Gå til innhold

Er du en ansvarlig og trygg bilfører?


Chakoya

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt og ta opp denne tråden lenge, men etter og ha blitt påmint igjen den videoen i en tråd her så tenkte jeg at jeg skal spørre folket!

Det irriterer meg grenseløst at det er så mange uansvarlige bilførere.

Både unge og voksne.

På jobben opplever jeg dette daglig. Dette er noe jeg selv synes er vanskelig å være streng på...

Det kan virke drøyt å si ifra dem man jobber med at ''jeg setter meg ikke inn i den bilen foran deg før du har på deg belte''

''jeg sitter ikke på med deg før du lar vær å sms'e når du kjører''

Jeg tenker...... Folk er ganske så respektløse og tankeløse når det kommer til dette også å ta hensyn til andre menneskers sikkerhet i trafikken.

Skriver du sms bak rattet når du kjører?

Lar du vær å ha på deg sikkerhetsbelte?

Eventuelt om du sitter i baksetet rett bak førersetet eller det andre setet, lar du være å ha på deg sikkerhetsbelte?

(For eksempel ved krasj så er kgene dine på lik linje som å bli most av en elefant når man ikke har på seg belte og bli skyvd fremover i krasjet.)

Kjører du rett frem uten og se deg for?

Driter du i kjørereglene?

Holder du TRYGG avstand fra nærmeste bil foran deg?

(1001, 1002, 1003)

Kjører du for fort i tettbebygde strøk?

Kjører du fort frem når folk går av bussen?

Det er mange settinger som kan nevnes...

Det jeg er ute etter her er om dere er ansvarlige eller uansvarlige kjørere.

Endret av Chakoya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del har jeg bare et enkelt svar, og det er ja jeg er ansvarlig.

Har vært i noen småulykker før, og har full respekt for bilen og fart. Jeg ligger riktig nok 5 over fartsgrensa, men jeg starter ytterst sjeldent bilen uten å ta på bilbelte først feks.

Å sende sms mens jeg kjører kan aldri falle meg inn, kjenner på meg selv at det er rett og slett utrygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fugl Fønix

Nei. jeg bruker ikke telefonen i det hele tatt. Det skal ikke så mye til for at jeg kjenner meg distrahert, og da gidder jeg ikke å risikere noe.

Lar du vær å ha på deg sikkerhetsbelte?

Har det alltid på.

Eventuelt om du sitter i baksetet rett bak førersetet eller det andre setet, lar du være å ha på deg sikkerhetsbelte?

Har det alltid på. Det er refleks når jeg kommer inn i bil.

(For eksempel ved krasj så er kgene dine på lik linje som å bli most av en elefant når man ikke har på seg belte og bli skyvd fremover i krasjet.)

Kjører du rett frem uten og se deg for?

Tenker du på kryss da? Jeg ser meg alltid for, for man kan ikke regne med at folk husker høyreregel etc. Men kjører ganske greit rett frem på motorveien ;)

Driter du i kjørereglene?

De er der jo av en grunn. Hadde blitt ganske kaotisk om man hadde droppet disse.

Holder du TRYGG avstand fra nærmeste bil foran deg?

(1001, 1002, 1003)

Prøver å holde grei avstand. Verste jeg vet er folk som skal file opp i ræva mi når jeg kjører, så er bevist på å ikke utsette andre for det samme.

Kjører du for fort i tettbebygde strøk?

Det gjør jeg nok av og til Det er ikke helt med vilje, men jeg tar meg i å kjøre noe over fartsgrensen til tider.

Kjører du fort frem når folk går av bussen?

Nei

Det er mange settinger som kan nevnes...

Det jeg er ute etter her er om dere er ansvarlige eller uansvarlige kjørere.

Endret av Fugl Fønix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Marit

Jeg bruker alltid belte. Vanen er så inngrodd, at selv når jeg skal hente noe i hanskerommet, så sitter jeg fast i beltet når jeg skal ut igjen.

En vær ansvrlig sjåfør passer på hele tiden i trafikken, uansett om veien er rett eller svingete.

Alt du spør om tar jeg hensyn til.

Folk som kommer i "høy" hastighet ut mot et kryss der de må stoppe er livsfarlige.

De må sette farten ned så vi andre skjønner at de har tenkt å stoppe.

Det er nesten så det hviner i bremsene på noen og selv står jeg på bremsen.

Regler er jo laget for at vi skal overholde dem, også i trafikken.

Hadde alle vært som oss, så hadde det vært få ulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slem_Pike

Skriver du sms bak rattet når du kjører?

Har ikkje lappen, og skriver ikkje når eg øvekjører.

Lar du vær å ha på deg sikkerhetsbelte?

Jepp, når eg sitter på når vi bare råne i byen så gidder eg ikkje med mindre eg veit det er kontroll. Skal vi utenfor byen på lengre tur så bruker eg belte.

Eventuelt om du sitter i baksetet rett bak førersetet eller det andre setet, lar du være å ha på deg sikkerhetsbelte?

(For eksempel ved krasj så er kgene dine på lik linje som å bli most av en elefant når man ikke har på seg belte og bli skyvd fremover i krasjet.)

Ikkje no belte i byen, bare når vi skal utenfor.

Kjører du rett frem uten og se deg for?

Har ikkje lappen, men når eg øvekjører så ser eg meg jo for da..

Driter du i kjørereglene?

Noen ganger, når det ikkje er andre bilister / syklende / folk i nærheten.

Holder du TRYGG avstand fra nærmeste bil foran deg?

(1001, 1002, 1003)

Ehh... Eg kjører bare i byen så nei.

Kjører du for fort i tettbebygde strøk?

Holder fartsgrensa.

Kjører du fort frem når folk går av bussen?

Nei, fordi man veit aldri når bussen begynner kjøre, de har ein tendens til å begynne bevege seg uten å se seg for eller gi tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver du sms bak rattet når du kjører?

Ja det gjør jeg når det ikke er andre biler på veien. Jeg behøver ikke se på telefonen når jeg skriver, så jeg føler jeg har kontroll. Det er verre med å lese sms når en kjører...

Lar du vær å ha på deg sikkerhetsbelte?

På korte turer kan jeg innimellom la være. Og i perioder der jeg har vært langt nede har jeg tenkt at hvis jeg kræsjer kan jeg like gjerne dø.

Eventuelt om du sitter i baksetet rett bak førersetet eller det andre setet, lar du være å ha på deg sikkerhetsbelte?

(For eksempel ved krasj så er kgene dine på lik linje som å bli most av en elefant når man ikke har på seg belte og bli skyvd fremover i krasjet.)

Jeg har alltid på bilbelte når jeg ikke er alene i bilen.

Kjører du rett frem uten og se deg for?

Hvem gjør det..??

Driter du i kjørereglene?

Jeg "driter" ikke i noe, men jeg bryter nok noen kjøreregler når jeg mener det ikke har noen betydning. Er jeg alene på veien ser jeg ingen grunn til å sette på blinklys. Jeg kjører som regel 10 km for fort i 70-, 80- og 90-sonene. Høyreregelen bryter jeg aldri og heller ikke andre kjøreregler som påvirker andre enn meg selv.

Holder du TRYGG avstand fra nærmeste bil foran deg?

(1001, 1002, 1003)

Ikke når bilen foran meg kjører for sakte. Da blir jeg irritert og tenker at føreren bør gjøres oppmerksom på at han kjører under fartsgrensa og at det er andre bilister som vil forbi. Jeg er litt mer tålmodig på vinterføre, men ærlig talt - hvis noen kjører under fartsgrensa synes jeg de bør kjøre til siden og slippe andre forbi.

Kjører du for fort i tettbebygde strøk?

Nei det gjør jeg ikke. Der er det stor sjanse for at for eksempel barn spretter ut i veien.

Kjører du fort frem når folk går av bussen?

For å skynde meg å komme forbi bussen mener du? I byen gjør jeg ikke det, der er det en risikosport å kjøre i nærheten av buss. Utenfor byen kjører jeg fartsgrensa forbi buss som står i busslomme. Jeg er oppmerksom på at det kan komme folk ut i veien, men disse skal jo se seg for. Skolebussen er jeg mer forsiktig med å kjøre fort forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eventuelt om du sitter i baksetet rett bak førersetet eller det andre setet, lar du være å ha på deg sikkerhetsbelte?

(For eksempel ved krasj så er kgene dine på lik linje som å bli most av en elefant når man ikke har på seg belte og bli skyvd fremover i krasjet.)

At noen lar være å ha på seg belte når dem sitter bak noen synes jeg er skremmende. Hvis man krasjer risikerer den foran og bli most til en pannekake av den som sitter bak....

Og da er det jammen meg forsent å beklage seg for å ikke ha hatt på bilbelte.

Den som sitter bak fører eller den andre foran BØR OG SKAL ha på seg belte. Gjør man ikke det og man krasjer så er jeg FOR at personen bak skal straffes.... en eller annen form for straff for å sette et annet menneske sitt liv i fare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver du sms bak rattet når du kjører?

Nei. Jeg skriver ikke sms eller snakker i telefonen når jeg kjører. Ringer telefonen, kjører jeg ut på siden og stopper før jeg tar den/ringer opp igjen.

Lar du vær å ha på deg sikkerhetsbelte?

Jeg bruker alltid sikkerhetsbeltet, og dersom noen ikke bruker sikkerhetsbeltet, ber jeg dem om å benytte det. Nekter å kjøre hvis ikke alle har på sikkerhetsbeltet. Skjønner ikke at noen tør sitte i en bil i fart uten å ha på seg sikkerhetsbeltet.

Eventuelt om du sitter i baksetet rett bak førersetet eller det andre setet, lar du være å ha på deg sikkerhetsbelte?

Se svar over

Kjører du rett frem uten å se deg for?

Tenker du på kryss? Vikeplikten overholdes, og i kryss der jeg ikke har vikeplikt prøver jeg å se om noen ikke overholder vikeplikten sin slik at jeg må stoppe/bremse ned.

Driter du i kjørereglene?

Følger kjørereglene, men holder noen ganger bittelitt høyere fart enn fartsgrensen på landeveisstrekninger der jeg er godt kjent, og fartsgrensen er over 60 km/t-

Holder du TRYGG avstand fra nærmeste bil foran deg?

(1001, 1002, 1003)

Ja, spesielt på høst- og vinterføre

Kjører du for fort i tettbebygde strøk?

Nei

Kjører du fort frem når folk går av bussen?

Går sjelden buss der jeg kjører, men tar hensyn og følger med.

Jeg ser på meg selv som en ansvarlig og trygg fører. Jeg er langt fra perfekt, men gjør det jeg kan for å være en trygg sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fropessor Snurre
Lar du vær å ha på deg sikkerhetsbelte?

Har det alltid på.

Eventuelt om du sitter i baksetet rett bak førersetet eller det andre setet, lar du være å ha på deg sikkerhetsbelte?

Nei.

Kjører du rett frem uten og se deg for?

Er du gal? Nei. MÅ jo se seg for.

Driter du i kjørereglene?

Kanskje litt på motorveien i form av 10 km høyere fart hvis det er få biler der. Man skal jo avpasse farten etter forholdene.

Holder du TRYGG avstand fra nærmeste bil foran deg?

(1001, 1002, 1003)

Av og til lengre avstand. Vet aldri hva som kan skje.

Kjører du for fort i tettbebygde strøk?

Nei. Jeg kjører i 50 der det er 50, 40 der det er 40, og i 30 som er fartsgrensen i indre Oslo.

Kjører du fort frem når folk går av bussen?

Det spørs på hvor og hvordan bussholdeplassen er. Men jeg kjører uansett ikke fort.

OG jeg bruker ALLTID blinklys, og stopper alltid for rødt lys og overholder vikeplikten- for dem det gjelder.

Bruker aldri mobil når jeg kjører. Fordi man er mye mindre observant når man bruker det. Blant annet er det tydeligvis svært vanlig å kjøre rett frem uten å se seg for.

Jeg pleier også å hilse hvis en annen bil lar meg passere. Hilsing er det nesten ingen som gjør lenger. Enten vet man ikke hva det er eller så driter man i det. Men det går som vanlig høflighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver du sms bak rattet når du kjører?

Det kommer veldig an på situasjonen. I kø - ja.

Lar du vær å ha på deg sikkerhetsbelte?

Nei

Eventuelt om du sitter i baksetet rett bak førersetet eller det andre setet, lar du være å ha på deg sikkerhetsbelte?

Nei

Kjører du rett frem uten og se deg for?

Nei

Driter du i kjørereglene?

Nei

Holder du TRYGG avstand fra nærmeste bil foran deg?

(1001, 1002, 1003)

Det kommer an på. Ligger jeg på E18 med en som har kjørt seg bort i forbikjøringsfilen så setter jeg først på blinklyset. Hjelper ikke det blinker jeg med fjernlysene. Er personen fremdeles idiot nok til å sperre forbikjøringsfilen legger jeg med nærmere. Det finnes også folk som fremdeles ikke tar hintet og da kjører jeg forbi på høyre side. Nå høres jeg sikkert ut som et fartssvin, men dette gjelder bare hvis folk bruker forbikjøringsfilen som sin personlige kjørefil - gjerne litt under fartsgrensen. De skal jo tross alt kjøre forbi en bil som de rekker å ta igjen om noen minutter... AKTIV KJØRING er det noe som heter!

Kjører du for fort i tettbebygde strøk?

Aldri - tettbebygde strøk er hellige.

Kjører du fort frem når folk går av bussen?

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver du sms bak rattet når du kjører?

Mens jeg venter på grønt lys, eller står stille i kø.

Lar du vær å ha på deg sikkerhetsbelte?

Har alltid på belte.

Eventuelt om du sitter i baksetet rett bak førersetet eller det andre setet, lar du være å ha på deg sikkerhetsbelte?

(For eksempel ved krasj så er kgene dine på lik linje som å bli most av en elefant når man ikke har på seg belte og bli skyvd fremover i krasjet.)

Har som sagt alltid på belte!

Kjører du rett frem uten og se deg for?

Nei, men jeg møter folk som gjør det, som tydeligvis ikke har hørt om vikeplikt.

Driter du i kjørereglene?

Driter ikke i de, men det hender jeg tøyer reglene litt :lur:

Holder du TRYGG avstand fra nærmeste bil foran deg?

(1001, 1002, 1003)

I hastigheter over 60, ja. Under 60 (bykjøring) nei.

Kjører du for fort i tettbebygde strøk?

Stort sett holder jeg meg rundt fartsgrensa, kanskje litt over noen ganger, men rundt skoler, barnehager, skolevei osv kjører jeg veldig pent.

Kjører du fort frem når folk går av bussen?

Nei, jeg ser meg ekstra godt for da.

Mener selv jeg er en god sjåfør, selv om jeg på E6 og E18 nok ligger over fartsgrensa, og ikke alltid følger reglene heeeeeelt.

Ingen fartsbøter, kun parkeringsbøter her i huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender og leser sms kun i lav hastighet.

Snakker ekstremt sjeldent i telefonen når jeg kjører.

Har alltid på meg bil belte.

Holder ikke alltid 3 sekunders regelen, hvis personen foran ligger under fartsgrensen og føret tillater å kjøre fortere. Er ekstra varsom for at bilen foran skal brå bremse.

Kjører vanligvis etter forholdene og ikke fartsgrensene, bare jeg ikke overstiger 20-25kmt over maks tillate hastighet.

Lager ekstremt sjelden farlige situasjoner.

Kjører ikke hvis folka i bilen ikke har på seg belte.

Alt i alt, har noen områder jeg kunne vært bedre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Jeg prøver så godt jeg kan å være aktsom og hensynsfull som det heter. Har alltid på belte og maser også på eventuelle passasjerer om dette. Svarer ikke telefon eller sender sms. Holder fartsgrense i tettbygde strøk, men ikke alltid på langkjøring.

Selv om jeg prøver å holde alle reglene til enhver tid hender det at jeg dummer meg ut litt. Glemmer vikeplikten fra høyre hvis jeg kjører på en stor vei for eksempel. Men prøver så godt jeg kan å ta det til meg å lære av mine feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria

Skriver du sms bak rattet når du kjører?

Det hender.

Lar du vær å ha på deg sikkerhetsbelte?

Det er alltid på.

Kjører du rett frem uten og se deg for?

Er det mogleg?

Driter du i kjørereglene?

Mja, eg køyre ein 10km over fartsgrensa. Har roa meg med åra, pleidde køyre i 110- 115. No køyre eg som regel i 90, av og til 100. I 80- soner, altså..

Holder du TRYGG avstand fra nærmeste bil foran deg?

Som regel 2004- 2005.

Kjører du for fort i tettbebygde strøk?

Ja, der eg er kjent. Det vil seie, 30- og 40- soner er det greit å vere litt påpasseleg i. Nokre gongar er det ikkje akkurat høve til å køyre raskare heller.

Kjører du fort frem når folk går av bussen?

Ser lite bussar når eg er ute og køyrer, bur på landet, vi har ikkje kollektivtransport.

Så då kan vi konkludere med at eg er ca gjennomsnittleg ansvarleg/ uansvarleg. Kanskje litt på u- sida.

Endret av Cipheria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...