Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #1 Skrevet 13. september 2009 Har snakke med ei venninne som fikk kjeft av grunneier for å plukke bær de sa hun måtte komme seg vekk. Trodde man alltid kunne gjøre det hvor man vil. Grunneier som var sint, sa at det ikke gjelder inngjerdet område. Hun var et stykke unna en gård, men det var en enkel inn gjerding i det området hun plukket. Ellers så virket det ikke som om det var plantet eller dyrket område, hun hadde plukket ca 2 liter når hun fikk kjeften. Trodde det bare var regler rundt multer.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #2 Skrevet 13. september 2009 Har snakke med ei venninne som fikk kjeft av grunneier for å plukke bær de sa hun måtte komme seg vekk. Trodde man alltid kunne gjøre det hvor man vil. Grunneier som var sint, sa at det ikke gjelder inngjerdet område. Hun var et stykke unna en gård, men det var en enkel inn gjerding i det området hun plukket. Ellers så virket det ikke som om det var plantet eller dyrket område, hun hadde plukket ca 2 liter når hun fikk kjeften. Trodde det bare var regler rundt multer. Man kan ikke plukke bær på andres eiendommer. Det sier seg selv
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #3 Skrevet 13. september 2009 Men hun var ikke inne i hagen til noen, hun var langt unna gården i et skogsområde, et typisk utmarksområde. Det eneste hinder var et strømgjerde. Og som sagt det var naturlig bær, ikke dyrket. Hun har også hørt andre har blitt jeget fra området, selv om det ikke er direkte relevant.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #4 Skrevet 13. september 2009 Men hun var ikke inne i hagen til noen, hun var langt unna gården i et skogsområde, et typisk utmarksområde. Det eneste hinder var et strømgjerde. Og som sagt det var naturlig bær, ikke dyrket. Hun har også hørt andre har blitt jeget fra området, selv om det ikke er direkte relevant. En eiendom er en eiendom om hun var inne på eiendommen så er det ikke lov.
Gjest Grunneier Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Du kan plukke bær, sopp, blomster og røtter av ville urter i utmark. Du kan plukke/sanke det du vil ha, og ta det med deg hjem. Vær klar over at det er spesielle regler for å plukke molter i Nordland, Troms og Finnmark. I disse fylkene kan grunneieren ha enerett til moltebærene hvis de har økonomisk verdi for ham. På statens grunn i Finnmark er retten til å plukke molter i hovedregelen lagt til folk som er bosatt i fylket. Alle har rett til å plukke molter til egen husholdning.
Gjest brutal_mann Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 En eiendom er en eiendom om hun var inne på eiendommen så er det ikke lov. Tror du bør sette deg nod og lese noen lover... Det er forskjell på innmark og utmark.
Pingting Skrevet 14. september 2009 #7 Skrevet 14. september 2009 I stedet for å synse er det bedre å komme med konkrete henvisninger. Straffelovens §400: § 400. Den, som paa uindhegnet Sted plukker vilde Nødder, som paa Stedet fortæres, eller vilde Bær, Sop eller Blomster eller optager Rødder af vilde Urter, bliver ikke at straffe. Denne Bestemmelse finder ikke Anvendelse paa den, som plukker Multer paa Multebærland i Tromsø Stift enten mod Eierens udtrykkelige Forbud eller uden at fortære dem paa Stedet. Det eneste unnstaket er altså plukking av multer i Troms fylke. Retten til å ferdes fritt og å sanke spiselige planter, bær og nøtter er omhandlet i Allemannsretten. Dette skrivet fra Miljøverndepartementet påpeker at Retten til plukking av ville bær, sopp og blomster er nedfelt i straffelovens § 400, Paragrafen gir også rett til å plukke ville nøtter når de spises på stedet, samt oppta røtter av ville urter. I paragrafen er det uttrykt slik at den som plukker dette «bliver ikke at straffe», men det må oppfattes slik at dette er fullt ut rettmessige handlinger. Bortsett fra begrensningen når det gjelder nøtter, er det uten betydning hva man gjør med produktene etter at de er sanket. Det vil f.eks. være lovlig å plukke bær og sopp for salg. Sårbare/sjeldne arter kan være fredet etter naturvernloven, enten generelt eller på bestemte lokaliteter. Plukking er bare tillatt «på uinnhegnet Sted». Uttrykket anses å omfatte det samme som utmark etter friluftsloven. Grunneieren vil således ikke kunne gjerde inn sin eiendom for å holde allmennheten borte. Friluftsloven §1a definerer innmark og utmark slik:Som innmark eller like med innmark reknes i denne lov gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått, kulturbeite og skogsplantefelt samt liknende område hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Udyrkete, mindre grunnstykker som ligger i dyrket mark eller engslått eller er gjerdet inn sammen med slikt område, reknes også like med innmark. Det samme gjelder område for industrielt eller annet særlig øyemed hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier, bruker eller andre. Med utmark mener denne lov udyrket mark som etter foregående ledd ikke reknes like med innmark. Skrivet fra Miljøverdepartementet har utfyllende informasjon om denne paragrafen Jeg klipper ikke inn alt her her siden det er flere lengre avsnitt, men de skriver bl.a. dette om gjerder: Om et gitt areal er innmark eller utmark skal etter regelen kunne vurderes ut fra synlige, faktiske forhold på stedet. Normalt vil det heller ikke være avgjørende om arealet er inngjerdet eller ikke, men inngjerding kan i noen situasjoner innebære at et område er underlagt bruk i særlig øyemed som utelukker allmenn ferdsel, jfr nedenfor. Slik jeg forstår dette (men korriger meg gjerne om jeg tar feil) har venninnen din plukket bær helt lovlig, med mindre dette var et skogsplantefelt eller andre former for land- eller skogbruksareal.