Gå til innhold

De små detaljer som betyr så mye ved husbygging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi går med byggeplaner, og i den forbindelse vil jeg gjerne høre om dere har tips i forhold til de små detaljer som gjør hverdagen i egen bolig enklere. Det heter jo klokelig at man gjerne må bygge tre ganger før man blir helt fornøyd. Men ettersom jeg ikke ser for meg å bygge mer enn denne ene gangen, så tenkte jeg at jeg like godt kunne begynne å sanke tips allerede nå.

Det jeg har tenkt på så langt er:

- separat vaskerom (mindre rot på badet), gjerne lokalisert ved inngangspartiet.

- kjøkkeninnredning som går helt opp til taket (mindre støv å bekymre seg over).

- toalett som henger på veggen (enklere å holde rent).

I tillegg lurer jeg på følgende:

- kan man ha stikkontakter som ikke stikker ut fra veggen, men som er integrert i veggen på en måte? Mener å ha hørt det.

- hvilken skjærefjøl-løsning lønner det seg å ha på kjøkkenet? Jeg vil ikke ha skjærefjøla øverst i en skuffeseksjon, for da blir det bare møl i skuffen under. Jeg vil heller ikke ha en stor fjøl over et åpent rom, for da blir det mindre skapplass. Er det best å bare satser på løs fjøl som man legger på benken, og pakker bort når man ikke bruker den?

- vi ser for oss en bolig over to plan, og med soverommene våre oppe. Lønner det seg å ha hovedbadet (størst og flottest) oppe med soverommene, og bare ha et mindre bad med toalett og vask nede? Eller er det greiest å ha det omvendt?

Tar gjerne imot alle tips dere måtte ha!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sentralstøvsuger med flere uttak og skittentøy-sjakt, maaange stikkontakter, dimmer på taklamper.

Jeg hadde gått for stort baderom oppe og et lite toalett (evt. dusjkabinett) nede. Et lite rom kan også være flott.

Vi har en tykk flott fjøl liggende fast på benken.

Hilsen Trille

Gjest Anonymous
Skrevet

Det aller, aller, aller viktigste når man skal bygge hus, er at alt skrives ned. Selv den minste filleting...

Vi bygde for mange år siden, og selger for husfirmaet var en venn av familien, men vi fant fort ut, at alt måtte komme med i kontrakten. Aldri godta noe på telefon, send en faks og få de til å signere og returnere faksen på det som blir avtalt.

Forøvrig syns jeg det du selv har tenkt ut, hørest alle tiders ut!

Skrevet (endret)

Endret av sixx
Skrevet

Vi skal begynne å bygge om kort tid, og har også fundert på hva som er praktisk.

Vi har jo bodd i flere hus, og man får jo litt erfaring på hva som funker og ikke.

-Veggfaste do er bra, slipper å vaske rundt og i kriker og kroker.

-Kutt ut dørstokker (samler støv og skitt)

-Fordel med vaskerom ved siden av kjøkkenet, gjerne med egen ytterdør. Når du likevel er på kjøkkenet og jobber, tar du det som er på vaskerommet i samme slengen. Nå har vi vaskerommet nede, ved soverommet, og det er et "glemt"rom. Fordel med litt størrelse på vaskerommet, du skal jo jobbe litt der inne.

Det største badet bør være ved soverommet. Det er jo om morgenen en bruker mest tid der. Godt med oppbevaringsplass er viktig på badet. Håndklær, sminke osv må jo ha en plass å være.

Tenk over hvor mye du EGENTLIG bruker badekaret. Vi fant ut at steamdusj er bedre for oss.

Heldekkende servant er lettere å holde rent enn de "bollene" som plasseres oppå benkeplata. De er også ofte litt små. Blir lett søl rundt.

Vi skal ikke ha vårt soverom nært ungenes. Vil ha litt privatliv både nå og senere. Bruk babycall hvis dere har små barn.

To stuer er greit når ungene begynner å ha venner med seg inn. Da trenger du ikke å lure på hvor du skal gjøre av deg når det er endel unger/ungdommer inne.

Ikke ha for liten yttergang, men begrens ellers gangarealet til et minimum.

Ha hele tiden i bakhodet når du planlegger at huset skal være lett å holde rent.

