Gjest Gjest_studenten_* Skrevet 12. september 2009 #1 Skrevet 12. september 2009 hei! vurderer å hoppe på sykepleierutdanningen som starter i førde i januar. Noen som har erfaringer fra høgskolen i sogn og fjordane, og sykepleierutdannelsen er der? og hvordan det sosiale er? Takker for svar.
Solveig444 Skrevet 30. september 2015 #2 Skrevet 30. september 2015 Jeg lurer på det samme😊 Bare 6 år senere 1
Ralu Skrevet 30. september 2015 #3 Skrevet 30. september 2015 Hei! Jeg har sn søster som tar sykepleien i Førde og hun har aldri hatt det så bra som i Førde. Hun skulle bare gå på skole der i 1 år, men går nå ferdig sitt 2 år deR
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #4 Skrevet 30. september 2015 Jeg jobber med sykepleierstudenter her i Førde (de studerer her) og de trives veldig godt. Anonymous poster hash: 77a07...73c
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #5 Skrevet 2. oktober 2015 Er det lettere å komme inn på sykepleien i Førde i januar enn vanlig semesterstart i august? Er så deppa, for jeg hadde stort håp om å komme inn på sykepleien neste høst i Bergen, men jeg tviler på at jeg kommer inn nå som det er så stor arbeidsledighet i oljebransjen, så regner med at det er sikkert mange av de som vil sette seg på skolebenken igjen. Skal ta privatisteksamen i mange fag nå til jul og til våren igjen, men nå har jeg neste gitt opp, for regner med at jeg ikke kommer inn uansett. Anonymous poster hash: 936f6...047
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #6 Skrevet 2. oktober 2015 Er det lettere å komme inn på sykepleien i Førde i januar enn vanlig semesterstart i august? Er så deppa, for jeg hadde stort håp om å komme inn på sykepleien neste høst i Bergen, men jeg tviler på at jeg kommer inn nå som det er så stor arbeidsledighet i oljebransjen, så regner med at det er sikkert mange av de som vil sette seg på skolebenken igjen. Skal ta privatisteksamen i mange fag nå til jul og til våren igjen, men nå har jeg neste gitt opp, for regner med at jeg ikke kommer inn uansett. Anonymous poster hash: 936f6...047 Det er som regel lettere å komme inn på de fleste studier som har semesterstart i januar. Sykepleien i Førde er etter min mening det beste sykepleierstudiet i landet. Anonymous poster hash: e6725...210
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #7 Skrevet 3. oktober 2015 Det er som regel lettere å komme inn på de fleste studier som har semesterstart i januar. Sykepleien i Førde er etter min mening det beste sykepleierstudiet i landet. Anonymous poster hash: e6725...210 Om det stemmer er det veldig rart at det er den sykepleierutdanningen med lavest snitt for å komme inn. Anonymous poster hash: f5b41...40b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #8 Skrevet 3. oktober 2015 Om det stemmer er det veldig rart at det er den sykepleierutdanningen med lavest snitt for å komme inn. Anonymous poster hash: f5b41...40b Det er på grunn av hvor studiet ligget. Byer som Oslo, Bergen, Tromsø, Kristiansand osv. er mye mer populære. Men studiet i seg selv er mye bedre enn det som for eksempel er i Bergen. Det i Bergen er helt amatør i forhold. Anonymous poster hash: e6725...210
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #9 Skrevet 3. oktober 2015 Det er på grunn av hvor studiet ligget. Byer som Oslo, Bergen, Tromsø, Kristiansand osv. er mye mer populære. Men studiet i seg selv er mye bedre enn det som for eksempel er i Bergen. Det i Bergen er helt amatør i forhold. Anonymous poster hash: e6725...210 Det er flott at du er fornøyd med studiet ditt, men her bommer du ganske kraftig. Mange som søker seg til Førde gjør det fordi de ikke kommer inn i Bergen, at du er en av de som er snurt fordi du ikke hadde gode nok karakterer lyser jo av bitterheten din. I Bergen er det større forskningsmiljø knyttet til sykepleien, de har samarbeid med sykehusene der og UiB, en relasjon lille skolen i Førde ikke har. Legg fra deg misunnelsen, du får nok jobb uansett, men hvis en leder kan velge en nyutdannet kun på bakgrunn av utdanningssted på vestlandet, så er de ikke den fra Førde som kommer først i køen, tro meg. Anonymous poster hash: 7c58a...00c