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #8 Skrevet 14. september 2009 Har snakke med ei venninne som fikk kjeft av grunneier for å plukke bær de sa hun måtte komme seg vekk. Trodde man alltid kunne gjøre det hvor man vil. Grunneier som var sint, sa at det ikke gjelder inngjerdet område. Hun var et stykke unna en gård, men det var en enkel inn gjerding i det området hun plukket. Ellers så virket det ikke som om det var plantet eller dyrket område, hun hadde plukket ca 2 liter når hun fikk kjeften. Trodde det bare var regler rundt multer. Nja, jeg tolker det på motsatt måte: kulturbeite og skogsplantefelt samt liknende område hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Udyrkete, mindre grunnstykker som ligger i dyrket mark eller engslått eller er gjerdet inn sammen med slikt område, reknes også like med innmark Jeg synes det virker som om det er snakk om innmark her men så lenge vi ikke har noe kart eller bedre oversikt så er det bare synsing Synes vel uansett det er unødvendig å karre seg over elektriske gjerder for å plukke bær Nok av bær andre steder som ikke er gjerdet inn Men til ts, Nei man kan ikke plukke bær hvor man vil
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #9 Skrevet 14. september 2009 I utmark har man lov å plukke bær, sopp, nøtter og andre ting så mye man lyster uansett hvem som eier marka. Og at grunneier har satt opp et strømgjerde gjør ikke utmark til noe annet av den grunn. Men mange bønder er sære og gjør litt som de vil på bakgrunn av at de eier jorda!
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #10 Skrevet 14. september 2009 I utmark har man lov å plukke bær, sopp, nøtter og andre ting så mye man lyster uansett hvem som eier marka. Og at grunneier har satt opp et strømgjerde gjør ikke utmark til noe annet av den grunn. Men mange bønder er sære og gjør litt som de vil på bakgrunn av at de eier jorda! Du verden, hva skal til for å kunne bestemme over noe her i dette landet?! Når til og med eiendomsretten ikke gir deg lov til det
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #11 Skrevet 14. september 2009 Bærplukking er tillatt i utmark. Man trenger ikke grunneiers tillatelse.
Shade Skrevet 14. september 2009 #12 Skrevet 14. september 2009 I utmark har man lov å plukke bær, sopp, nøtter og andre ting så mye man lyster uansett hvem som eier marka. Og at grunneier har satt opp et strømgjerde gjør ikke utmark til noe annet av den grunn. I utmark ja, men det er jo langt i fra sikkert at det er det i dette tilfellet. Eller vet du noe jeg ikke vet? :gjeiper: En fin forhånds regel er vel å bare la være å plukke på ingjerdete områder med mindre man er 100% sikker på at det er utmark. Den norske naturen er så full av bær at det ikke burde være noe problem 1
annamaria8 Skrevet 14. september 2009 #13 Skrevet 14. september 2009 En fin forhånds regel er vel å bare la være å plukke på ingjerdete områder med mindre man er 100% sikker på at det er utmark. Den norske naturen er så full av bær at det ikke burde være noe problem Ikke sant? Jeg føler meg alltid bedre når jeg har spurt på forhånd om å få parkere, gå tur og plukke bær. Det er jo ingen problem å spørre, som regel er svarene positive. De gir meg gjerne tips om hvor å gå også. Og får jeg ikke, kan jeg gå en annen plass. Jeg hadde jo tross alt foretrukket å bli spurt selv, om jeg var i hans/hennes sted.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #14 Skrevet 14. september 2009 Når området er inngjerndet er det ikke utmark, ergo er bærplukking ulovlig.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #15 Skrevet 14. september 2009 I utmark ja, men det er jo langt i fra sikkert at det er det i dette tilfellet. Eller vet du noe jeg ikke vet? :gjeiper: En fin forhånds regel er vel å bare la være å plukke på ingjerdete områder med mindre man er 100% sikker på at det er utmark. Den norske naturen er så full av bær at det ikke burde være noe problem Jeg ser ikke noe problem med å gå inn på utmark med gjerde rundt for å plukke bær, må bare huske på å lukke porten. Det er jo lett å se om området er noen av disse gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått, kulturbeite eller skogsplantefelt. Synest forsåvidt at grunneigere som forsøker å gjerde inne utmark og strandsoner fortjener litt ekstra trafikk.
