Gå til innhold

Dagboken min

Nanella

Anbefalte innlegg

:hoppe: Gratulerer med 2 mnd dagen på etterskudd

Tenk at hun er blitt så stor allerede!Tiden går så utrolig fort når man har sånne små ikke sant?

Martine har for første gang sovet natten igjenom i natt og det var ganske vidunderlig! Men så har hun nå vært helt umulig i dag da - skal ligge på fanget hele tiden ,og stakkars meg om ikke!Da vræler hun noe så veldig :tunge1::ler: Så om det er straffen tror jeg det er bedre å ha henne litt mer våken om natta jeg :roll::ler:

I morgen drar vi til Tronheim for å være faddre til barnet til noen gode venner av oss. Er spent på hvordan det blir å fly med henne da - håper hun ikke :grine: hele veien!

Ha en fin onsdag silje :klem:

klem fra Charmina

:babyjente: Martine 17.10 :babyjente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei og takk for hilsner jenter!

Er vist noen dager siden jeg har oppdatert noen ting her nå. Må innrømme jeg er litt KG lei om dagen og da er ikke besøkene så hyppige. Men jeg er jo ikke lei de som er her da!! Må jo understreke det :-)

Jeg og sambiss fikk tatt oss litt tid til hverandre forige søndag da, det hjelper bare og ta f.eks en liten tur sammen eller ja bare gjøre noe sammen. Vi har det veldig bra sammen, det var ikke noe annet jeg mente i forige innlegg, men merker at det blir litt mindre tid til hverandre og det savner jeg innimellom. Men skjønner jo også at ting ikke blir ferdig hvis ingen gjør noen ting så man må jo prioritere. Jeg er litt glad i å bare slappe av jeg da så kan jo være det det står på :ler:

Nå har sambiss dratt på overraskelsestur til en kompis/ tidligere arbeidskolega som fyller 30 også bor han i Estland da... Så nå er jeg og Maren alene for helgen. Blir nok litt rart, men går nok bra.

Neste helg er jeg bedt i bursdag på fredag også får vi overnattingsgjester fra lørdag til søndag, så nå blir det full fart fremover. Dumt at alt skal skje samtidig, men får håpe Maren tar det pent. Jeg tenkte meg en liten tur på bursdag så da skal sambiss og Maren være alene litt lengere enn de har gjort før. Men jeg blir nok ikke så veldig lenge heller.. Får se hvordan jeg syns det er. Rart å være borte fra henne lenge om gangen tror jeg.

Ellers så sliter jeg litt med å få Maren til å sove i egen seng. Hun sovner der først men våkner igjen etter en time eller to. Da er hun ganske urolig. Hvis jeg tar henne over i vår seng sovner hun med en gang. Vet ikke hvor streng jeg skal være jeg.. Jeg må jo hvertfall prøve litt hver dag så får jeg se om hun klarer å slå seg til ro i sengen sin.

Nei, nå skal jeg snart litt på farten, opp til ei venninne på kaffe- en liten tur til mamma og pappa i ettermiddag, mamma skal på sydentur en uke så hun måtte få se Maren før hun dro- også til svigerinne i kveld for å se Idol og spise litt god mat. Mye frem og tilbake det her, men tror det går greit. Eneste stedet det kan bli litt stress er kaffebesøket. Trenger ikke bli så lenge, får se ann Maren. Blir roligere imorgen :-)

Nei, dere får ha en god helg alle som stikker innom!! :klem::vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei XSiljeX!

Håper du får en fin helg! Rart å være alene med Maren, men det er fint at du har litt å finne på da!

Det er koselig å dra på besøk, men man må jo ta hensyn til de små også, de blir jo fortere slitne!

Ang. soving og sånt: Jeg må fortelle deg en historie om ei i barselgruppa mi, det er et ekstremt tilfelle, men det viser at det går an!

Sønnen hennes var veldig urolig og ville bare sove helt inntil mamma´n sin og måtte ha mat hver time til hver 2. time om natta.

Etter halvannen måned med dette styret og kjempesøvnunderskudd bestemte hun seg for at nok var nok!

Sønnen SKULLE sove i egen seng og på eget rom. Han ble lagt der, og hylskreik de første nettene, det var ikke noe gøy, men hun tok med seg en krimbok på senga og sto opp for å mate ham hver time eller noe sånt. Etter noen sånne netter begynte han å godta dette mer og mer, og nå går det helt kjempefint! Han er blitt vant til at sånn er det. Så det går veldig på å få inn gode vaner, og det kan nok bli litt hyl og skrik i begynnelsen, men så venner de seg til det.

