putit Skrevet 15. september 2009 #1 Skrevet 15. september 2009 Jeg og sambo ble lykkelige eiere av drømmetomta forrige uke, og har tenkt til å starte med bygging etterhvert som vi klarer å bestemme oss for hva slags hus vi vil ha. Det er utrolig mye å tenke på, og vi vil selvfølgelig ha et hus vi kan bo i og være fornøyd med i maange år fremover. Derfor tenkte jeg å høre om noen her har noen erfaringer; både positive og negative, og om alt mulig. Tips og råd om ting vi bør tenke på mottas med takk!
Fr. Linn Skrevet 15. september 2009 #2 Skrevet 15. september 2009 Planlegg godt både med hensyn til økonomi, valg av stil og hvordan dere ønsker å prioritere tiden deres på selve prosjektet gjennom prosessen. Tror mange glemmer forholdet sitt oppe i det hele - og selv om det ikke var så relevant for spørsmålet ditt muligens, så tror jeg det er en erfaring mange sitter med Selv synes jeg i alle fall god prosjektledelse er alfa og omega! Nå har jeg riktignok bare pusset opp to leiligheter - og aldri bygget hus!
Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Jeg har "bare" pusset opp en leilighet, men har noen råd likevel: 1. Regn med at det blir dyrere enn dere først antar, og at det tar lengre tid enn dere tror. Det er mye man ikke tenker på, men alle spikere, muttere og lister koster også penger. Ofte er det ventetid på ting man bestiller (fra et par dager til seks uker), og håndverkerne må vente på hverandre (elektrikeren kan først komme etter at mureren er ferdig osv.) 2. Planleggingen er ofte romantisk - gjennomføringen er ikke romantisk i det hele tatt. Man blir sliten både fysisk og psykisk, og det er lett å glemme hverandre oppi det hele. Sett grenser for når det er greit å snakke om byggingen og ikke - hvis ikke kan det bli prat om det fra morgen til kveld og det er utmattende. Sett også grenser for hvor mye dere gjør selv. Håndverkere er til for en grunn. 3. Tenk på hva som er praktisk og funksjonelt for dere i dag - og endel år fremover. Kanskje dere skal ha barn (hvis dere ikke har det nå) - kanskje dere trenger to bad? Vil dere trenge en hybel til deres barn eller foreldre på sikt - eller til utleie? 4. Husk når dere står midt oppi kaoset at det blir veldig deilig å flytte inn i et hus som dere selv har bygget og bestemt hvordan skal være! :-) Lykke til!
putit Skrevet 20. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. september 2009 tusen takk for svar, dere Gruer meg litt til selve byggedelen med kaos og avgjørelser som må taes. Men ja, det blir deilig å flytte inn i et hus som er akkurat som jeg vil ha det!
Gjest Agurkolat Skrevet 20. september 2009 #5 Skrevet 20. september 2009 Tenk praktisk! Du kan og fïnne mye inspirasjon på byggeblogger osv, så tenk mye på planløsning og hvordan du vil ha det!
Nala Skrevet 20. september 2009 #6 Skrevet 20. september 2009 Anbefaler denne tråden. Mange gode tips der. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=127378
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå