Gå til innhold

Dialogmøte i regi av NAV

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_eva_*
Skrevet

Jeg har en jobb men har vært sykmeldt i noen måneder nå.

Har fått et brev fra NAV: Innkalling til dialogmøte i regi av NAV....og der står følgende:

Hvis NAV synes det er hensiktsmessig har vi anledning til å be fastlegen din eller annet helsepersonell om å stille på møtet. Iditt tilfelle har vi benyttet denne anledningen.

Jeg trodde det var opp til den sykmeldte om hun/han ville ha med fastlegen. Det har ihvertfall vært slik før, hvis jeg husker rett.

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil ikke ha ham med på dette møtet.

Er det noe jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vel vanlig? Det er til for at du skal få et best mulig tilbud. Gah.

Gjest CookieMonster
Skrevet
Jeg har en jobb men har vært sykmeldt i noen måneder nå.

Har fått et brev fra NAV: Innkalling til dialogmøte i regi av NAV....og der står følgende:

Hvis NAV synes det er hensiktsmessig har vi anledning til å be fastlegen din eller annet helsepersonell om å stille på møtet. Iditt tilfelle har vi benyttet denne anledningen.

Jeg trodde det var opp til den sykmeldte om hun/han ville ha med fastlegen. Det har ihvertfall vært slik før, hvis jeg husker rett.

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil ikke ha ham med på dette møtet.

Er det noe jeg kan gjøre?

Hva er det som er galt med å ha med legen da? Skjønner godt at nav er interessert i hva legen din har å si.

Gjest Gjest_eva_*
Skrevet
Hva er det som er galt med å ha med legen da? Skjønner godt at nav er interessert i hva legen din har å si.

NAV og legen har alltid hatt kontakt om meg og jeg går gjerne på et møte med dem . Jeg vil bare ikke at min arbeidsgiver skal ha kontakt med min fastlege da de kun er ute etter en grunn å si meg opp på.

Men jeg vil gjerne ha svar på mitt spm og ikke kritikk.

Skrevet

Jeg har nettopp vært i et slikt møte, og da fikk jeg spørsmål i fra NAV om jeg ville ha med fastlege eller ikke.

Jeg valgte å ha med fastlegen, og det tror jeg var veldig lurt. Det var snakk om oppsigelse, men det klarte fastlegen å snakke arbeidsgiver fra. Vi fant da en bra løsning framover.

Nå er jeg også veldig fornøyd med saksbehandleren min fra NAV, og vi hadde flere gode samtaler i forkant.

Lykke til!

Gjest Gjest_eva_*
Skrevet
Jeg har nettopp vært i et slikt møte, og da fikk jeg spørsmål i fra NAV om jeg ville ha med fastlege eller ikke.

Jeg valgte å ha med fastlegen, og det tror jeg var veldig lurt. Det var snakk om oppsigelse, men det klarte fastlegen å snakke arbeidsgiver fra. Vi fant da en bra løsning framover.

Nå er jeg også veldig fornøyd med saksbehandleren min fra NAV, og vi hadde flere gode samtaler i forkant.

Lykke til!

Jeg har ikke fått noe spm og jeg vil ha med fastlege.

Det står bare at de vil ha med ham, og da synes jeg at det hørtes litt rart ut: at min arbedsgiver skal møte min lege uten at jeg har blitt spurt om det er greit.

Gjest Gjest_eva_*
Skrevet
Jeg har ikke fått noe spm og jeg vil ha med fastlege.

Det står bare at de vil ha med ham, og da synes jeg at det hørtes litt rart ut: at min arbedsgiver skal møte min lege uten at jeg har blitt spurt om det er greit.

korrigering:

Jeg har ikke fått noe spm om jeg vil ha med fastlege.....

Skrevet

Jeg tror jeg ville ringt legen og spurt om du kunne be ham om å ikke møte opp. Så vidt jeg kan skjønne har du rett til å bestemme om han skal være med på møte med arbeidsgiver eller ikke.

Skrevet (endret)

Nå vet ikke jeg hvordan forholdet med din lege er, men legen din kan ordne ganske mye for deg som person mot og for NAV systemet.

Fastleger kan også være nøkkelen til et godt sammarbeid mellom alle som er innblandet.

Er forholdet til legen din dårlig og du føler du ikke kan snakke med han/henne forstår jeg såklart din bekymring om at legen kanskje ikke ser dine fulle behov osv.

Har selv vært i dette og vet hvordan det er. På min tid skulle jeg ønske jeg hadde med meg lege eller psykolog som kunne prate og få dem til å forstå at det ikke fungerte for meg....

Kjenner også andre som er i NAV systemet fremdeles.

Dem vil ALLTID ha med fastlegen sin på slike dialog møter p.g.a dems helse og fordi dem føler NAV ikke ivaretar dems behov.

I disse tilfellene har saksbehandlere på NAV ''presset'' folk ut i arbeid hvor dem blir psykisk slitne og utbrent og hvor disse menneskene har gitt uttrykk for dette mange ganger, hvor dette ikke blir ''hørt''.

Legen har da i disse tilfenne satt en stopper for NAV sitt ''press'' greier og sagt at nå må vi huske på og se på helsen til disse personene. Og jeg ser at dette ikke går, derfor setter jeg en medisinsk stopp for dette.

Noe annet kan være at NAV saksbehandlerene dine ønsker å få din lege med på sammarbeidet for at din helse skal bli i varetatt på best mulig måte også.

Det kommer veldig an på hvilke saksbehandlere man har.

Endret av Chakoya
Skrevet
korrigering:

Jeg har ikke fått noe spm om jeg vil ha med fastlege.....

Nei, men da må du si i fra selv, da vet du: "Hei, jeg sier i fra til dere om at jeg ikke ønsker å ha med fastlegen".

Gjest Gjest_eva_*
Skrevet
Nå vet ikke jeg hvordan forholdet med din lege er, men legen din kan ordne ganske mye for deg som person mot og for NAV systemet.

Fastleger kan også være nøkkelen til et godt sammarbeid mellom alle som er innblandet.

Er forholdet til legen din dårlig og du føler du ikke kan snakke med han/henne forstår jeg såklart din bekymring om at legen kanskje ikke ser dine fulle behov osv.

Har selv vært i dette og vet hvordan det er. På min tid skulle jeg ønske jeg hadde med meg lege eller psykolog som kunne prate og få dem til å forstå at det ikke fungerte for meg....

Kjenner også andre som er i NAV systemet fremdeles.

Dem vil ALLTID ha med fastlegen sin på slike dialog møter p.g.a dems helse og fordi dem føler NAV ikke ivaretar dems behov.

I disse tilfellene har saksbehandlere på NAV ''presset'' folk ut i arbeid hvor dem blir psykisk slitne og utbrent og hvor disse menneskene har gitt uttrykk for dette mange ganger, hvor dette ikke blir ''hørt''.

Legen har da i disse tilfenne satt en stopper for NAV sitt ''press'' greier og sagt at nå må vi huske på og se på helsen til disse personene. Og jeg ser at dette ikke går, derfor setter jeg en medisinsk stopp for dette.

Noe annet kan være at NAV saksbehandlerene dine ønsker å få din lege med på sammarbeidet for at din helse skal bli i varetatt på best mulig måte også.

Det kommer veldig an på hvilke saksbehandlere man har.

Jeg har full tillitt til min lege ( har veldig god kontakt med ham )og NAV.

Det er arbeidsgiver som har kommet med ønsket om å ha med min lege for å finne en måte å si meg opp på. Dere kjenner ikke min arbeidsgiver og hva de har prøvd seg på hittil og hvor mange regler de har brutt.

Derfor er jeg bekymret.

Gjest Gjest_eva_*
Skrevet

Loven sier dette, så jeg vet ikke...

§ 25-5. Behandleres plikt til å delta i samarbeidsmøter

Dersom Arbeids- og velferdsetaten finner det ønskelig at en lege eller en annen som har en pasient under behandling, deltar i et møte i et rådgivende samarbeidsorgan, skal vedkommende oppfordres til å møte. Dersom både arbeidsgiver og arbeidstaker, eller arbeidstaker alene ønsker det, skal legen eller annen sykmeldende behandler delta i dialogmøtet som skal gjennomføres senest innen 12 uker, jf. arbeidsmiljøloven § 4-6 fjerde ledd.

En behandler som tross oppfordring unnlater å møte, kan pålegges frammøteplikt dersom dette anses for å ha avgjørende betydning for den videre framdrift av saken. Det skal tas hensyn til behandlerens arbeidssituasjon og andre forhold av betydning som gjør det vanskelig å møte.

Skrevet

På dette området med regler for hva arbeidsgiver prøver å gjøre kan jeg desverre lite om. (Nytt tema til meg som jeg kan prøve å engasjere meg i på hobbybasis når jeg får tid!)

Men jeg vet ikke om arbeidsgiveren din er tilknyttet NAV, slik at det er NAV som eventuelt har funnet arbeidsplassen til deg eller om du har funnet den selv og ikke har NAV i ryggen som en funskjonell støtte for både deg og arbeidsgiver.

Om du har tillit til din lege ville jeg ha kontaktet legen og forklart dine mistanker og om lovbruddene.

Eventuelt hvis du stoler på NAV, ville jeg også undersøkt med NAV slik du får flere personer i ryggen som kan støtte deg mot arbeidsgiveren din. Det er ikke alltid lett og hyggelig å føle seg alene imot arbeidsgiveren.