Det høres skikkelig hjerterått å gjøre det på den måten, men det funker! Dama i barselgruppa mi var et helt annet menneske nå som hun har "tatt natta tilbake".

Nå høres jo Maren ut som ei veldig snill jente, men hvis du vil at hun skal lære å sove i sin egen seng så kan du jo heller ta henne opp og roe henne når hun våkner, og bare legge henne ned igjen i senga når hun er rolig igjen. Kanskje er det noe ved senga som kan tilpasses slik at hun føler seg tryggere? Hvis senga er stor kan du prøve å "bygge rede" rundt henne med tepper, dyne eller sånn du får kjøpt på babyShop til å legge inni senga så det blir myke og høye kanter rundt babyen.

Kanskje kan det være fint med en spilledåse som spiller søvndyssende musikk? Og hvis senga står inntil deres egen seng ser hun jo at dere er i nærheten, prøv å snakk rolig til henne og si at du er her.

Huff, dette ble langt, du får ha lykke til med leggingen av Maren i hvert fall, og kos deg på kaffebesøk og med moren din og Idol i kveld! :-)

Klem :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for hilsen La Traviata.

Jeg vet at jeg kan gjøre det mer på den måten når det gjelder å få Maren i egen seng. Kommer nok også til å gjøre det dersom hun ikke finner ut at det er greit selv. Sengen hennes står nærme meg så jeg snakker til henne når hun blir urolig og jeg prøver å ta henne opp og roe henne for så å legge henne ned igjen. Et lunt trygt rede har jeg også lagd i sengen hennes så det er nok ikke det det står på. Men jeg syns Maren er litt liten enda til å la henne skrike seg i søvn i egen seng. Jeg kommer til å fortsette å legge henne der og ha faste rutiner på det, noen ganger sover hun jo lenger i sin egen seng også.. Håpet er at hun etterhvert blir tryggere og sover over der, men kommer til å ta henne over i min seng om hun trenger det. Det gjør ikke meg noe å ha henne der, jeg sover godt for det. Men hvis hun ikke vil sove i egen seng når hun får noen mnd til på seg så får jeg ta den varianten, er jo klar over at det ofte er det som må til.

Hun sover jo ellers veldig godt om natta og spiser ikke mer enn en eller innimellom to ganger i løpet av natta, ofte trenger hun ikke mat i det hele tatt og vi har det jo mørkt på soverommet slik at vi skiller mellom natt og dag- alt er jo greit sånn sett og hun gjør jo ikke mye ute av seg bortsett fra at hun liker best å sove i mellom oss. Innbiler meg at hun trenger den tryggheten enda.

Men takk for mange tips, det er alltid godt å høre hva andre erfarer!

Dagen i dag ble ikke så stress som jeg trodde. Maren sov over kaffebesøket og hos mamma og pappa har hun vært en skikkelig storsjarmør. Smilt, snakket og kost seg ordentlig. Det ble til at jeg ble der å så idol også dro vi hjem etter det. Maren har hatt noen skikkelig fine dager nå. Så lenge hun får nok søvn så er det bare en blid og fornøyd Maren. Merker at søvnen er det helt avgjørene.

Nå ligger hun i sengen sin og sover så blir det spennende å se om hun våkner igjen i kveld.

Jeg tenkte jeg skulle surre litt rundt på nettet også skal jeg jeg ta kvelden jeg også. Imorgen får jeg prøve å gjøre litt husarbeid.. Eller kanskje jeg skal drøye til søndag. Mye lettere å finne på noe på lørdager :wink:

Hei så lenge :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann XsiljeX :kose:

Det er så koselig å lese i dagboken din, det virker virkelig som om du og Maren koser dere masse sammen! :-) Nydelige bilder du har lagt ut!! :hjerte:

Er innom en snartur mens lille Jonas sover! Merker godt at nå er det ikke jeg som styrer dagenee nei :wink:

Ville bare ønske deg riktig god helg, og tuusen takk for koselige hilener i dagboken min! :klem:

Mange :klem: fra Sanna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei XSiljeX!

Håper du og Maren har hatt en fin helg! :klem:

Jeg beklager hvis jeg ble litt ivrig i forrige innlegg, det er klart du og Maren skal få finne ut på egenhånd hvordan dere vil gjøre ting! Og hun er jo liten, jeg glemmer av og til at hun er nesten en måned mindre enn min egen baby, så du får bære over med meg! :wink:

Du er heldig som klarer å sove like godt med Maren i senga, det klarer nemlig ikke jeg. Derfor var det så deilig at han godtok sin egen seng såpass tidlig!