Skrevet

Jeg har aldri bygd hus, men vet at min nybygde venninne setter enormt pris på å ha egen inngang rett på vaskerommet. Hun har en 3-åring og en liten baby, pluss en mann som har mye møkkete klær etter jobb, og de bruker alltid den inngangen. Da er det ingen krise om støvlene er sølete eller arbeidsdressen til mannen er full av, bokstavelig talt, dritt (han jobber i rørleggerbransjen..).

De har vaskerommet rett under badet i 2. etasje og angrer veldig på at de ikke bygde skittentøyssjakt ned.

Kjølerom/hjørne er også smart, ikke bare et kjøleskap. Det skjer jo ofte at man har mer som skal stå kaldt enn bare det man får plass til i kjøleskapet.

Ellers noterer jeg ivrig til den dagen det blir min tur til å bygge!! :wink:

Skrevet

En praktisk ting er en håndklevarmer/tørker på badet.

Hilsen Trille

Skrevet (endret)

Endret av sixx
Skrevet
Er ikke særlig i stand til å gi smarte svar nå. :ler:

:roll:

:ler::tunge1:

Skrevet

Vaskerom bør ha egen inngang. Veldig smart hvis man har gjørmete barn som skal inn. Da slipper man søl i halve huset! :D

Kjøkkenfjøl bør vel være løse. Hater dem som sitter fast og ikke kan byttes enkelt!

Spotlights/downlights i hele leiligheten som kan styres med fjernkontroll. Her kan også f.eks. eget høytaleranlegg kobles på.

Kjøleskap med isvann og isbiter er et must! Du vil ALDRI angre på dette kjøpet!!

Varmekabler i gang og på bad!

Skrevet

Om du har mulighet, (og bygger flere etasjer) så ha en do nede ved inngangen. Det hadde vi der jeg vokste opp og det var veldig greit når en var ute å lekte at en slapp å dra av alle klær og sko og gå opp en etasje for å gå på do!

Ellers så er store barnerom, eventuelt et lekerom som senere kan gjøres om til tv stue for de unge greit å ha.

Skrevet

Her var det mange flotte tips å ta med seg, gitt. Flotters :-)

Gleder meg til å se smørbrødlista til wixx også. Den kan bli interessant, lettere løsemiddelskada som hun er :wink:

Skrevet

Hihi.....skal få fiksa den lista i løpet av helgen. :)

Skrevet

I nye hus er det vanlig at stikkkontaktene sitter inne i veggen og bare byggen noen millimeter ut. Det samme gjelder lysbrytere.

Jeg har vel stort sett glemt de små fellene, men jeg vil anbefale å ha stekeovn i høyskap. Mye bedre enn å ha den nede ved gulvet.

Angrer meg syk på at vi ikke lagde et eget vaskerom. Nå har vi det på badet og det er alltid masse skittentøy og rent tøy der. Men jeg ville hatt det i nærheten av soverommet/garderobeskapene. Våre klær har en lei tendens til å bli liggende på badet etter vask.

Vi har et bad/vaskerom ved inngangen i 1.etasje og skal innrede et nytt bad i 2. etasje. Der skal vi ha litt luksus. Det første badet er preget av tidsnød under byggingen og er ikke så praktisk som jeg skulle ønske at det var.

Sentralstøvsuger er en god investering. Det samme er mekanisk ventilasjon.

Ellers bør du tenke på de tingene du irriterer deg over der du bor nå. Husk dem til du skal bygge nytt.

Skrevet

Vedr. sentralstøvsuger:

Det finnes en liten dings du får kjøpt, som kan monteres i sokkelen på kjøkkenet. Det er en slags "sluse", som du kan åpne med foten. Hvis man mopper gulvet, kan man åpne denne, og av gårde fyker alt som du tar borttil.

vi ha en i sokkelen på kjøkkenet og en på vaskerommet, helt genialt. Du bare drar moppen over gulvet, og åpner, så er alle smuler og hybelkaniner føket av gårde i sentralstøvsugeren.

MANGE som er misunnelig på den! Selve innretningen er ca. 5x20 cm, ikke store saken altså!

Gjest Anonymous
Skrevet

Smørbrødliste fra en løsemiddelskadd: :)

* Eget vaskerom med sjakt ned fra bad og hovedsoverom.

* Kort vei fra vaskerom og til utetørkestativ.

* Vi har/får hovedbadet i 2.etg. ved siden av soverommet.

* Separat do i 1. etg.

* Separat dusj ved siden av vaskerommet i 1. etg. (Trengs sikkert ikke hvis man har en mann som jobber på børsen og spiller golf på fritiden, men har man en som ikke bryr seg om å bli møkkete...da er det greit å kunne dytte ham inn i egen dusj)

* Både kjøkkenskap og garderobeskap opp til taket.

* Ikke bein på senger eller kommoder.

* Vegghengte doer.

* Skjult elektrisk anlegg (blir det du mener med integrerte stikkontakter).

* Ikke skjulte lampepunkter hvis du ikke er helt sikker på at det vil bli hengende lampe i lampepunktet i all tid (det blir så stygt når lampa fjernes).

* Mange flere stikkontakter enn du tror du får brukt for.

* Tomme elektrikerrør mellom 1. og 2. etg.....så kan det trekkes ledninger skjult mellom etasjene hvis det er nye installasjoner som skal inn i huset og opp i 2.etg.

* Kontor?

* Ikke undervurder skap-og bodplass.

* Vi har egen garderobe med skap ved siden av soverommet.

* Veranda på utsiden av soverommet...bl.a. fint å lufte sengetøy og madrass.

* Godt med skapplass ved inngangspartiet.

* Eget romslig skoskap ved inngangspartiet.

* Fliser med varmekabler i inngangspartiet.

* Kraftig sentralstøvsuger med flere uttak (det er ikke så stor forskjell på prisen).

* Hvis det er rom f.eks. en gang, hvor det hadde vært kjekt å kunne slå av og på lyset på to forskjellige steder...så må dere få satt inn endevendebryter.

* Flere av lampepunktene i stua på samme bryter.

* Ikke downlights i stua. (Blir fort at rommet blir seende ut som et offentlig kontor).

* Nok stikkontakter på badet. (tannbørste, hårføhner, barbermaskin m.m.)

* Ikke innglassing av dusjen. Dusjforheng vaskes fort i maskin. Det blir mye vasking for å holde glassdører rene og pene.

* Jeg har mange løse skjærefjøler...og putter dem i oppvaskmaskinen etter bruk.

* Ikke velg dårlig kvalitet på fliser. Vent heller litt med å flislegge...og bruk filleryer på de gulvene i mellomtiden (utenom på badet da :ler: )

* Se med kritiske øyne på løsninger andre har valgt....du trenger ikke å gjøre de feilene andre har gjort før deg.

* Minimum to utevannkraner for hageslange og høytrykkspyler. Er så mye pes å dra hageslangen rundt hele huset.

* Ikke blomsterbed inntil grunnmuren (min kjepphest).

* Vi får pipe i spisekroken på kjøkkenet...og skal ha en vedkomfyr der...så kan strømmen gå på julaften så mye den vil. :ler:

* Vi har lagt rør til vannbåren varme, men i etetrtid tror jeg det egentlig bare er tull.

* Ikke la doen i 1.etg. være et sted hvor man sitter på utstilling.

* Ikke lag så små rom heller. Det er mye mer jobb å vaske små og overmøblerte rom...enn rom med bedre plass mellom tingene.

* Vi har lagt varmekabler i alle flislagte rom...selv om det ligger rør for vannbåren varme der.

* Alle ytterdører og verandadører har samme nøkkelnr.

* Garasje i huset med inngang til vaskerommet.

* Vi har åpen trappeløsning....sånn at begge etasjene henger mer sammen på en måte (litt vanskelig å forklare).

Dette var litt fort og gæernt. Lurer du på noe så spør. :)

Hvis du har spørsmål om selve byggeprosessen og søknadsprosessen...så er det bare å spørre. Og innleide håndverkere...........det skulle vært s****premie på dem. :sinna:

Skrevet
Smørbrødliste fra en løsemiddelskadd: :)

Smørbrødlista var fra meg, men hadde blitt kastet ut som innlogget fordi jeg hadde vært inaktiv så lenge. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Et arbeidsrom/kontor, som er litt avskjermet fra de rommene hvor en vanligvis oppholder seg (stue, kjøkken..).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...