Jeg ville også ha ringt LO for å undersøke reglene som arbeidsgiver har brutt og om det finnes beviser for dette, og om arbeidsgiver eventuelt prøver seg på å bryte regler på ny, ville jeg på forhånd ha skaffet rettigheter om lovlige måter og si opp noen på.

LO:

LO arbeider for et trygt og velorganisert arbeidsliv. Det er en sentral oppgave å kjempe for at lov og av­taleverk fortsatt ivaretar rettigheter og fungerer forebyggende og helsefremmende. Dagens arbeidsmiljølov må styrkes.

Kilde: Arbeidsliv - LO.no

Mer tror jeg ikke jeg kan svare på. Ønsker deg ihvertfall lykke til!

Gjest Gjest_eva_*
Skrevet
På dette området med regler for hva arbeidsgiver prøver å gjøre kan jeg desverre lite om. (Nytt tema til meg som jeg kan prøve å engasjere meg i på hobbybasis når jeg får tid!)

Men jeg vet ikke om arbeidsgiveren din er tilknyttet NAV, slik at det er NAV som eventuelt har funnet arbeidsplassen til deg eller om du har funnet den selv og ikke har NAV i ryggen som en funskjonell støtte for både deg og arbeidsgiver.

Om du har tillit til din lege ville jeg ha kontaktet legen og forklart dine mistanker og om lovbruddene.

Eventuelt hvis du stoler på NAV, ville jeg også undersøkt med NAV slik du får flere personer i ryggen som kan støtte deg mot arbeidsgiveren din. Det er ikke alltid lett og hyggelig å føle seg alene imot arbeidsgiveren.

Jeg ville også ha ringt LO for å undersøke reglene som arbeidsgiver har brutt og om det finnes beviser for dette, og om arbeidsgiver eventuelt prøver seg på å bryte regler på ny, ville jeg på forhånd ha skaffet rettigheter om lovlige måter og si opp noen på.

Kilde: Arbeidsliv - LO.no

Mer tror jeg ikke jeg kan svare på. Ønsker deg ihvertfall lykke til!

Masse gode råd.

Tusen takk :)

Skrevet

Du må på forhånd kreve å få vite hva som skal taes opp; en agenda!

Du må på forhånd diskutere dette med din fastlege! Dere må finne ut hva som skal skje og ikke fremover.

Du må på forhånd gjøre klart for NAV, arbeidsgiver og fastlegen at ingen helseopplysninger om deg skal nevnes på det møtet.

Vært borti samme type arbeidsgiver selv. Sleipe som søren og balanserer både på den lovlige og den ulovlige siden av oppfølgingen.

Dere skal ha et møte. Det er til ditt beste, NAVs beste og arbeidsgivers beste. Og det møtet skal være rettferdig så du må forberede deg!

Skrevet

Du kan ikke nekte legen å være med å dialogmøtet. Det er NAV som bestemmer dette.

Gjest Gjest_Smily_*
Skrevet

Om min arbeidsgiver hadde lyst å si meg opp, så hadde jeg kommet ham i forkjøpet med å si meg opp selv. Hadde slett ikke ville jobbe en plass hvor jeg ikke var ønsket. Hva i alle dager får mennesker til å sykmelde seg for å unngå å bli sagt opp? Nei, så stor selvtillit har jeg ikke. Vil jobbe en plass der jeg er ønsket, og der jeg vet jeg gjør en god jobb.

Gjest Gjest_eva_*
Skrevet
Om min arbeidsgiver hadde lyst å si meg opp, så hadde jeg kommet ham i forkjøpet med å si meg opp selv. Hadde slett ikke ville jobbe en plass hvor jeg ikke var ønsket. Hva i alle dager får mennesker til å sykmelde seg for å unngå å bli sagt opp? Nei, så stor selvtillit har jeg ikke. Vil jobbe en plass der jeg er ønsket, og der jeg vet jeg gjør en god jobb.

Nå var det mye antagelser her fra din siden.

Jeg har en jobb jeg elsker, og som jeg har jobbet hardt for å få. Så hvorfor jeg si opp. Jeg synes begge parter skal følge lover og regler. Det vil være urettferdig at jeg skal si opp bare fordi de ikke vil følge reglene, og vil bli kvitt folk or å spare penger.

Og det er en grunn til at man er sykmeldt: nemlig at man er syk.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Nå var det mye antagelser her fra din siden.

Jeg har en jobb jeg elsker, og som jeg har jobbet hardt for å få. Så hvorfor jeg si opp. Jeg synes begge parter skal følge lover og regler. Det vil være urettferdig at jeg skal si opp bare fordi de ikke vil følge reglene, og vil bli kvitt folk or å spare penger.

Og det er en grunn til at man er sykmeldt: nemlig at man er syk.

Jada, klart man kan bli syk, det var slett ikke det jeg mente. Men en seriøs arbeidsgiver vil ikke si deg opp av den grunn. Da er det bedre å komme seg vekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...