moki Skrevet 14. september 2009 #21 Skrevet 14. september 2009 Jeg er svært enig i dette. Det finnes mange alternativer og muligheter mellom kjøtt hver dag og å bli veganer. absolutt. men mange, eller tør jeg si kanskje de fleste, er livredd for vegetar-alternativene på restaurant-menyen. som om det ikke er ordentlig middag uten kjøtt. jeg tror flere hadde spist mindre kjøtt om det fantes et ordentlig ord for en halvveis-vegetarianer - at man på en måte hadde en slags tittel som gjorde at man fikk en forpliktelse til å spise mindre kjøtt. vegetarisme og veganisme er jo forpliktelser, og da er det mye lettere å velge vegetarisk når det er forventet av folk man har rundt seg, og seg selv. at man har lovet noe.
Tabris Skrevet 14. september 2009 #22 Skrevet 14. september 2009 vegetarisme og veganisme er jo forpliktelser, og da er det mye lettere å velge vegetarisk når det er forventet av folk man har rundt seg, og seg selv. at man har lovet noe. Det er sant. Men sånn sett så trenger man ikke å forplikte seg til noe. Man trenger heller ikke si noe til noen, men bare - f.eks - redusere mengden kjøtt i ukedagene. Kansje først fra fem dager til tre. Så fra tre til to. Kanskje kutte ut kylling, begrense kyllingkjøtt, kjøpe økologisk osv. Det er mye man kan gjøre, og man trenger ikke si noe til noen men ordne seg selv i eget tempo.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #23 Skrevet 14. september 2009 Syns du industrikyllingkjøtt blir produsert på "riktig måte"....? (Jeg er vegetarianer, så da sier det seg vel muligens selv at jeg ikke syns det er særlig bedre å bruke skinn enn å bruke pels. Ønsker ikke å støtte kjøtt- og skinnindustrien, og liker definitivt ikke tanken på å kle på meg døde dyr. ) Litt om skinn fra Noah du sier noe der! syns jeg absolutt ikke! vet at mange av de dyra har det helt jævlig, med overfylte bur o.l. men de frittgående hønsa og de økologiske har det jo bedre. men de kan nok få det enda bedre!
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #24 Skrevet 14. september 2009 Bruker skinnprodukter jeg kjøpte før jeg ble vegetarianer, men kjøper ikke nye nå. Føler at det å kaste dem bare blir enda mer bortkastet. Heller bruke dem til de er fullstendig slitte, også skaffe dyrevennlige ting da. De aller fleste i Norge er oppdratt til at kjøtt er det eneste fornuftige. Det verste er vel kanskje at det egentlig ikke er så vanskelig å holde seg unna heller. Er glad for å være vegetarianer jeg, jobber mot veganisme også.
moki Skrevet 14. september 2009 #25 Skrevet 14. september 2009 Bruker skinnprodukter jeg kjøpte før jeg ble vegetarianer, men kjøper ikke nye nå. Føler at det å kaste dem bare blir enda mer bortkastet. Heller bruke dem til de er fullstendig slitte, også skaffe dyrevennlige ting da. De aller fleste i Norge er oppdratt til at kjøtt er det eneste fornuftige. Det verste er vel kanskje at det egentlig ikke er så vanskelig å holde seg unna heller. Er glad for å være vegetarianer jeg, jobber mot veganisme også. jeg synes også det er unødvendig å kaste gamle skinnprodukter, fordi da må man kjøpe nye f.eks sko og det er ikke særlig hyggelig gjort mot miljøet. men jeg har pakket bort mine fordi det føles bare alt for rart å bruke skinnbelter og skinnsko, har arvet tøysko og syntetiske vintersko så bruker heller de. lykke til på veien mot veganisme!
Gjest Slem_Pike Skrevet 14. september 2009 #26 Skrevet 14. september 2009 Liker ingen av delene og ville aldri brukt EKTE pels eller skinn. Klarer meg med fake selv om det gjerne ikkje er best kvalitet. Eg er vel rar som ikkje liker kle meg i huden/pelsen til ett dyr som har levd. Blir, for meg, det samme som om eg skulle flådd ein annen person og brukt huden som klesplagg.
Gjest Tigress Skrevet 14. september 2009 #27 Skrevet 14. september 2009 Eg brukar arva pels og alt av lær. Eg synest ikkje syntetiske sko/jakker er eit godt alternativ, og særleg miljøvneleg er det heller ikkje - det er jo plastprodukt. Eg et kjøt, men freistar ete mindre storfe og meir fisk, inspirert av Tabris, faktisk. Har inga problem med å knerte dyr for å ete dei, men likar ikkje pelsdyroppdrett. Eg brukar pels eg har arva, på lik linje med alle andre klede eg har arva, men ville ikkje kjøpt pels anna enn kaninpels som er eit biprodukt av kjøtproduksjon.
Tabris Skrevet 14. september 2009 #28 Skrevet 14. september 2009 Eg et kjøt, men freistar ete mindre storfe og meir fisk, inspirert av Tabris, faktisk.
Gjest Tigress Skrevet 14. september 2009 #29 Skrevet 14. september 2009 Heidre den som heidrast bør, seier eg.
gizmoo Skrevet 14. september 2009 #30 Skrevet 14. september 2009 hva syns dere om det å bruke skinn? pels er jeg selv i mot pga. at det avles opp dyr kun til bruken av pels. dyrene har det ikke noe godt, og det finns tilfeller av grov dyremisshandling. som er noe av det verste jeg vet! nesten ingenting gjør meg så forbanna som det.. i går så jeg en som gikk på Grünerløkka med en pels rundt halsen. den hadde både bein og hode! blæ! skinn tas av dyret (ku, svin, lam) etter dyret er slaktet på en vanlig måte. de avles ikke opp fpr bruk av skinn, men for mat til oss.. også brukes skinnet for å få mer ut av dyret. så for dyret har det ikke noe å si. i går leste jeg noen som sa at de syns at når folk brukte skinn og ikke pels var dobbeltmoralske. dyret ble drept av begge delene. og da hade det ikke noe å si om det var pelsen eller skinnet du gikk med. hvis du setter det på spissen er det da feil å spise kjøttet på et dyr og da! for dyret blir drept da også! da må denne personen være vegetarianer.. selv syns jeg skinn av dyr som ku, gris og lam er greit. hvis dyret er slaktet for matens skyld. hva er deres mening? Selv er jeg i mot bruk av pels, nettopp av den grunnen du skriver... Også syns jeg pels er litt ekkelt i seg selv. Men skjønner ikke hvordan noen kan være i mot skinn hvis de spiser kjøtt. Det er ofte skinn av svin som blir brukt i skinnjakker, tro det eller ei. Så hvis man spiser pølser, bør man ikke ha noe i mot skinnjakker heller. Hvis man er vegetarianer derimot forstår jeg det.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #31 Skrevet 27. oktober 2009 hva syns dere om det å bruke skinn? pels er jeg selv i mot pga. at det avles opp dyr kun til bruken av pels. dyrene har det ikke noe godt, og det finns tilfeller av grov dyremisshandling. som er noe av det verste jeg vet! nesten ingenting gjør meg så forbanna som det.. i går så jeg en som gikk på Grünerløkka med en pels rundt halsen. den hadde både bein og hode! blæ! skinn tas av dyret (ku, svin, lam) etter dyret er slaktet på en vanlig måte. de avles ikke opp fpr bruk av skinn, men for mat til oss.. også brukes skinnet for å få mer ut av dyret. så for dyret har det ikke noe å si. i går leste jeg noen som sa at de syns at når folk brukte skinn og ikke pels var dobbeltmoralske. dyret ble drept av begge delene. og da hade det ikke noe å si om det var pelsen eller skinnet du gikk med. hvis du setter det på spissen er det da feil å spise kjøttet på et dyr og da! for dyret blir drept da også! da må denne personen være vegetarianer.. selv syns jeg skinn av dyr som ku, gris og lam er greit. hvis dyret er slaktet for matens skyld. hva er deres mening? Ja, det er akkurat dobbelmoralske Snart kommer jul, julebord er fullt med kjøtt, egentlig vi trenger ikke å feire jul med døde dyrs nei da???Hva du tror julegrisen blir drept med sang og kjælighet?? Jeg ser at i dag er veldig cool å bli mot pels. Jeg spiser kjøtt, bruke skinn og pels og jeg er ikke fake.Så lang mennsker spiser så mye kjøtt /hva egentlig trenger ikke/hvordan vikan sier at bruker ikke pels? Du tror fra pelsdyret bruker bare pels, nei da , akkurat i dag???? Det skal brukes tilll ålage mat til kjæledyr.Det høres penere nå? Nå jeg kan bruke pels min??? Bare det er det forkjell? Merkelig Ja, og akkurat her kvinner bruker pels mot kule, jeg har aldri sett i sommer pels i gata Og en andre ting jeg kjønner ikke, store dyrevenner er egentlig ikke miljøvenner??? Bedre å bruke en plastikkåpe?