Shade Skrevet 14. september 2009 #16 Skrevet 14. september 2009 Jeg ser ikke noe problem med å gå inn på utmark med gjerde rundt for å plukke bær, må bare huske på å lukke porten. Det er jo lett å se om området er noen av disse gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått, kulturbeite eller skogsplantefelt. Synest forsåvidt at grunneigere som forsøker å gjerde inne utmark og strandsoner fortjener litt ekstra trafikk. Nei det er det nødvendigvis ikke, dyrket mark må f.eks ha vært udyrket i mer enn to år før det regnes som utmark. Og så må du heller ikke glemme: samt liknende område hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Noe som er ganske vagt så hvordan du skal avgjøre om det er tilfelle eller ikke for grunneier det skjønner ikke jeg. Og hvordan kan du vite at det var snakk om utmark i ts tilfelle? Og det er også tydelig på ts uttalelse: Trodde man alltid kunne gjøre det hvor man vil at de ikke er helt oppdatert på innmark/utmark Som sagt, så lenge man er usikker er det like greit å la være
Pingting Skrevet 14. september 2009 #17 Skrevet 14. september 2009 Når området er inngjerndet er det ikke utmark, ergo er bærplukking ulovlig. Er det i det hele tatt noen som har lest det innlegget jeg skrev med referanser til både lovverk og offentlige skriv? Gjerder har ikke noe å si for hvorvidt det er som utmark eller ikke, det er hvordan området brukes av grunneier som definerer dette.
Shade Skrevet 14. september 2009 #18 Skrevet 14. september 2009 Er det i det hele tatt noen som har lest det innlegget jeg skrev med referanser til både lovverk og offentlige skriv? Gjerder har ikke noe å si for hvorvidt det er som utmark eller ikke, det er hvordan området brukes av grunneier som definerer dette. Det har du helt rett i, og jeg leste forresten innlegget ditt Men siden det var et strømgjerdet som var satt opp og ikke noen enkle staurer og siden grunneieren sa at vedkommende ikke hadde lov å gå der syns jeg at det virker so om det er mest sansynlig at det er innmark det er snakk om i dette tilfellet. Men det er selvfølgelig ren synsing fra min side Fant forresten dette på nettet: Spørsmålet om et areal er innmark eller utmark må avgjøres etter en skjønnsmessig vurdering i det enkelte tilfelle, der også lokale forhold kan få betydning. Det har ingen betydning for vurderingen om grunnen er i offentlig eller privat eie. Normalt vil det heller ikke være avgjørende om arealet er inngjerdet eller ikke, men inngjerding vil ofte kunne være en indikasjon på at et område er underlagt eksklusiv bruk (særlig øyemed). Er du i tvil om et konkret areal er innmark eller utmark, bør du henvende deg til kommunen. Så hvis ts sin venn virkelig har lyst til å finne ut om hun kan plukke bær der eller ikke så må hun ta kontakt med kommunen
Gjest salma Skrevet 14. september 2009 #19 Skrevet 14. september 2009 Ikke sant? Jeg føler meg alltid bedre når jeg har spurt på forhånd om å få parkere, gå tur og plukke bær. Det er jo ingen problem å spørre, som regel er svarene positive. De gir meg gjerne tips om hvor å gå også. Og får jeg ikke, kan jeg gå en annen plass. Jeg hadde jo tross alt foretrukket å bli spurt selv, om jeg var i hans/hennes sted. Som grunneiere med bærrik eiendom ville vi blitt gale om alle som fikk lyst på bær eller gå tur skulle komme og få guiding på hvor de skulle plukke... Er det utmark har du rett til å plukke bær - så plukk i utmark og la vær å gå inn til innmark/bebyggelsen for å plage grunneieren med varsel om at nå har du tenkt å benytte deg av allemannsretten. Selv spør jeg aldri om å få gå på tur i andres utmark. Parkering på private veier derimot, skal man være forsiktig med.
Pingting Skrevet 14. september 2009 #20 Skrevet 14. september 2009 Men siden det var et strømgjerdet som var satt opp og ikke noen enkle staurer og siden grunneieren sa at vedkommende ikke hadde lov å gå der syns jeg at det virker so om det er mest sansynlig at det er innmark det er snakk om i dette tilfellet. Ja, det er jo et poeng i dette tilfellet - vi har ikke fått veldig mye informasjon om hva slags område dette er (jeg tenkte nok mer på inngjerding generelt). Strømgjerder brukes meg bekjent oftere ved beiter, er det noen som vet noe mer om det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå