Gå til innhold

Hvordan teller de opp valgstemmene?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingen stemmer blir talt før valget er avsluttet mandag 14.09.

Forhåndsstemmer som da er i en hvit konvolutt blir åpnet, deretter blir stemmeseddel og brun konvolutt med stemmen i sortert hver for seg.

Konvoluttene med stemmen blir deretter talt, både manuelt og ved hjelp av et automatisk tellesystem. Stemmene fra valgdagene blir telt på samme måte.

Så alle stemmer blir talt, det taes ikke stikkprøver.

Endret av Rekaaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A.P.Katt utlogget
Tar de stikkprøver eller teller de én og én stemme?

Hver enkelt stemme blir såklart telt!!!!

Stikkprøver?

Dette er valg ikke gjettekonkuranse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent matematisk sett skulle det jo holdt med stikkprøver fra hver enkelt kommune. Jo større prøven er, jo bedre nøyaktighet. Er vel ingen grunn til å telle opp flere millioner stemmer, men om de vil kaste bort tiden sin så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill utlogget
Rent matematisk sett skulle det jo holdt med stikkprøver fra hver enkelt kommune. Jo større prøven er, jo bedre nøyaktighet. Er vel ingen grunn til å telle opp flere millioner stemmer, men om de vil kaste bort tiden sin så.

Rent matematisk sett er det lurere sier du???? Er det virkelig det, her hvor hver eneste enkelt stemme teller?

Det er ikke bortkastet i det hele tatt å telle enkeltstemmer!

Veldig uenig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent matematisk sett er det lurere sier du???? Er det virkelig det, her hvor hver eneste enkelt stemme teller?

Det er ikke bortkastet i det hele tatt å telle enkeltstemmer!

Veldig uenig med deg!

Lurere... Man sparer jo tid.

Hver enkelt stemme teller jo på stikkprøver også. Jo flere stemmer til ditt parti, jo større sjanse er det for at ditt parti blir trukket i stikkprøven. Om man teller 1/1, 1/10, 1/100, 1/1000, det har ingenting å si, resultatet vil uansett bli omtrentlig det samme, bare med bitte litt lavere nøyaktighet alt ettersom. Om et parti vinner over de andre med én stemme har det selvsagt noe å si, men det vil jo vise seg på stikkprøvene om noen partier er veldig nær hverandre prosentvis og om det så behøves en omtelling med større nøyaktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurere... Man sparer jo tid.

Hver enkelt stemme teller jo på stikkprøver også. Jo flere stemmer til ditt parti, jo større sjanse er det for at ditt parti blir trukket i stikkprøven. Om man teller 1/1, 1/10, 1/100, 1/1000, det har ingenting å si, resultatet vil uansett bli omtrentlig det samme, bare med bitte litt lavere nøyaktighet alt ettersom. Om et parti vinner over de andre med én stemme har det selvsagt noe å si, men det vil jo vise seg på stikkprøvene om noen partier er veldig nær hverandre prosentvis og om det så behøves en omtelling med større nøyaktighet.

Spare tid ja, men det blir jo ikke korekt av den grunn!

Det med stikkprøver passer til valgstatistikk det (dette blir jo gjort daglig av mange i forkant av valget) og ikke det som er avgjørende på selve valgdagen!

På valgdagen må stemmene telles for et korekt svar!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spare tid ja, men det blir jo ikke korekt av den grunn!

Det med stikkprøver passer til valgstatistikk det (dette blir jo gjort daglig av mange i forkant av valget) og ikke det som er avgjørende på selve valgdagen!

På valgdagen må stemmene telles for et korekt svar!

Vil mene at det er viktigere å ha alle stemmene i hus før man teller opp enn det er å telle hver eneste stemme. De som holder seg til sitt parti eller for lengst har bestemt seg har gjerne forhåndsstemt, mens vinglestemmere (de som er usikker på parti + de som er ikke har bestemt seg for å stemme) fortsatt påvirkes av valgkampen.

Resultatet blir ikke mindre korrekt av å vite at rødgrønt vant med 58,9% heller enn 59,2%, når borgerlig endte opp med 51%, om nøyaktigheten i opptellingen tilsier at feilmarginene ikke er berørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil mene at det er viktigere å ha alle stemmene i hus før man teller opp enn det er å telle hver eneste stemme. De som holder seg til sitt parti eller for lengst har bestemt seg har gjerne forhåndsstemt, mens vinglestemmere (de som er usikker på parti + de som er ikke har bestemt seg for å stemme) fortsatt påvirkes av valgkampen.

