Gå til innhold

kan noen kome med råd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har begynnt i en ny jobb å stortrivest, men har et stort problem , å det er å få sove, den ene uka jobber jeg fra kl 15-23 neste uke fra kl 0700 til 1500.

da jeg kommer hjem fra senvakta, er jeg så våken at jeg ikke greier å sovne før kl 0400 ca, det samme forestter når jeg har dagvakt, får ikke sove om natta da, uansett hvor trøt jeg er, blir jeg våken når jeg legger meg,er ganske sliten da, men har ikke lyst å begynne på sovemedesin, en blir avhengi av det,

noen som har noen ide om hvordan roe seg ned når en kommer hjem kl 2315, å får lakt seg å sove, da er jeg svært oppggira,

vær så snil å kom med ider drer har får å sove,

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er håp!

Det du må gjøre er å stå opp til samme tid hver dag. Sovemedesin hjelper bare der å da, men å ha en fast søvnrutine hjelper for hele fremtiden. Dette er den eneste medesinen som faktisk hjelper, men mange har store problemer med å gjennomføre dette fordi det krever store mengder selvdisiplin. Selv kveldene du sovner kl 4 må du stå opp senest kl 07, selv om du ikke skal på jobb før kl 15.

Det kan ta en del tid før du klarer å sovne rundt kl 23-24. Kanskje vil du måtte gå med vldig lite søvn i en uke eller to, før kroppen normaliserer seg. Måten vi lever på gjør at sovnhormonene går helt i stå og det tar en stund før man får stillt dem tlbake igjen.

Når man da sover lenge i helgene, fucker man opp systemet igjen, og man må starte fra begynnelsen på mandagen igjen. Det er derfor viktig at du står opp tidlig også i helgen. For meg tåler jeg å sove til kl 9 i helgen og fremdeles klare å legge meg på et normalt tidspunkt på søndags kvelden. Sover jeg lenger enn det klarer jeg ikke sovne normalt før på onsdagen igjen.

Medisinen er enkel, men det er som sakt ikke mange som er villig til å gjøre det som må til.

Det som også hjelper om kvelden er å skru av lyset kanskje allerede i ni tiden, og holde aktivitetsnivået på et minimum siste timen før man skal legge seg. Det å lese en bok eller se på noe rolig på tv er ok. En godnatt-te hver kveld kan være en god ide for å roe ned kroppen. Ved å gjøre det samme hver kveld vil man gjøre at søvnhormonene lærer å starte tidligere. Kroppen vår reagerer på vaner og det er derfor nedroing om kvelden og det å stå opp til nesten samme tidspunkt hver dag er det eneste som virker på lang sikt.

Er du villig til å gjøre det som trengs? Alle andre kurer kan være en kvikk fiks, men varer ikke på lang sikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...