Vera Vinge Skrevet 27. oktober 2009 #32 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg støtter ikke pelsindustrien, både av dyrevelferdshensyn og fordi jeg er en gjerrigknark (sånn sett er det veldig enkelt å være i mot pelsdyropprett). Men jeg spiser ikke kjøtt, og deler av det handler om at jeg ikke vil støtte kjøttindustrien på den måten. Nå kunne jeg ha spist økologisk kjøtt, men det frister rett og slett ikke, etter å ikke ha smakt kjøtt på 15 år. Men noen vil kanskje si jeg er litt dobbeltmoralsk når det gjelder skinn. Det skal sies at jeg har få skinnprodukter - det gjelder egentlig bare sko, og noen av disse er arvet. Forresten, et par belter også. Men når jeg ser hvor holdbare disse produktene er sammenlignet med syntetiske sko, syns jeg det er mye bedre å holde meg til skinn, som kan holde seg fint i årevis. Jeg er i mot bruk og kast, og jeg ser helt klart at jeg har brukt syntetiske sko mye kortere før de blitt utslitte, enn når det gjelder skinnsko. I tillegg syns jeg det bare er sunn fornuft å bruke hele dyret når man først dreper det. At jeg likevel støtter en dårlig kjøttindustri er jeg ikke helt komfortabel med, men her syns jeg likevel de andre argumentene veier tyngst.
Gjest Nanne70 Skrevet 28. oktober 2009 #33 Skrevet 28. oktober 2009 Det går jo også an å være litt selektiv i forhold til hvilket kjøtt man spiser. Det er vel ikke sånn at "jeg vil ikke spise vegetarisk, og når jeg først skal spise kjøtt spiller det ingen rolle hva slags kjøtt jeg velger"? Noen deler av kjøttindustrien er verre enn andre; industrikyllingproduksjon (og produksjon av egg fra burhøns / "frittgående" høns) er dyremishandling, og noe av det minst dyrevennlige som foregår her i landet. Om man vil spise kjøtt går det jo an å velge økologisk, eller viltkjøtt. Hei, jeg bare lurer litt på dette med frittgående høns - vi er jo blitt fortalt at dette er så mye bedre enn industrikyllingproduksjon og burhøns, men altså ikke? Jeg har vært og besøkt en lokal gård som driver med frittgående høns, og de så ut til å ha det bra - de hadde masse plass,innendørs riktignok, og la egg i tilgjengelige kasser som var fôret med halm. Mannen min og jeg spiser endel kylling fordi at han pga revmatisme ikke tåler svinekjøtt, og vilt er vanskelig å få tak i her vi bor. Vi er nok ikke klare for å bli vegetarianere, men vi ønsker jo helst ikke å støtte en industri som mishandler dyr, heller. So what to do?
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #34 Skrevet 28. oktober 2009 Hei, jeg bare lurer litt på dette med frittgående høns - vi er jo blitt fortalt at dette er så mye bedre enn industrikyllingproduksjon og burhøns, men altså ikke? Jeg har vært og besøkt en lokal gård som driver med frittgående høns, og de så ut til å ha det bra - de hadde masse plass,innendørs riktignok, og la egg i tilgjengelige kasser som var fôret med halm. Mannen min og jeg spiser endel kylling fordi at han pga revmatisme ikke tåler svinekjøtt, og vilt er vanskelig å få tak i her vi bor. Vi er nok ikke klare for å bli vegetarianere, men vi ønsker jo helst ikke å støtte en industri som mishandler dyr, heller. So what to do? Gå til dette gård og kjøpe kyllingene fra det.
Tabris Skrevet 28. oktober 2009 #35 Skrevet 28. oktober 2009 Hei, jeg bare lurer litt på dette med frittgående høns - vi er jo blitt fortalt at dette er så mye bedre enn industrikyllingproduksjon og burhøns, men altså ikke? Jeg har vært og besøkt en lokal gård som driver med frittgående høns, og de så ut til å ha det bra - de hadde masse plass,innendørs riktignok, og la egg i tilgjengelige kasser som var fôret med halm. Mannen min og jeg spiser endel kylling fordi at han pga revmatisme ikke tåler svinekjøtt, og vilt er vanskelig å få tak i her vi bor. Vi er nok ikke klare for å bli vegetarianere, men vi ønsker jo helst ikke å støtte en industri som mishandler dyr, heller. So what to do? Generelt sett har ikke frittgående høns/kylling det særlig bedre enn burhøns fordi det ofte blir plassert så mange høns inne i den samme hallen at de reelt sett ikke får særlig mye mer bevegelsesrom enn i det lille buret. I tillegg til at de vel sjelden får mulighet til å gå ute. Men det er du som har vært på den spesifikke gården og kan avgjøre om du synes de kyllingene hadde det bra nok til at du føler deg vel med å spise kylling/egg fra den gården. Ellers er jo økologisk kylling/egg det best. Økologiske egg har de nå i de fleste dagligvarebutikker, og økologisk kylling har de på butikker som Meny, Helgø, Maxi og Ultra. Eventuelt kan du spørre en av de lokale butikkene hos deg om de har mulighet til å bestille inn øko-kylling/egg om de ikke har. Hvis ingenting slikt er å få tak i, så kan dere jo redusere kjøttmengden dere spiser. Selv om din mann ikke kan spise svinekjøtt, så trenger ikke det bety at svinekjøttet må erstattes med annet kjøtt. Hvis dere reduserer antall kjøttmiddager i uka, og har flere vegetarretter i stedet for, så kan det også være en løsning.
Gjest Gjest_Nanne70_* Skrevet 28. oktober 2009 #36 Skrevet 28. oktober 2009 Generelt sett har ikke frittgående høns/kylling det særlig bedre enn burhøns fordi det ofte blir plassert så mange høns inne i den samme hallen at de reelt sett ikke får særlig mye mer bevegelsesrom enn i det lille buret. I tillegg til at de vel sjelden får mulighet til å gå ute. Men det er du som har vært på den spesifikke gården og kan avgjøre om du synes de kyllingene hadde det bra nok til at du føler deg vel med å spise kylling/egg fra den gården. Ellers er jo økologisk kylling/egg det best. Økologiske egg har de nå i de fleste dagligvarebutikker, og økologisk kylling har de på butikker som Meny, Helgø, Maxi og Ultra. Eventuelt kan du spørre en av de lokale butikkene hos deg om de har mulighet til å bestille inn øko-kylling/egg om de ikke har. Hvis ingenting slikt er å få tak i, så kan dere jo redusere kjøttmengden dere spiser. Selv om din mann ikke kan spise svinekjøtt, så trenger ikke det bety at svinekjøttet må erstattes med annet kjøtt. Hvis dere reduserer antall kjøttmiddager i uka, og har flere vegetarretter i stedet for, så kan det også være en løsning. Takk for svar! Det er jo litt interessant, dette her, for jeg tror mange tror at frittgående = økologisk! Vi får kjøpt økologiske egg fra Prior på det lokale Spar-supermarkedet, og de bestiller sikkert inn hvis vi ber om det. På den andre siden er det jo også et poeng med kortreist mat, hvis man skal se det i et litt bredere miljøperspektiv. De butikkjedene som du nevner har vi ikke her jeg bor. Vi spiser stort sett ikke kjøttmiddager mer enn etpar-tre ganger i uka, og da blir det ofte kylling, men det er klart at vi kunne ha gått for flere vegetarretter. Jeg får gå til anskaffelse av en vegetar-kokebok:)
Gjest Glør Skrevet 28. oktober 2009 #38 Skrevet 28. oktober 2009 absolutt. men mange, eller tør jeg si kanskje de fleste, er livredd for vegetar-alternativene på restaurant-menyen. som om det ikke er ordentlig middag uten kjøtt. Noe av grunnen er vel kanskje også at på vanlige resturanter så er dette ett forferdelig dårlig alternativ? Jeg er ikke vegetarianer, men selv jeg lager bedre vegetarmat hjemme enn det mange utesteder har. Skal du gå ut og spise vegetar bør det være på ett sted som spesialiserer seg på dette. Selv spiser jeg som sagt kjøtt, men prøver å unngå kyllig og svin, hvis jeg ikke får tak i økologisk. Storf og sau er jeg mer komfortabel med å spise konvensjonelt kjøtt fra, siden dette er dyr som får gå mye ute uansett. Og i perioder må dårlig råd må uansett disse prinsippene fare, siden man helst skal overleve også. Skinn/pels synes jeg er greit, så lenge dyrenes naturlige behov blir ivaretatt. Dermed utgår små rovdyr som rev og mink, siden de har ett så stort territoriebehov at det er umulig å gi dem dette, og fortsatt tjene penger på produksjon. Og å fly rundt i skauen og skyte dem, for å få mange nok til å lage en kåpe er heller ikke lønnsomt, så det er det ingen som driver med. Pels fra feks kaniner og andre små gnagere derimot er det fullt mulig å drive produksjon av på en etisk forsvarlig måte, siden dette er dyr som trives i store flokker og behøver liten plass.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #39 Skrevet 28. oktober 2009 Kanin behøver liten plass? ja, i nettbur ja
Gjest Glør Skrevet 28. oktober 2009 #40 Skrevet 28. oktober 2009 Mindre plass enn feks en mink som behøver ett territorie på flere kvadratkilometer per individ ja.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå