Gå til innhold

fløtesaus med klumper i


Gjest Gjest_kine_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_kine_*

Trengte en raske og enkel saus til dagens middag (kyllingfilet og pasta)

Kom på en pastasaus en venninne fortalte om for en stund siden.

Fløte, melk og ost og varme opp.

Men dette gikk ikke så bra. 'Sausen' hadde fullt av små klumper i seg, og smakte ikke spesielt godt. Endte opp med å ha dressing til middagen

Hva gjorde jeg galt? Håper noen kan hjelpe, for sausen jeg smakte hos venninnen min var så innmari god!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

brukte du samme ost som din venninne? det er ikke all ost som smelter like lett - så det kan være den som er synderen..

Og så er det viktig med noen typer ost at sausen ikke koker etter at osten er tilsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!!

Det ble liksom ikke helt klumper, uff vanskelig å forklare hvordan det så ut. Men nesten som pulver i sausen da, om dere skjønner? Omtrent som om alt delte seg, at osten og fløten 'pulvet' seg sammen, og at melken lå rundt.

Får søke litt rundt etter andre oppskrifter tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags fløte brukte du? Jeg har opplevd lignende når jeg har brukt matfløte i retter hvor det burde vært kremfløte (matfløte inneholder mindre fett og kan derfor oppføre seg litt annerledes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart, for fløten og melken hadde lang tid igjen før de gikk ut på dato.

Jeg brukte matfløte ja, det gjorde venninne min også. Hehe

Får bare finne en ny oppskrift:)

Noen som har en enkel en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart, for fløten og melken hadde lang tid igjen før de gikk ut på dato.

Jeg brukte matfløte ja, det gjorde venninne min også. Hehe

Får bare finne en ny oppskrift:)

Noen som har en enkel en?

Jeg pleier å lage en kylling/bacon rett der sausen blir laget av fløte som helles over. Har alltid brukt krmfløte og sausen har alltid blitt helt fin (og veldig fet...) Dog brukte jeg en gang matfløte i mangel av annet, og resultatet ble som du skriver her - masse små klumper i sausen. Senere har moren min også fortalt at dette skjedde henne når hun forsøkte å lage samme rett med matfløte..

- så jeg tror nok at det kan være årsaken til at din saus skilte seg også. Kanskje osten du brukte hadde høyere fettinnhold enn den venninden din brukte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...