Gå til innhold

Hva kan erstatte hvetemel?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann=)Trenger litt hjelp til å først og fremst å finne ut av hva som kan erstatte hvetemel på best mulig måte eller om det er mulig i forhold til baking osv..  :)

Har seg sånn at jeg verken får spise bygg, bokhvete, rug, gluten, hvetemel, spelt grunnet matintoleranse og candida :tristbla:

Sååå.. Føler meg litt hjelpeløs til matlaging og alt i og med at jeg nettopp har fått vite d og må bytte ut ALT av hva jeg er vant til :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg lever glutenfritt(og melkefritt) og baker brød selv med toros glutenfrie blandinger.

den blir ikke god å bruke alene, så du må finne en "favoritt" selv.

jeg lager brød ca slik:

2 pakker toros grove melblanding

en slump havregryn(du kan velge glutenfri, jeg har vanlig)

2 egg(dette kan fint skippes)

2 ss med fiberhusk(skal egentlig blandes ut vått, men jeg føler det brødet da blir som lim - så jeg blander det i tørt.)

1 pakke tørrgjær

melk(jeg bruker rismelk)

vann(du føler deg frem, skal være litt våtere enn vanlig brøddeig)

og valgfritt med frø/nøtter(anbefales ifht fordøyelsen....brødet blir ikke grovt uten)

brødet oppfører seg ikke som vanlig brød, og blir fort tørt - så jeg skjærer det i skiver og tiner noen timer før jeg skal ha det/tar det i brødrister.

ellers fungerer det veldig greit:)

ellers bruker du bare glutenfrie melblandinger og baker som vanlig. jeg har ike testet ut boller o.l, men samboeren kunne ikke smake forskjell når jeg lagde vafler med glutenfri blanding.

toros sjokolade langpanne og muffins er glutenfrie.

hvis du ikke har påvist cøliaki ville jeg tatt en testperiode etter et par måneder på total glutenfri diett - reagerer du ikke da etter noen uker så trenger du ikke leve glutenfritt.

Skrevet

Takk for svar =) har tatt en slik mat intoleranse test, så har en laang liste over ting som ikke kan spises på en goood stund hvertfall=P

Skulle gjerne nevnt at jeg ikkje kan spise gjær! :tristbla: eller melk, egg, sukker (men har erstatning til de 3 tingene) vanskeligste er uten gjær når d gjelder bakst og melet :/ har prøvd litt, men ikke så veldi vellykket så langt :gjeiper:

så er jo nok en utfordring med matlaging.. Hehe :ler:

Skrevet

Toro grov melblanding inneholder hvetestivelse! Den eneste blandingen som er naturlig glutenfri av Toro sine, er lys melblanding, men den inneholder fortsatt bokhvete.

Det var forøvrig en voldsomt lang liste over nei-ingredienser! Det ser ut til at naturlig glutenfritt mel fra f.eks semper kan gå. Sjekk på sidene til allergimat.no. De har et rikholdig utvalg av de varene som står i spesialhyllene i butikkene og skikkelig innholdsfortegnelse, slik at du kan få en grei oversikt over utvalget der iallfall.

Skrevet

Dette erstatter ikke hvetemel, men kanskje du kan bake uten gjær og få gode brød.

Har ikke rukket å prøve dette selv, men kanskje du kan og så gi beskjed her inne etterpå.

http://krydder.org/2009/06/surdeig/

Bruke surdeig uten gjær. Det så helt overkommelig ut da jeg leste om det.

Skrevet

Hvorfor kan du ikke spise bokhvete? Er det pga stivelsen? Bokhvete inneholder i hvert fall ikke gluten (bokhvete er ikke et korn i det hele tatt, men hører til syre/slireknefamilien). Kommer litt an på hva du er intolerant mot i matvarene og hva du skal unngå pga candida om noe kan anbefales... Ville funnet ut om man kan spise glutenfritt mel på candidadiett.

Skrevet

.. og forresten, kaker blir det kanskje ikke så mye av på candidadiett, med mindre du søter dem kunstig...

Skrevet

^ Du kan soete dem med stevia, det er helt naturlig. Kunstige soetningsmidler skal man vel heller ikke spise paa candidakur.

Skrevet
^ Du kan soete dem med stevia, det er helt naturlig. Kunstige soetningsmidler skal man vel heller ikke spise paa candidakur.

xylitol er også et naturlig søtningsmiddel, men tror endel reagerer på dette fordi det er en sukkeralkohol. Morsomt med at naturlige stoffer ofte blir framhevet som uproblematiske.

Skrevet

Jeg antar at du også har testet deg for cøliaki? Jeg bare nevner det fordi det kan ha noen økonomiske konsekvenser (støtte fra folketrygden) dersom du får diagnosen, og en slik test må tas på vanlig diett hvis den skal få utslag.

Når det gjelder hvetestivelse, så regnes den som glutenfri selv om den innholder en veldig liten mengde gluten. Det betyr at noen som ikke tåler gluten fint kan spise hvetestivelse, mens andre ikke kan.

Skrevet

Quinoa er helt genialt, og du kan bruke soyamel (selges der de selger ketosekuren) ellers er det rismel, maismel, potetmel, havremel, aramanth...

Før jeg ble gravid måtte jeg holde meg unna de samme tingen som du nevnte her... og jeg levde mye på soyashake (Multipower har en som ikke har melk i seg) som jeg blandet med soyamelk (uten tilsatt sukker), ellers spiste jeg salater (med oljen fra soltørka tomater som dressing) og rent kjøtt og grønnsaker til middag. - finnes mange varianter av omelett også!

Du må rett og slett vinkle tankegangen bort fra vanlig mat, og tenke helt på nytt. Bort fra brødmattankegang, og tenke rene grunnprodukter. Blir litt ekstra styr, men det funker greit så fort du kommer inn i det. Sett deg ned å se på de tingene du kan ha, og lag en meny utfra det.

Kikk ekstra i hyllene på Ultra, Meny og helsekosten - og bruk mye grønnsaker og salat. Husk å sjekke krydderbokser for sukker og gjær! Det er gjær i utrolig mye rart!!

Skrevet

Veldig bra innlegg av Thumbalina! Mye er gjort hvis man bare tenker utenfor brødboksen! Nistematen _må_ ikke være brødskiver f.eks. Den kan være salat, middagsrester(lag litt ekstra), omelett...

Lykke til! Det er en overgang å legge om kostholdet, men man kommer fort inn i det :)

Skrevet

Tusen takk for mange svar og tips :)

Har vært masse innom helsekost å i vanlige butikker å kikker i ingredienser i alt mulig rart :gjeiper: men skal si meg enig i at du finner de mest utrolige ingredienser i alt mulig rart som jeg ikke trodde var mulig :snurt:

Spesielt er det jo sukker, melk, hvetemel og gjærekstrakt som dukker opp i alt mulig man ikke skulle trodd :gjeiper:

Listen er lang over ting egentlig pga at jeg har utviklet intoleranse over veldig mangen ting over tid, heldigvis skal det jo gå ann å kvitte seg me disse over tid, hvis man unngår det man ikke skal spise HELT :ler:

Som sukker erstatning spiser jeg noe som hetet sukrin selv, kjøpes på helsekost, ser ut og smaker som sukker, men blir lite sukker spising sjenerelt nå, spiser mye ting uten tilsatt sukker osv, skal jeg ha noe søtt :)

Tilslutt er det jo som sagt baking osv som er problemet da, har prøvd litt og feilet litt til, må nok bare innse at det ikke er så lett. Prøvde å bake en krydderkake igår, meeeen den ble jo ikke helt som den skulle :ler: men men.. man må nok prøve og feile :) bruker en melblanding som heter cornells melblanding som jeg kan spise som fåes kjøpt på helsekost da :)

Skrevet
Quinoa er helt genialt, og du kan bruke soyamel (selges der de selger ketosekuren) ellers er det rismel, maismel, potetmel, havremel, aramanth...

Før jeg ble gravid måtte jeg holde meg unna de samme tingen som du nevnte her... og jeg levde mye på soyashake (Multipower har en som ikke har melk i seg) som jeg blandet med soyamelk (uten tilsatt sukker), ellers spiste jeg salater (med oljen fra soltørka tomater som dressing) og rent kjøtt og grønnsaker til middag. - finnes mange varianter av omelett også!

Du må rett og slett vinkle tankegangen bort fra vanlig mat, og tenke helt på nytt. Bort fra brødmattankegang, og tenke rene grunnprodukter. Blir litt ekstra styr, men det funker greit så fort du kommer inn i det. Sett deg ned å se på de tingene du kan ha, og lag en meny utfra det.

Kikk ekstra i hyllene på Ultra, Meny og helsekosten - og bruk mye grønnsaker og salat. Husk å sjekke krydderbokser for sukker og gjær! Det er gjær i utrolig mye rart!!

kan jeg spør hvor du får kjøpt den soyashaken? :)

Skrevet
kan jeg spør hvor du får kjøpt den soyashaken? :)

XXL har den i alle fall- bare pass på at du kjøper riktig. De boksene er veldig like!! Så les nøye på den. Skal hete Soya shake. - på den gamle boksen så står det melkeprotein, men det har homeopaten min sjekket ut med leverandøren - og det er ikke ordentlig melkeprotein - det er et antiklumpemiddel som utgjør under en promille av innholdet i boksen, så den kan du trygt drikke. Jeg var skikkelig sensitiv på melkeprotein og jeg kunne ha den.

