Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Vi har en tispe, vurderer å kjøpe hann hund. Sett en på finn hvor mor ikke er registrert. Dette vil igjen si at valpene ikke kan registreres i NKK og utstilling/jaktprøver vil være utelukket. Men hvis denne hann hunden og vår tispe parres.. kan da valpene som kommer registreres i nkk? Er det en ulempe og kjøpe en ureg. hund?
Troyamin Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Jeg har uregistrert border collie. Hun er etter gjeterlinjer og jeg ønsket en ren brukshund. For meg som ikke skal avle med mindre hun gjør det godt i gjeterhundkonkurranser og dermed kan stilles ut, så betyr ureg ikke noenting. Nå skal det sies at jeg tviler på at hunden blir så bra, så det blir nok til at hun steriliseres innen et år. Når det kommer til reg av valper når det er en hund uten papirer, så må du nesten spørre avlsfolka her inne
Frey Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Hvis du tenker avl så er det ren gambling å kjøpe en hannvalp som skal passe til dette formålet, for selv om de passer sammen med tanke på stamtavlen er det ikke sikkert de gjør det fysisk. Men ja, en uregistrert hund regnes som blandingshund samme hvor raseren den er, og avkom etter en registrert og en uregistrert vil også bli for blandinger å regne.
Trillrund Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 kan da valpene som kommer registreres i nkk? NEI
Troyamin Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 Litt ot kanskje; men hvor vanskelig er det å få tak i papirerne til denne hannhunden? Og hvorfor velger du ikke like godt en registrert en?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå