Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 hva syns dere om det å bruke skinn? pels er jeg selv i mot pga. at det avles opp dyr kun til bruken av pels. dyrene har det ikke noe godt, og det finns tilfeller av grov dyremisshandling. som er noe av det verste jeg vet! nesten ingenting gjør meg så forbanna som det.. i går så jeg en som gikk på Grünerløkka med en pels rundt halsen. den hadde både bein og hode! blæ! skinn tas av dyret (ku, svin, lam) etter dyret er slaktet på en vanlig måte. de avles ikke opp fpr bruk av skinn, men for mat til oss.. også brukes skinnet for å få mer ut av dyret. så for dyret har det ikke noe å si. i går leste jeg noen som sa at de syns at når folk brukte skinn og ikke pels var dobbeltmoralske. dyret ble drept av begge delene. og da hade det ikke noe å si om det var pelsen eller skinnet du gikk med. hvis du setter det på spissen er det da feil å spise kjøttet på et dyr og da! for dyret blir drept da også! da må denne personen være vegetarianer.. selv syns jeg skinn av dyr som ku, gris og lam er greit. hvis dyret er slaktet for matens skyld. hva er deres mening?
Tabris Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Det kommer an på hva man mener er riktig. Pels er ikke nødvendig, men det er ikke kjøtt heller. Mat er nødvendig, men ikke kjøtt (hadde det vært, så hadde det ikke vært så mange vegetarianere som det er). Siden jeg er mot kjøttindustrien, så går jeg heller ikke med skinn. Og selvsagt ikke pels.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Å drepe for skinnets/pelsens skyld er ikke ok. Å drepe for kjøttets skyld er ok. Og når man først har drept dyret, så synes jeg riktigste er å gjøre så mye ut av det som mulig, altså bruke skinnet til noe. Jeg spiser kjøtt, og jeg har følgelig ikke noe som helst problemer med å gå med skinn fra dyrene jeg eter. Jeg er også av den oppfatning at å spise kjøtt er sunt (noe forskning også har vist, at det er sunnere å spise litt kjøtt enn å være totalt avholds).
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 Jeg synest oppdrettspels er ufyselige saker, både mhp dyrevelferd og ressursutnytting. Når man skal spise dyret så mener jeg at det er riktig å bruke så mye av dette som mulig, så skinn har jeg ingenting i mot. Ei heller skinn av jaktet mink, sel ol.
Tabris Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Jeg er også av den oppfatning at å spise kjøtt er sunt (noe forskning også har vist, at det er sunnere å spise litt kjøtt enn å være totalt avholds). Moderate mengder kjøtt er sunt, ja. Men det er også svært sunt å være vegetarianer - om man spiser riktig. Sånn sett kan man fint spise "litt kjøtt" uten å spise industrikjøtt, f.eks ved å spise vilt.
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 Det kommer an på hva man mener er riktig. Pels er ikke nødvendig, men det er ikke kjøtt heller. Mat er nødvendig, men ikke kjøtt (hadde det vært, så hadde det ikke vært så mange vegetarianere som det er). Siden jeg er mot kjøttindustrien, så går jeg heller ikke med skinn. Og selvsagt ikke pels. vil det da si at du er vegetarianer? tenker også på fisk da.. for dette er også et liv spør du alle butikker når du kjøper noe om det er skinn eller lær i? mange sko har jo det i seg selvom det ikke ser sånn ut..
Tabris Skrevet 14. september 2009 #7 Skrevet 14. september 2009 Nei, jeg er ikke vegetarianer. Jeg spiser vilt og villfisk. Jeg spør i butikkene, ja, og kjøper ikke skinn eller lær. Hva med deg? Er du mot pelsdyroppdrett men spiser kylling? (Siden du leter etter dobbeltmoral hos meg, så kan vel jeg gjøre det tilbake).
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 14. september 2009 #8 Skrevet 14. september 2009 Jeg synest oppdrettspels er ufyselige saker, både mhp dyrevelferd og ressursutnytting. Når man skal spise dyret så mener jeg at det er riktig å bruke så mye av dette som mulig, så skinn har jeg ingenting i mot. Ei heller skinn av jaktet mink, sel ol. så da syns du det er greit å gå med pelsen til minken hvis den har blitt jaktet på å ikke oppdrett da? hvordan skal ma finne ut av dette i butikker? det går jo ikke.. enkelte som jobber sier alt for å få solgt.. når jeg tenker over det så syns jeg også at det er litt feil at vi mennesker kan gå med andre døde ting på oss fordi vi selv har bestemt at vi er verdt mer.. bare fordi vi er smartere? er ikke et liv et liv?
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #9 Skrevet 14. september 2009 Nei, jeg er ikke vegetarianer. Jeg spiser vilt og villfisk. Jeg spør i butikkene, ja, og kjøper ikke skinn eller lær. Hva med deg? Er du mot pelsdyroppdrett men spiser kylling? (Siden du leter etter dobbeltmoral hos meg, så kan vel jeg gjøre det tilbake). ja spiser kylling, men går ikke med pels. det er fordi jeg ikke liker tanken med å gå med noe dødt rundt halsen. er ikke i mot å slakte dyr spise kjøtt, hvis det blir gjort på riktig måte... leter ikke etter noe som helst.. syns bare det er interessant å høre hva folk mener.. jeg er litt todelt for å være ærlig.. derfor jeg startet dette emnet..
Lilith Skrevet 14. september 2009 #10 Skrevet 14. september 2009 Jeg spiser kjøtt og går med skinn. Går ikke med pels.
Tabris Skrevet 14. september 2009 #11 Skrevet 14. september 2009 Jeg er heller ikke i mot å slakte dyr og å spise kjøtt. Jeg er i mot leveforholdene de lever under i kjøttindustrien.
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 14. september 2009 #12 Skrevet 14. september 2009 jeg startet ikke dette emnet for å provosere folk, eler gjøre dere irriterte.. lurer bare på hva folk mener, og ville diskutere saken.. syns det er et veldig vanskelig tema. og å vite hvor man skal sette grensen..
Tabris Skrevet 14. september 2009 #13 Skrevet 14. september 2009 Jeg beklaget om jeg ble litt aggressiv i svaret mitt, jeg er bare lei av at enkelte skal forsøke å arrestere de som er vegetarianere/har kuttet ut kjøtt, og leter med lys og lupe etter noe de kan "ta" vedkommende på - uten å selv se at de kanske lever med dobbeltmoral selv. Så jeg misforsto din intensjon med spørsmålene, beklager det. Hvor man skal sette grensen må man se etter egen overbevisning og samvittighet, rett og slett.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #14 Skrevet 14. september 2009 Jeg er heller ikke i mot å slakte dyr og å spise kjøtt. Jeg er i mot leveforholdene de lever under i kjøttindustrien. Enig!
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #15 Skrevet 14. september 2009 Jeg beklaget om jeg ble litt aggressiv i svaret mitt, jeg er bare lei av at enkelte skal forsøke å arrestere de som er vegetarianere/har kuttet ut kjøtt, og leter med lys og lupe etter noe de kan "ta" vedkommende på - uten å selv se at de kanske lever med dobbeltmoral selv. Så jeg misforsto din intensjon med spørsmålene, beklager det. Hvor man skal sette grensen må man se etter egen overbevisning og samvittighet, rett og slett. det går fint skjønner at kunne virke som om jeg var ute etter å "ta deg". er nok sant det, men kan være litt vanskelig noen ganger!
Gjest Frosk Skrevet 14. september 2009 #16 Skrevet 14. september 2009 ja spiser kylling, men går ikke med pels. det er fordi jeg ikke liker tanken med å gå med noe dødt rundt halsen. er ikke i mot å slakte dyr spise kjøtt, hvis det blir gjort på riktig måte... ... Syns du industrikyllingkjøtt blir produsert på "riktig måte"....? (Jeg er vegetarianer, så da sier det seg vel muligens selv at jeg ikke syns det er særlig bedre å bruke skinn enn å bruke pels. Ønsker ikke å støtte kjøtt- og skinnindustrien, og liker definitivt ikke tanken på å kle på meg døde dyr. ) Litt om skinn fra Noah
Tante Skrevet 14. september 2009 #17 Skrevet 14. september 2009 Jeg liker ikke at dyr blir holdt under dårlige vilkår, verken for mat eller for andre produkter. Pelsindustrien liker jeg spesielt dårlig. Jeg har verken behov for eller råd til pels og kjøper det derfor ikke. Jeg har imildertid et par pelsprodukt som er arvet og da laget for mange herrens år siden, da man jaktet på frittgående dyr og brukte hele dyret. Jeg kan ikke kutte ut kjøtt fra dietten, og selv om jeg da "støtter en bestialsk industri" kjøper jeg vanlig kjøtt i vanlige butikker. Folk får synes hva de vil. Og når dyret først er drept for mat, synes jeg at jo mer man kan bruke, jo bedre. Det være seg skinn, pels, bein ++++
moki Skrevet 14. september 2009 #18 Skrevet 14. september 2009 det er mye enklere å unngå produkter med pels enn å ikke spise kjøtt. så jeg skjønner godt at mange er veldig i mot pels men ikke har noe i mot å spise kjøtt, selv om det er to industrier som ikke har særlig stor etisk forskjell. hvis man vil unngå pels kjøper man bare den jakken uten pelskrage eller den med falsk pels som henger rett ved siden av den med ekte pels. men hvis man ikke skal spise kjøtt må man faktisk gjøre en forandring som krever noe mer enn som så. og det er vel de aller fleste ikke særlig villig til.
Gjest Frosk Skrevet 14. september 2009 #19 Skrevet 14. september 2009 (endret) Det går jo også an å være litt selektiv i forhold til hvilket kjøtt man spiser. Det er vel ikke sånn at "jeg vil ikke spise vegetarisk, og når jeg først skal spise kjøtt spiller det ingen rolle hva slags kjøtt jeg velger"? Noen deler av kjøttindustrien er verre enn andre; industrikyllingproduksjon (og produksjon av egg fra burhøns / "frittgående" høns) er dyremishandling, og noe av det minst dyrevennlige som foregår her i landet. Om man vil spise kjøtt går det jo an å velge økologisk, eller viltkjøtt. Endret 14. september 2009 av Frosk
Tabris Skrevet 14. september 2009 #20 Skrevet 14. september 2009 (endret) Det går jo også an å være litt selektiv i forhold til hvilket kjøtt man spiser. Det er vel ikke sånn at "jeg vil ikke spise vegetarisk, og når jeg først skal spise kjøtt spiller det ingen rolle hva slags kjøtt jeg velger"? Noen deler av kjøttindustrien er verre enn andre; industrikyllingproduksjon (og produksjon av egg fra burhøns / "frittgående" høns) er dyremishandling, og noe av det minst dyrevennlige som foregår her i landet. Om man vil spise kjøtt går det jo an å velge økologisk, eller viltkjøtt. Jeg er svært enig i dette. Det finnes mange alternativer og muligheter mellom kjøtt hver dag og å bli veganer. Ellers tror jeg moki har et svært godt poeng. Endret 14. september 2009 av Tabris
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå