Gå til innhold

Bæsjer og tisser man under full narkose?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal opereres om et par uker, og når man får full narkose så blir jo kroppskontrollen helt borte. Er det sjanse for at en bæsj bare tyter ut, og at tisset bare renner ut? :S Og operasjonen varer i 3-4 timer elns.

Er litt bekymret for dette, er jo bare flaut. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen fare. Du får satt inn et kateter som samler tisset i en pose. Eventuell bæsj holder seg inne. Du vil bli bedt om å faste et visst antall timer før operasjonen. :)

Skrevet

Riktig at man får inn kateter, men man faster ikke for å hindre at det kommer avføring. Man faster for å hindre oppkast og redusere aspireringsfaren under intubering.

Du får på deg bleie, og det er ingen fare om det kommer avføring. Det blir fjernet før du våkner og er en helt vanlig oppgave for sykepleirne som jobber der.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri på meg bleie under mine narkoser. Hadde heller aldri kateter (som jeg vet om).

Legene og sykepleierene vet hva de driver med, bare stol på dem du, så går det fint. Dersom noe skulle skje kommer du aldri til å finne ut av det uansett.

Skrevet

Så vidt jeg vet hadde jeg verken bleie eller kateter under mine operasjoner, og så vidt jeg vet gikk det bra.

Skrevet

Urinkateter legges inn ved operasjoner av lengre varighet, du kan også ha problemer med å komme deg på do tiden rett etter operasjonen, og da er det greit å ha kateter en periode. Det tas bort så snart du er i form til å komme deg ut av senga.

Du vil få beskjed om å faste fra natten før du skal opereres.

Skrevet

Hehe, ja du kan risikere å tisse/bæsje på deg under narkose :ler:

Veit det av erfaring. Fikk lokalbedøvelse ting når eg skulle få slange med kamera ned halsen, men fikk panikk og begynte gråte (husker egentlig bare at eg våkna opp grinende 6-7 ganger, heilt i ørska, før eg sovna igjen). :legrine: Så måtte til med full narkose og husker bare ei sykesøster si: "Åh, ho tisser på seg!" :flau: Våkna opp kliss naken i ei seng bak ein skjerm i ett slags "våkne-opp" område, rett ved ein gang (så om dyna hadde glidd ned hadde eg blotta meg til andre som satt i rommet, folk som kom gående i ein retning i gangen, og min far) aner ikkje hvor trusene mine blei av for de såg eg aldri igjen, men det er tydelig noen hadde sett meg naken ja. :sjokk: Flaut, og litt ekkelt. Hørte aldri snakk om verken bleier eller kateter. Super kjekk opplevelse å gå igjennom når man er 14-15... :riste:

Skrevet
Våkna opp kliss naken i ei seng bak ein skjerm i ett slags "våkne-opp" område, rett ved ein gang (så om dyna hadde glidd ned hadde eg blotta meg til andre som satt i rommet, folk som kom gående i ein retning i gangen, og min far) aner ikkje hvor trusene mine blei av for de såg eg aldri igjen, men det er tydelig noen hadde sett meg naken ja. :sjokk: Flaut, og litt ekkelt. Hørte aldri snakk om verken bleier eller kateter. Super kjekk opplevelse å gå igjennom når man er 14-15... :riste:

Fikk du noen forklaring? Dette må da bryte med en del regler skulle jeg tro. De kan da ikke bare legge en pasient naken blant andre.

Skrevet

Da jeg hadde operasjon i fjor (gallestein) så fikk ikke jeg kateter.

Det endte med at bindet jeg hadde på meg var vått når jeg våknet fra narkosen.

Det kommer vel litt an på hva slags operasjon man har, som avgjør om man skal ha kateter eller ikke, og hvor lang tid operasjonen skal ta.

Skrevet
Da jeg hadde operasjon i fjor (gallestein) så fikk ikke jeg kateter.

Det endte med at bindet jeg hadde på meg var vått når jeg våknet fra narkosen.

Det kommer vel litt an på hva slags operasjon man har, som avgjør om man skal ha kateter eller ikke, og hvor lang tid operasjonen skal ta.

Det kommer nok an på, ja. Jeg har hatt kateter under keisersnitt, men ikke under en liten operasjon jeg hadde som var veldig kjapt unnagjort.

Bleie under operasjon har jeg aldri hørt om, og heller aldri hatt.

Skrevet

Jeg hadde ikke kateter da jeg fjernet mandlene og var i narkose i 30 minutter, eller noe sånt.

Skrevet

Bleie? Kateter? Det har jeg aldri hørt om. Når jeg fikk narkose, fikk jeg ingen av delene. Ingen andre jeg kjenner har fått det heller. Og jeg hadde alle kroppsvæsker inntakt da jeg våkna:)

Fasting skal jo forebygge oppkast og slikt, men det resulterer jo i at magesekken er tom og at det da ikke er så mye som "bare renner ut"

Skrevet

Hvis jeg hadde kateter de to gangene jeg er blitt operert, så må det ha blitt satt inn etter at jeg slukna. Har heller ikke merket noe til at det har vært "ukontrollerte utslipp" mens jeg var i narkose, men kan jo være sykepleiere har vasket og stelt litt før jeg våknet. Da må de i såfall ha vært raske for første gangen ble jeg vekket før jeg så mye som var kommet ut av operasjonssalen. Andre gang var jeg nok litt mer dopa for da våkna jeg først da jeg ble parkert på overvåkningen.

Men det virker jo ikke urimelig at man kan lekke litt når man er i full narkose heller, så mulig jeg bare har hatt flaks.

Gjest Slem_Pike
Skrevet (endret)
Fikk du noen forklaring? Dette må da bryte med en del regler skulle jeg tro. De kan da ikke bare legge en pasient naken blant andre.

Nope, ikkje ett ord om det. Var riktignok bare ein annen person (i ei seng bak ein annen skjerm)+ ein fyr som kom og gikk litt til denne personen utenom min far, men det var ubehagelig uansett.

Endret av Slem_Pike
Skrevet
Ingen fare. Du får satt inn et kateter som samler tisset i en pose. Eventuell bæsj holder seg inne. Du vil bli bedt om å faste et visst antall timer før operasjonen. :)

Hva er det for noe rart da?

Jeg har hatt mange narkoser, og ingen av de har jeg fått kateter...man faster jo før, og går også på toalettet like før narkosen.

Skrevet
Bleie? Kateter? Det har jeg aldri hørt om. Når jeg fikk narkose, fikk jeg ingen av delene. Ingen andre jeg kjenner har fått det heller. Og jeg hadde alle kroppsvæsker inntakt da jeg våkna:)

Fasting skal jo forebygge oppkast og slikt, men det resulterer jo i at magesekken er tom og at det da ikke er så mye som "bare renner ut"

Helt enig! Har samme erfaringer som deg.

Dessuten: de forteller alltid hva de skal gjøre, og ingen nevner ordet "kateter"...og bleien tar de liksom bare vekk før du våkner da, mener du? Har aldri våknet med en bleie.

Skrevet

Dette er i så fall noe sykepleieren må si i fra om før pasienten opereres av legen. Man kan ikke uten pasientens medviten sette inn et kateter...

Gjest SmallTalk
Skrevet
Hva er det for noe rart da?

Jeg har hatt mange narkoser, og ingen av de har jeg fått kateter...man faster jo før, og går også på toalettet like før narkosen.

Kateter brukes vel stort sett kun i tilfeller hvor man enten må tømme blæren helt (keisersnitt) eller ved operasjoner som er beregnet å ta lang tid. Eventuelt i tilfeller hvor man heller ikke vil ha muligheten til å komme seg opp av sengen og på do med det første.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Dette er i så fall noe sykepleieren må si i fra om før pasienten opereres av legen. Man kan ikke uten pasientens medviten sette inn et kateter...

Det er ikke alltid at man har muligheten til å hente inn pasienten sin tillatelse til alt mulig, ei heller bruk av kateter. Dersom man f.eks har vært i en bilulykke og må gjennom omfattende operasjoner med en gang, så kan du være ganske sikker på at ingen spør deg om det er greit at de legger kateter på deg. Det blir gjort, uten noe mer om og men.

Skrevet
Det er ikke alltid at man har muligheten til å hente inn pasienten sin tillatelse til alt mulig, ei heller bruk av kateter. Dersom man f.eks har vært i en bilulykke og må gjennom omfattende operasjoner med en gang, så kan du være ganske sikker på at ingen spør deg om det er greit at de legger kateter på deg. Det blir gjort, uten noe mer om og men.

Det du beskriver er jo unntakene, som i ulykker.

De jeg snakker om er planalgte operasjoner. Der du får tid til å faste, go å gå på toalettet før narkosen settes.

Da har de god tid på seg til å informere om hva de gjør. Og det plikter de å informere om. De kan ikke bare sette inn slikt uten å si i fra i de planlagte tilfellene, nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...