Zzyzx Skrevet 16. september 2009 #21 Skrevet 16. september 2009 Jeg er ikke spesielt glad i hunder, mye fordi jeg ble angrepet av en da jeg var mindre. Så jeg liker ikke at hunder skal hilse på meg i det hele tatt og jeg hilser aldri på dem selv. Unntaket var én gang da jeg gikk en kveldstur, der noen gikk tur med hunden sin og trente den til å hilse ordentlig på mennesker. De spurte om hunden kunne få hilse, jeg sa ja, og hunden hilste pent uten hopping og slikking. Så fikk den godbit fordi den var flink. Det der var helt greit, det virket som om de hadde god kontroll på bikkja. Ellers plager hunder meg veldig lite så lenge de ikke løper bort til meg.
Troyamin Skrevet 16. september 2009 #22 Skrevet 16. september 2009 Men selvfølgelig helt enig med deg, hunder skal aldri tillates å løpe bort til kjente eller ukjente uten invitasjon. Men mange raser kan ha vanskeligere for å motstå fristelsen enn andre, og eierne av slike gladhunder må vel lære seg å ta mer hensyn til det. Jeg har nulltoleranse på sånt, og har en hund som aldri tar kontakt med fremmede mennesker eller hunder på egen hånd, dermed kan han gå løs stort sett over alt. Helt enig i at hundeeiere burde hindre hundene sine i å gå bort til folk helt til "folk" sier fra at de ønsker å hilse. På samme måte burde ikke folk gå bort til hunder uten å spørre om det er greit at de får hilse, hundeeiere burde trene aktivt for å hindre at hundene plager omgivelsene med bjeffing og ta opp etter hundene sine, foreldre burde ta hensyn til at mange ikke liker barn og oppdra ungene sine bedre, hindre dem i å skråle og bråke hele dagen og løpe bort til folk uten at disse folkene har sagt at de ønsker å hilse på barnet, alle burde være hyggelige mot kassadama i butikken, ikke bølle i køa, snakke høylytt i telefon på bussen, and so on. Dette er ikke et hundeproblem, men manglende vanlig folkeskikk, omtanke og høflighet. La oss alle bare tenke litt mer på andre, så tenker kanskje de andre litt mer på oss også, til slutt. Jeg har "gladhunder" som gjerne kommer med både en og to labber i fanget til den de hilser på. De forsøker gjerne å gi et "kyss" også. Jeg advarer mot dette på forhånd, slik at det ikke kommer som et sjokk på den som klapper de. Jeg forsøker også å trene uvanen bort. Men på fremmede mennesker er får en ofte et stygt blikk dersom man kjefter og drar bort hunden mens den hilser. Men jeg jobber med saken...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå