Gå til innhold

Styrketrening for syklister


Gjest Gjest-S

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er veldig glad i å sykle, og har tilbrakt nesten hele sommeren på sykkelen. Men nå er det blitt høst og siden jeg bor ganske langt nord er det både kaldt, vått og veldig mørkt på kveldene, så sykkelen er snart satt inn i boden for godt.

Som vanlig bytter jeg ut syklingen med spinning og sal-timer på senteret, men nå lurer jeg på om jeg kan trene styrke i tillegg for å få en god nok form til våren da jeg skal delta på mitt første ritt.

Så spørsmålet mitt gjelder program til styrketrening, og hvordan man koordinerer dette med kondisjonstreningen. Er det noe spesielt jeg burde fokusere på som syklist, eller burde jeg bare kjøre et standard program for hele kroppen?

Takk for svar :)

(og hvis jeg kunne få en forklaring av øvelsene evt. link ville jeg blitt meget takknemlig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg køyrer styrketrening for beina - djup og grunn knebøy og tåhev. Eg er sprintar då, så eg skal køyre eksplosivt, så eg brukar lette vekter og rask avvikling (saaakte ned, og snøgt opp). Det gjer eg tre gonger i veka, etter å ha køyrd styrketråkk. Eg har ikkje køyrd styrketråkk før, men det er for å bli meir uthaldande muskulært. Styrketråkka skal vare i om lag 20min innsats, 80% av makspuls og med 50 tråkk i minuttet - supert for spinningsykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er veldig glad i å sykle, og har tilbrakt nesten hele sommeren på sykkelen. Men nå er det blitt høst og siden jeg bor ganske langt nord er det både kaldt, vått og veldig mørkt på kveldene, så sykkelen er snart satt inn i boden for godt.

Som vanlig bytter jeg ut syklingen med spinning og sal-timer på senteret, men nå lurer jeg på om jeg kan trene styrke i tillegg for å få en god nok form til våren da jeg skal delta på mitt første ritt.

Så spørsmålet mitt gjelder program til styrketrening, og hvordan man koordinerer dette med kondisjonstreningen. Er det noe spesielt jeg burde fokusere på som syklist, eller burde jeg bare kjøre et standard program for hele kroppen?

Takk for svar :)

(og hvis jeg kunne få en forklaring av øvelsene evt. link ville jeg blitt meget takknemlig...)

Det er ikke dumt å trene styrke sett fra et helhetsperspektiv. Du styrker sener, muskler og beinvev og minsker sjansene for belastningsskader.

Hvis du derimot ser på det med det utgangspunkt å bli best mulig på sykkel skal du i hvertfall ikke trene noe særlig styrke de siste to månedene før konkurranse, med et mulig unntak for beina. Muskler på overkroppen er stort sett bare unødvendig balast for syklister. Et eksempel på det er (min helt :) ) Lance Armstrong i år: Han slet på fjelletappene i Giroen og tildels også i Touren fordi han hadde litt for mye muskelmasse på overkroppen som han ikke hadde greid å få bort.

Er du mer en sprintertype som satser på å gjøre det bra på flatere ritt er det ikke dumt med litt trening av biceps og triceps med tanke på å stå og spurte, men ikke overdriv.

Jeg vet av Columbia (årets mestvinnende sykkellag) har et styrkeprogram for rytterne sine. Det dreier seg ikke først og fremst om å bli stor og sterk, men å trene visse muskelgrupper spesifikt med tanke på å motvirke belastningsskader. Husk at proffrytterne kjører ritt som er 130 - 260 km lange opptil 80-90 dager i året, vi amatører som kanskje kjører 10-15 ritt i sesongen er det ikke så farlig med.

Hvis du vil gjøre det best mulig i sykkelrittene neste sesong så bør du trene lange rolige økter i januar og februar for å bygge en grunnmur, så kan du begynne med noen intervalløkter når våren nærmer seg. Det står noen bra forslag i boka "Best på sykkel" av Dag Otto Lauritzen og Thor Hushovd, eventuelt kan du kikke i "I form på sykkel" av Johan Kaggestad. Du burde kunne finne disse bøkene på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...