Men det er viktig at de føler seg trygge, helt klart. Jeg følte det også sånn i begynnelsen, når folk sa at jeg måtte la ham skrike litt, at det ikke var riktig å gjøre det for han var så liten. Men nå som jeg klarer å tolke gråten hans bedre, og høre om det er sult, mageknip, overtrøtthet eller om han bare er selskapssyk, så er det lettere å vurdere hva man skal gjøre. Jeg merker at jeg ikke blir stressa av gråten hans lengre, og det er en forandring i forhold til tidligere!

Ønsker dere en fin uke! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha en fin uke silje sammen med lille nurket ditt!Hun er så søt!

Her er Martine endelig begynt å sove om natten igjen! Vidunderlig!

Klem fra Charmina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj oj, takk for hilsner jenter! :klem:

Her går livet som vanlig. Maren er som vanlig helt herlig!! I natt sov hun i egen seng hele natten og frem til kl 0900!!!!! :klappe: Tror ikke hun fortsetter så bra da, men er så stolt av henne. Det er en bra begynnelse og kanskje hun erfarer at det er greit å sove i egen seng. Vet ikke hvor mye hun skjønner jeg men...

Imorgen skal vi til Oslo på ettermiddagen og møte venninne på kafé. Hvis noen har lest på barn og fam. så har jeg kommet frem til at jeg skal ta med ferdig-nan som Maren skal få når vi er ute sånn. Sist vi dro klønet vi så fælt og mor ble ganske så svett med puppen ute og skrikene unge som antagelig lukten at mammsen ikke var særlig komfertabel så da satser jeg på at denne løsningen er bedre. Jeg har begynt med mme et par ganger om dagen nå. Maren slår seg mye mer til ro når hun blir ordentlig mett- hun er en skikkelig matulk som ikke har særlig tålmodighet med puppen. Kommer sikkert litt av brystskjoldet også da.. Desverre blir det jo slik at produksjonen ikke øker akkurat når vi gjør det slik, men ammer henne så lenge hun er fornøyd med det da, så vi får bruke en kombinasjon så lenge det går. Det er det som funker best for oss nå og det er jo det viktigste.

På fredag er jeg bedt i bursdag! Skal dra en tur, men må innrømme at det blir litt rart. Har ikke vært fra Maren så lenge av gangen enda. Det gjør vel ingenting, er vel bare sunt at hun venner seg til å bare være sammen med pappa litt også. Blir hvertfall spennende å se hvordan det går.

La Traviata: Jeg syns det bare er flott at du kommer med tips og erfaringer fra andre og deg selv jeg. Mye man ikke tenker på selv alltid heller så du kan aldri bli for ivrig :-)

Nei, på tide å gi seg. Hade så lenge :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Silje :vinke:

Så fint at hun har sovet godt i egen seng da! Martine har nå sovet hele natten gjennom i en uke snart og det er bare helt fantastisk!Alle fungerer bedre når moren får sove ja!

Ellers er det helt greit å gjøre det du synes er best når det gjelder amming/mme synes jeg! Selv fikk jeg ikke morsmelk i det hele tatt når jeg ble født fordi mamma ikke hadde melk til meg! Jeg var født 2,5 mnd før tiden! Og jeg vokste da opp jeg selv om jeg ikke fikk annet enn MME. Er litt usikker selv på om jeg har nok melk,men så lenge Martine virker fornøyd så har jeg vel det. Helsesøsteren syntes ikke hun hadde lagt på seg så mye siden siste, men hun følger nå sin kurve da!Og hun er jo ganske rund og god! Ikke alltid man kan høre på hva de synes heller!Sønnen min var jo også liten og lett, men da var det ingen som sa noe og Martine er helt klart mye rundere.

Kos deg på cafe da og ha en kjempefin torsdag!

Stor :klem: fra Charmina

:babyjente: Martine 17.10 :babyjente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei XSiljeX! :klem:

Så bra at Maren sov hele natta! :klappe::hoppe:

Det er herlig å få sovet ut når det har vært noen urolige netter. :-)

Å ta med MME på kafe høres greit ut, litt styrete med puppen der kanskje? Maren er jo fornøyd med å få det, og når hun blir god og mett og sover bedre er det vel bare bra! Mens jeg gikk gravid leste jeg så alt for mye om hvor bra morsmelk var i forhold til MME (særlig den boka av Gro Nylander), men nå har jeg skjønt at MME kan være bra det også! For veldig mange er erstatning en fin-fin måte å supplere ammingen på.

