Gjest Gjest_Mathilde_* Skrevet 13. september 2009 #21 Skrevet 13. september 2009 Livet er urettferdig, sånn er det bare. Å klamre seg fast til tanken om at alt til enhver tid skal deles likt blir for dumt. Tenk deg at gamle fru Hansen har to døtre, Lise og Kari. Lise hjelper moren med praktiske ting i hverdagen, hun snakker med henne på telefon daglig og er ofte på kaffebesøk. Hun inviterer mamma på middag hos seg selv en gang i uken, tar henne med på handleturer, måker snø for henne på vinteren osv. Kari snakker med moren sin på telefonen kun en eller to ganger i året, og da for å be om penger. Når hun får låne penger betaler hun ikke tilbake, fordi hun forventer at mor skal hjelpe sin datter. Kari drar aldri på besøk til mor, og inviterer heller aldri mor hjem til seg. Hva blir rettferdig av mor her? Blir det rettferdig om hun gir like mye penger og støtte til Kari som til Lise? Eller blir det urettferdig overfor Lise? Hva om mor gir mer til Lise? Blir det rettferdig? Å få til rettferdighet er ikke lett. Og hadde jeg vært mor i denne situasjonen hadde jeg definitivt gitt mer til til Lise, så hadde Kari bare fått synes det var urettferdig så mye hun ville. Rettferdighet er veldig enkelt - og rettferdige foreldre gir ikke mer til en av ungene sine selvom denne løper dørene ned for å hjelpe til. Har i nær familie sett nære bånd bli brutt for alltid pga foreldre som gir etter for smiger fra et av barna sine, og er sjeleglad for at mine egne foreldre i alle år gjorde alt for å være rettferdige. Nå er de døde begge to - men jeg kommer til å huske dem for deres kjærlige rettferdighet så lenge jeg lever. Og jeg streber etter å gjøre det samme for mine egne barn. Mannen min har opplevd urettferdighet pga at et av hans søsken har smisket for foreldrene i alle år, og enden på visa er at vedkommende har fått absolutt ALT etter deres foreldre .. min mann vil aldri få et øre derfra... Nå er han kommet til et punkt hvor han ikke orker snakke om dem, han går ikke på besøk - og han har sagt til moren sin at de har mistet en sønn. Derfor slutter jeg aldri å undre meg over at foreldre kan være så stygge mot sine egne barn - jeg kunne aldri i livet gjort noe sånt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå