke la de passe barna mine!

Nei, send de til Tunisia, der er det 40 unger på to voksne.

Gjest Gjest_Lola_*
Skrevet
Nei, send de til Tunisia, der er det 40 unger på to voksne.

Utenlandske barn er mer disiplinert, mindre bortskjemt og har stort sett bedre oppdragelse enn norske barn, derfor kan det være mulig å være to voksne på 40 barn der.

Skrevet

:roll: Det er det vel ingen som tror, men det bør ikke hindre at man jobber for å få inn flere.

Rammeplanen sier bare at man skal ha nok bemanning til å drive tilfredsstillene pedagogisk arbeid. Hvor pedagogisk tilfredsstillende er det å miste barn på tur?

Skrevet

Var dette i en privat barnehage? Jeg har jobbet som vikar i en privat b.hage og vi var kun to på jobb med 12 barn under tre år. De fleste ungene brukte bleier. Heldigvis var min kollega svært glad i barn, sang og eventyr...ellers ville jeg ikke holdt ut. Vi hadde ikke tid til noen matpause, fem minutter i all hast, siden vi bare var to. Offisielt var vi tre. Men hun som drev barnehagen og som har ped. utdannelse kom en gang i uka på visitt. Hun drev flere barnehager. Jeg vet ikke om den kommunale barnehagen er bedre, fordi jeg aldri har jobba der. 75 minutter er for lang tid, men hvis de ansatte har jobbet lenge er de sikkert slitne? For min del kan jeg aldri satse på å jobbe i barnehage. Jeg blir utslitt, må passe på og ungene deres er høyt og lavt. Når vi er bare to på jobb med så mange barn, og vi ikke har tid til pauser mens barna finner på alt mulig, ramler ned fra stoler og slår seg og noen er jo også så morsomme at de klyper andre barn. Jeg er glad jeg ikke skal jobbe i barnehage. Og glem at vi har tid til noen turer utenfor det inngjerdete området. Det er ikke alltid sistemann kommer ut på vinteren, det skal skiftes bleier og er det over ti minus skal ikke barna være lenge ute. Men hun som jobber der er superflink med barna. Uten henne ville jeg ikke overlevd en dag. Hun har dette noe i seg, og har lag med ungene. Det har jeg også, men ikke den samme gleden. Heldigvis er gleden smittende.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden, eller linken, men har sett slike tråder innimellom... Så svarer på litt generelt grunnlag, og ikke spesifikt ut fra denne saken.

Tenk om foreldrene kunne gjort litt mer for å få redusert antallet barn i barnegruppene og fått øket vikarbudsjettene slik at barnehagene til enhver tid hadde et forsvarlig antall voksne i barnegruppen, og slik at de som trenger ekstraressurser faktisk hadde fått disse (nå blir jo ekstraressursene brukt som erstatninger for manglende vikarer eller vikarbudsjett).

Synes det også er feil å henvise til andre land. For i Norge skal det være tilrettelagt for det enkelte barnet og dets behov og utvikling, og da er det ikke samlebånds-måten som er den beste. Der alle får samme behandling / opplegg.

Skrevet

Makan til frekkhet! Enn å skylde på foreldrene når man ikke greier å gjøre jobben sin. Hva blir det neste???

Skrevet

Nå har de gjort det igjen, si meg: fins det bare udugelige barnehagetanter i drammen? deøn første saken var vel også i drammen? I dag mistet de altså to fire-åringer. BARNEHAGETANTER: dere mås lutte å dra på tur med ungene utenfor barnehagens område når dere er så inkompetente at dere mister dem! Jævla kjerringer, dere skal være faen så glad dere ikke har mine barn i barnehagene deres, jeg ville ha spikret dere opp på veggen!

http://www.dagbladet.no/2009/09/23/nyheter...enriks/8257711/

Gjest Purple Haze
Skrevet
Nå har de gjort det igjen, si meg: fins det bare udugelige barnehagetanter i drammen? deøn første saken var vel også i drammen? I dag mistet de altså to fire-åringer. BARNEHAGETANTER: dere mås lutte å dra på tur med ungene utenfor barnehagens område når dere er så inkompetente at dere mister dem! Jævla kjerringer, dere skal være faen så glad dere ikke har mine barn i barnehagene deres, jeg ville ha spikret dere opp på veggen!

http://www.dagbladet.no/2009/09/23/nyheter...enriks/8257711/

Det kunne gått an å ta en seriøs debatt på dette, men språkbruken din gjør at jeg mister helt lysten til å diskutere med deg.

Når noen banner i annen hver setning, så klarer jeg ikke å ta vedkommende seriøst.

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Sett at det gikk galt begge disse gangene? At barna falt i et vann eller utfor en skrent? Fire døde barnehagebarn i løpet av en uke? Da skal jeg love dere at diskusjonen hadde kommer, en offentlig diskusjon hvor spørsmålet ville være om barnehagepersonellet ikke er kompetente nok til de oppgavene de velger å utføre, det ville blitt stilt krav. Men siden disse barna overlevde (og det er IKKE barnehagepersonellets fortjeneste) så uteblir den offentlige debatten. Neste gang er det dine barn, mine barn. Og det er ikke sikkert DE overlever. Nei, dette må vi våge å snakke om, det er noe virkelig galt når to barnehager i samme område fucker opp hver sin gang i løpet av en uke og mister barn i skogen. Det er INGEN unnskyldning for så dårlig organisering!

Skrevet
Tenk om foreldrene kunne gjort litt mer for å få redusert antallet barn i barnegruppene og fått øket vikarbudsjettene slik at barnehagene til enhver tid hadde et forsvarlig antall voksne i barnegruppen,

Herregud, dette er da virkelig ikke FORELDRENES ansvar, men barnehagen sitt. Nå må udugelige barnehageansatte slutte å skylde på foreldre og økonomi!

Gjest drammenser..
Skrevet

ingen av stedene er i Drammen, sjekk geografien din, Svelvik og Krokstadelva.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...