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #10 Skrevet 3. oktober 2015 Det er flott at du er fornøyd med studiet ditt, men her bommer du ganske kraftig. Mange som søker seg til Førde gjør det fordi de ikke kommer inn i Bergen, at du er en av de som er snurt fordi du ikke hadde gode nok karakterer lyser jo av bitterheten din. I Bergen er det større forskningsmiljø knyttet til sykepleien, de har samarbeid med sykehusene der og UiB, en relasjon lille skolen i Førde ikke har. Legg fra deg misunnelsen, du får nok jobb uansett, men hvis en leder kan velge en nyutdannet kun på bakgrunn av utdanningssted på vestlandet, så er de ikke den fra Førde som kommer først i køen, tro meg. Anonymous poster hash: 7c58a...00c Tja, de fleste sykepleierstudier har samarbeid med nærliggende sykehus. I Førde har de sykehus rett ved siden av høgskolen. Får legge til at jeg ikke er sykepleier eller sykepleierstudent, dersom det skulle komme noen sleivspark tilbake. Anonymous poster hash: 77a07...73c
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #11 Skrevet 3. oktober 2015 Tja, de fleste sykepleierstudier har samarbeid med nærliggende sykehus. I Førde har de sykehus rett ved siden av høgskolen. Får legge til at jeg ikke er sykepleier eller sykepleierstudent, dersom det skulle komme noen sleivspark tilbake.Anonymous poster hash: 77a07...73c Nei jeg forstår at du ikke er i helsevesenet når du ikke ser forskjellen på Førde Sentralsjukehus med lite forskningsmiljø og lang avstand til avansert og spesialisert behandling, og Haukeland Universitetssjukehus som har et stort forskermiljø med ledende spesialister i Norge, og nært samarbeid med UiB om medisinsk forskning. Et sykehus er ikke ett sykehus. Anonymous poster hash: 7c58a...00c
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #12 Skrevet 3. oktober 2015 Det er flott at du er fornøyd med studiet ditt, men her bommer du ganske kraftig. Mange som søker seg til Førde gjør det fordi de ikke kommer inn i Bergen, at du er en av de som er snurt fordi du ikke hadde gode nok karakterer lyser jo av bitterheten din. I Bergen er det større forskningsmiljø knyttet til sykepleien, de har samarbeid med sykehusene der og UiB, en relasjon lille skolen i Førde ikke har. Legg fra deg misunnelsen, du får nok jobb uansett, men hvis en leder kan velge en nyutdannet kun på bakgrunn av utdanningssted på vestlandet, så er de ikke den fra Førde som kommer først i køen, tro meg. Anonymous poster hash: 7c58a...00c Vel, nå er nå faktisk studentene fra Førde mest attraktive i jobb senere nettopp pga kvaliteten på studentene. Har du studert i Førde får du garantert jobb. Jeg er fra Bergen og hadde komt inn begge steder. Ville ikke flytte til Førde egentlig. Det gjorde jeg kun pga at jeg ville ha det beste. Min far er kreftlege, og har innrømt at de favoriserer Førdestudentene. Så her er det nok du som må legge fra deg misunnelsen Anonymous poster hash: 8a96e...d89
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #13 Skrevet 3. oktober 2015 Vel, nå er nå faktisk studentene fra Førde mest attraktive i jobb senere nettopp pga kvaliteten på studentene. Har du studert i Førde får du garantert jobb. Jeg er fra Bergen og hadde komt inn begge steder. Ville ikke flytte til Førde egentlig. Det gjorde jeg kun pga at jeg ville ha det beste. Min far er kreftlege, og har innrømt at de favoriserer Førdestudentene. Så her er det nok du som må legge fra deg misunnelsen Anonymous poster hash: 8a96e...d89 Din far er kreftlege altså, virkelig? Og han er veeeeeldig involvert i ansettelsen av sykepleiere? :skratte:Det var merkelig du, ingen leger som er