Resultatet blir ikke mindre korrekt av å vite at rødgrønt vant med 58,9% heller enn 59,2%, når borgerlig endte opp med 51%, om nøyaktigheten i opptellingen tilsier at feilmarginene ikke er berørt.

Hmmm. :klø:

...................................................................

Det sier seg selv at det å telle antall stemmer blir mer rett, enn stikkprøver fra kanskje telefonoppringning/nettbaserte tester på kanskje 100 personer, 1000 personer eller 1 million også for den del....når det faktisk bor nesten 5 millioner mennesker i dette landet (selvsagt er ikke alle stemmeberetiget men dog.... )

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. :klø:

...................................................................

Det sier seg selv at det å telle antall stemmer blir mer rett, enn stikkprøver fra kanskje telefonoppringning/nettbaserte tester på kanskje 100 personer, 1000 personer eller 1 million også for den del....når det faktisk bor nesten 5 millioner mennesker i dette landet (selvsagt er ikke alle stemmeberetiget men dog.... )

Jeg snakker ikke om telefonstemmer, men faktisk stemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om telefonstemmer, men faktisk stemmer!

Ja, og de eneste korekte stemmene kommer av manuell stemming som da skjer ved personlig stemming til mandag (inkl. forhåndstemmene) Statistikk er ikke holdbart da det kun består av en liten del av Norge, basert kun på telefonstatistikk og valgbarometere på nettet......

Er du enig eller uenig?

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og de eneste korekte stemmene kommer av manuell stemming som da skjer ved personlig stemming til mandag (inkl. forhåndstemmene) Statistikk er ikke holdbart da det kun består av en liten del av Norge, basert kun på telefonstatistikk og valgbarometere på nettet......

Er du enig eller uenig?

Statistikk er ikke kun forbeholdt spørrerunder over telefon og nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk er ikke kun forbeholdt spørrerunder over telefon og nett.

Nei, det har du nok rett i!

Men er du ikke enig i at det å telle opp manuelle stemmer framfor spørreundersøkelser gir et mere korekt svar?

Dersom du ikke er det, kan du presisere hvorfor du ikke er det!?

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det har du nok rett i!

Men er du ikke enig i at det å telle opp manuelle stemmer framfor spørreundersøkelser gir et mere korekt svar?

Dersom du ikke er det, kan du presisere hvorfor du ikke er det!?

Jo, og det er også mer korrekt å måle høyden sin i nanometer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, og det er også mer korrekt å måle høyden sin i nanometer. :-)

En nanometer er lik 10−9 meter (en milliarddels meter). Nannometer er en SI-enhet for måling av avstand...

--------------

;) Vel, da er du enig i det jeg spør om, og det er også det eneste rette!

Selvsagt er personlige stemmer av ALLE som er myndige og som kan/orker/vil, bedre enn en simpel statistik uansett hvordan den er utført! Det sier seg selv det!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nanometer er lik 10−9 meter (en milliarddels meter). Nannometer er en SI-enhet for måling av avstand...

--------------

Vel, da er du enig i det jeg spør om og det er også det eneste rette!

Jeg er enig i at jo mer nøyaktig opptellingen er, jo mer nøyaktig blir resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt er personlige stemmer av ALLE som er myndige og som kan/orker/vil, bedre enn en simpel statistik uansett hvordan den er utført! Det sier seg selv det!

Ikke om forskjellen mellom partiene er er utenfor feilmarginen for beregningen! Da har det ingenting å si, og en mer nøyaktig opptelling ville vært bortkastet tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvs jeg gidder å stemme, så forlanger jeg som borger av dette landet at min stemme blir respektert og tatt vare på. Selvsagt skal min stemme telles som én stemme, og ikke taes stikkprøver av.

Så jevnt som dette valget ser ut til å bli, så kan ikke Norge ta sjansen på det. Det er snakk om fordelingsmandater rundt omkring, og da er det ikke så mange stemmer som skiller disse, og det da er feilmarginen for stor.

Spare tid? Penger? Nei, det er ikke god nok grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvs jeg gidder å stemme, så forlanger jeg som borger av dette landet at min stemme blir respektert og tatt vare på. Selvsagt skal min stemme telles som én stemme, og ikke taes stikkprøver av.

Så jevnt som dette valget ser ut til å bli, så kan ikke Norge ta sjansen på det. Det er snakk om fordelingsmandater rundt omkring, og da er det ikke så mange stemmer som skiller disse, og det da er feilmarginen for stor.

Spare tid? Penger? Nei, det er ikke god nok grunn.

Enig med deg og Simlarill.

Stikkprøver og statisikk er ikke det samme som et valg.

Ha,ha....noen som tror det også ja :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...