Googlet litt og de selger den her: Forbrukerbutikken

Proteinbutikken

Det som er lurt når du skal bli kvitt matintoleranser er å tilføre snille tarmbakterier samtidig som du holder deg strengt unna alt du ikke kan ha. Immunsystemet ditt må "glemme" den negative reaksjonen det har lagt seg til, samtidig som du må ha opp antallet av snille tarmbakterier for å "tette" igjen tarmene dine... og styrke immunsystemet.

Jeg tar noen som heter NDS Probiotic 340 - denne kjøper jeg gjennom homeopat. Dette er en spesielt sterk probiotica som er til personer med allergi og matintoleranse. 80% av immunsystemet ligger i tarmsystemet, så dersom du har for få snille tarmbakterier så vil immunsystemet ditt slite mer og mer. I tillegg så blomsterer Candida bakteriene opp, og gjøre det enda verre.

Dersom du lever på en streng diett og holder deg unna de tingene du ikke tåler - og fyller på med probiotika så bør du bli kvitt intoleransene på sikt. Det kan nok ta noen år, jeg fikk høre at det tar ca dobbelt så lang tid å bygge kroppen opp igjen i forhold til den tiden du har brukt på å bryte den ned..

Men ikke gi opp - det kommer seg =)

Jeg er mye bedre nå som jeg er gravid - men vet ikke om det endrer seg igjen etter fødselen.

• 2 uker senere...
Skrevet
XXL har den i alle fall- bare pass på at du kjøper riktig. De boksene er veldig like!! Så les nøye på den. Skal hete Soya shake. - på den gamle boksen så står det melkeprotein, men det har homeopaten min sjekket ut med leverandøren - og det er ikke ordentlig melkeprotein - det er et antiklumpemiddel som utgjør under en promille av innholdet i boksen, så den kan du trygt drikke. Jeg var skikkelig sensitiv på melkeprotein og jeg kunne ha den.

Googlet litt og de selger den her: Forbrukerbutikken

Proteinbutikken

Det som er lurt når du skal bli kvitt matintoleranser er å tilføre snille tarmbakterier samtidig som du holder deg strengt unna alt du ikke kan ha. Immunsystemet ditt må "glemme" den negative reaksjonen det har lagt seg til, samtidig som du må ha opp antallet av snille tarmbakterier for å "tette" igjen tarmene dine... og styrke immunsystemet.

Jeg tar noen som heter NDS Probiotic 340 - denne kjøper jeg gjennom homeopat. Dette er en spesielt sterk probiotica som er til personer med allergi og matintoleranse. 80% av immunsystemet ligger i tarmsystemet, så dersom du har for få snille tarmbakterier så vil immunsystemet ditt slite mer og mer. I tillegg så blomsterer Candida bakteriene opp, og gjøre det enda verre.

Dersom du lever på en streng diett og holder deg unna de tingene du ikke tåler - og fyller på med probiotika så bør du bli kvitt intoleransene på sikt. Det kan nok ta noen år, jeg fikk høre at det tar ca dobbelt så lang tid å bygge kroppen opp igjen i forhold til den tiden du har brukt på å bryte den ned..

Men ikke gi opp - det kommer seg =)

Jeg er mye bedre nå som jeg er gravid - men vet ikke om det endrer seg igjen etter fødselen.

Tusen takk for masse nyttig svar :) skal nok få sjekke ut den soya proteinet også nå ja :jepp:

har fått me meg at slikt tar tid ja :gjeiper: men med masse tålmodighet burde det nok ordne seg håper jeg :ler: går jo bare bedre og bedre me tiden jo mer du finner ut av :)

selv går jeg jo da på olivenbladekstrakt fra helsekost og noe som heter probilan som jeg fikk av osteopaten min, så håper det tar knekken etterhvert :ler:

Skrevet

Jeg spiser ikke gjær i heletatt, har ikke gjort det på over tre år nå, viss du lurer på noe så er det bare å sende en PM, så skal jeg svare på ting så godt jeg kan! :)

Skrevet

Ta kontakt med Norsk Cøliakiforening.

De har masse gode tips på oppskrifter, holder bakekurs over hele landet. Jeg er ganske sikker på at du kan være medlem selv om du ikke har påvist cøliaki.

Skrevet
Ta kontakt med Norsk Cøliakiforening.

De har masse gode tips på oppskrifter, holder bakekurs over hele landet. Jeg er ganske sikker på at du kan være medlem selv om du ikke har påvist cøliaki.

takk for tipset :) det skal jeg undersøke :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...