Ha en fortsatt fin uke, og kos deg i bursdag! Ikke vær redd for å dra fra Maren, pappa´n klarer det nok helt fint. Jeg kjenner følelsen av å dra fra :Nikke:

men det har alltid gått bra her i huset i hvert fall :-)

Fint at du ikke syntes jeg ble for ivrig med "gode" råd!

Ha det fint! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei XsiljeX! :vinke:

Håper du koste deg sammen med venninnen på kafè! :-) Det er så koselig med kafè besøk sammen med gode venninnner! Jeg elsker kafè besøk!! :hoppe:

Håper det gikk greit med MME!

Det går nok kjempe bra at Maren er hjemme alene med pappa. Men jeg skjønner hva du mener! Jeg savner Jonas nåe noen andre holder han jeg! :ler: God erfaring for pappaen ihvertfall! :wink:

Natta :klem:

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en kjapp tur innom for å ønske alle god helg!! Nå skal jeg i bursdagselskap og må bare si at dette blir veldig rart!! Borte fra Maren en hel kveld!! Føles nesten ut som jeg gjør noe ulovlig :roll:

Men skal prøve å slappe av og ha det gøy. Er jo bra at Maren får litt tid alene med pappan sin også da. De klarer seg jo så fint!

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei igjen!

Det gikk kjempebra å være borte på bursdag den kvelden. Maren koste seg med pappan sin og la seg til å sove tross litt skriking. (Pappan hennes er litt strengere enn mamman hennes :roll: ) Hun har vært så flink og sovet i sengen sin hele natten i nesten en uke nå!!!! Det hender hun protesterer litt og vil heller ha på lyset og snakke og være sosial, men nå syns sambiss at vi skulle la henne ligge å skrike litt istedet slik at hun sovner og lærer seg at når det er natt så skal hun ligge i sengen sin og sove. Jeg syns det er litt fælt jeg da, men det er han som tar de rundene og det går jo fort over da. Hun har jo ikke skreket mer enn et par kvelder heller så det er jo ikke så ille.

Ellers må jeg jo si at jeg tok meg litt vin på bursdag- det smakte utrolig godt! :wink: Koselig å snakke med andre om noe annet enn barn og graviditet uten forstyrrelser også. Men hører med til historien at Maren nok har fått masse oppmerksomhet fra mamma i helgen også da :wink:

På torsdag var jeg på kafe og det gikk også greit. Maren blir litt urolig når det blir så mye farting, men hun må jo bli vant med det også. Men snill som et lam er hun virkelig :hjerte:

I helgen hadde vi overnattingsbesøk av et vennepar. Tok det helt rolig, spiste litt god mat og skravlet. Det var også veldig koselig.

Ellers er Maren bare så herlig om dagen, smiler og skravler og veldig til å se rundt seg.. :hjerter: Begynner virkelig å skje mye nå syns jeg. Eneste jeg må være litt flinkere til er at hun må få ligge litt mer på magen. Ikke så greit å huske på alt :roll: Tror det var litt mer greit for henne etter at vi har begynt med mme i tillegg til morsmelken. Hun slipper å slite med dette brystskjoldet om kvelden for å tyne ut nok melk av meg- hun virker mye mer fornøyd nå hvertfall. Er så greit nå som vi begynner å kjenne henne bedre så vi kan se når hun er trøtt og høre på gråten når hun er sulten. Rytmen hennes er jo også ganske fast nå så da blir ting litt mer forutsigbart.

Idag har jeg bestemt meg for å ikke gjøre noe annet enn å leke med Maren hele dagen :-) Har vært så mye farting og besøk i det siste så nå er det godt at det bare er oss to og lekene. Det er herlig det! Akkurat nå ligger hun å sover litt, men hun våkner snart tenker jeg.

På fredag skal jeg på trygdekontoret å sjekke at jeg får de pengene jeg skal ha, syns jeg får alt for lite i forhold til inntekten jeg har hatt, men det blir litt vanskelig å regne på siden jeg ikke har hatt fast stilling, men vært vikar og jobbet mye. Får se. Håper jeg får litt mer hvertfall. Var en tur på besøk på jobben igår for å hilse på ungdommene og kollegaer, men skal innom igjen for å snakke med sjefen. Må vite om jeg får noen stilling til å komme tilbake til, hvis ikke må jeg finne meg noe annet når den tid kommer. Godt å høre at de merker jeg er borte for nå er det håpløst å få tak i vikar som stiller opp. Da ser de at det er bruk for meg hvertfall.

Nei, dette blir langt. Er så lenge mellom hver gang jeg skriver nå. Skjer jo noe hele tiden!!! Ja ja, det er vel sånn det er å ha små barn :wink: Og det er jo bare utrolig koselig!! Beste som har skjedd meg hvertfall!!

Hei så lenge!! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei XSiljeX!

Det er veldig koselig å lese her inne hos deg, det høres ut som dere har det ordentlig bra! :-)

Helt enig at det å få barn er det beste hittil i livet! :Nikke: Det er ikke mye som kan toppe det, kanskje bortsett fra å få en til da... men det må nok vente litt!

Kjempebra at Maren har vent seg mer til å sove i sin egen seng. Det kan være hjerteskjærende å la de skrike, men man hører jo forskjell på gråten når de er sultne, trøtte eller bare selskapssyke! Og da er det lettere å vite hva man bør gjøre.

Så fint at du koste deg i bursdagselskap! Det første vinglasset etter så lang avholdenhet smaker så utrolig godt! Jeg har tatt med et glass noen ganger, og da har Brage fått utpumpa morsmelk den kvelden i stedet. Dessuten har jeg lagt merke til at rødvin øker melkeproduksjonen! Bare så synd at melka ikke er brukandes da... :roll:

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann XsiljeX :vinke:

Ja, det er kjempe koselig å lese her inne hos deg, for det virker som der koser dere kjempe masse!! :-)

Så bra at Maren vil ligge i sin egen seng, flink er hun! Men det er klart det er en tilvenning for henne.

Ikke lett å høre disse små nurkene gråte og ikke skulle kunne ta de opp å trøste nei.. Det forstår jeg godt!

Jeg gleser meg også til å kunne kose meg med et glass vin! Eller kanskje en flaske Smirnoff Ice, den er såå god! Men jeg må liksom finne en god annledning til å drikke en flaske Smirnoff først! :wink: For den skal NYTES! :ler:

Kose dere mye du og Maren!

Stor :klem: fra Susanna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei XsiljeX :klem:

Så fint å lese at alt går bra der hjemme hos deg! Og så fint at Maren sover om natten!

tenker det var kjekt med en kveld uten barn ja - det er jo litt sundt av og til. Selv skal jeg på kino på torsdag med vennindene mine og se 37 1/2 og det gleder jeg meg veldig til!men tror ikke charminamannen gleder seg likemye tjihiiii

Håper du får en fin uke silje!

Stor :klem: fra Charmina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsner jenter!

Det blir lenge mellom hver gang jeg skriver her nå. Dagene går bare fra meg.

Men alt er bare bra her da. Maren sover fortsatt i egen seng om natta, er kjempeflink syns jeg. Legger henne mellom halv ni og ni og da sover hun til en gang mellom halv seks og sju. Det varierer litt, men er greit det. Da får hun mat også sover hun ca fire timer til. Da er det morgenen for henne. Eneste er at etter hun har begynt å sove ordentlig om natta sover hun ikke så mye på dagen da. Men syns det er bedre at hun sover om natta da. Har tre soveøkter på tre kvarter-time, men det går fint.

Ellers har jeg sluttet å amme helt. Ble bare tull på slutten. Etter at Maren sluttet å spise på natta minsket produksjonen og med skjoldet fikk hun ikke tømt ordentlig så hvis jeg skulle klart å holde på måtte jeg pumpet meg etter hver gang hun hadde spist og det ble bare mas. Hun var så sint på puppen på slutten også får hun måtte slite så mye for å få ut- det så jeg jo når jeg pumpet meg så jeg gav opp jeg. Vi begge er fornøyde med mme så da får det være bra nok. Hun fikk jo morsmelk de første mnd.

Det som er slitsomt er alle de som sier ååå du må jo ikke slutte, prøv litt til det er jo så viktig... Jeg har tatt en avgjørelse og da må de respektere det. Skjønner ikke hvorfor folk skal bry seg jeg.

Ellers går det som sagt i ett om dagen. Enten så er det besøk eller så er det vi som er på farten. Prøver å gå litt lange turer og trene litt også- det er så godt å få bevegd seg litt syns jeg. Synd tiden går så fort, vil at dette skal vare for evig liksom :roll: Maren er jo snart 3 mnd!!! Syns det ikke er lenge siden jeg var på føden jeg!! Men på en annen måte føles det ut som Maren har vært i livet mitt veldig lenge også. Vanskelig å forklare. Man får vel bare prøve å henge med så godt man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...