med i noen av ansettelsesprosessene der jeg har jobbet. Også kreftlege da, det heter vel egentlig onkolog/lege med spesialisering i onkologi, det brude vel du som er så drivende dyktig vite. Skal jammen spørre en venninne i ledelse på kreftavdelingen på Haukeland om dette er sant, er det virkelig slik at legen er med og ansetter sykepleiere? Og de fra Førde er ikke mer attraktive, du må slutte å tulle med deg selv. Når sykepleiere har jobbet noen år er det erfaring og referanser som teller, ikke utdanningssted og karakterer. Som nyutdannet har skolen en del å si, og Førde er ikke på toppen av pallen. Det er som sagt fint at du er fornøyd, men best er de ikke. Og jeg tok ikke utdanningen min på vestlandet i det hele tatt for å ha sagt det, men det er der jeg har jobbet siden jeg var ferdig. Anonymous poster hash: 7c58a...00c
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #14 Skrevet 3. oktober 2015 Det er flott at du er fornøyd med studiet ditt, men her bommer du ganske kraftig. Mange som søker seg til Førde gjør det fordi de ikke kommer inn i Bergen, at du er en av de som er snurt fordi du ikke hadde gode nok karakterer lyser jo av bitterheten din. I Bergen er det større forskningsmiljø knyttet til sykepleien, de har samarbeid med sykehusene der og UiB, en relasjon lille skolen i Førde ikke har. Legg fra deg misunnelsen, du får nok jobb uansett, men hvis en leder kan velge en nyutdannet kun på bakgrunn av utdanningssted på vestlandet, så er de ikke den fra Førde som kommer først i køen, tro meg. Anonymous poster hash: 7c58a...00c Jeg er verken sykepleier eller studerer sykepleie, og studiet jeg går på krever høyere snitt enn noen av sykepleierstudiene i Norge. Jeg har en mor som er sykepleier og kunne aldri tenke meg å være det selv. Jeg kommer heller ikke fra Førde eller området rundt. Men gjennom jobben jeg hadde tidligere + omgangskrets (og jeg tenker da ikke på min mor) så vet jeg en del om dette. At du må gjøre narr av meg sier bare noe om at du mangler gode argumenter. Måten studiet er lagt opp på og kvaliteten de krever i Førde gjør det til det beste sykepleierstudiet i Norge, etter min mening. Anonymous poster hash: e6725...210
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #15 Skrevet 3. oktober 2015 Nei jeg forstår at du ikke er i helsevesenet når du ikke ser forskjellen på Førde Sentralsjukehus med lite forskningsmiljø og lang avstand til avansert og spesialisert behandling, og Haukeland Universitetssjukehus som har et stort forskermiljø med ledende spesialister i Norge, og nært samarbeid med UiB om medisinsk forskning. Et sykehus er ikke ett sykehus. Anonymous poster hash: 7c58a...00c Morsom du. Jeg jobber på sykehuset i Førde, og er derfor ofte i kontakt sykepleierstudenter fra Førde, og med utdannede sykepleiere fra andre høyskoler, også fra Bergen. En god del kjennskap til forholdene her i Førde har jeg, og også fra Haukeland og UNN. Anonymous poster hash: 77a07...73c
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #16 Skrevet 3. oktober 2015 Jeg er verken sykepleier eller studerer sykepleie, og studiet jeg går på krever høyere snitt enn noen av sykepleierstudiene i Norge. Jeg har en mor som er sykepleier og kunne aldri tenke meg å være det selv. Jeg kommer heller ikke fra Førde eller området rundt. Men gjennom jobben jeg hadde tidligere + omgangskrets (og jeg tenker da ikke på min mor) så vet jeg en del om dette. At du må gjøre narr av meg sier bare noe om at du mangler gode argumenter. Måten studiet er lagt opp på og kvaliteten de krever i Førde gjør det til det beste sykepleierstudiet i Norge, etter min mening. Anonymous poster hash: e6725...210 At du via omgangskrets har en oppfatning er en ting, men det gjør det ikke til en sannhet. Du presenterer det som en sannhet, og det er det ikke. Det er DIN sannhet og oppfatning, noe du ikke sier før i den siste setningen i innlegget jeg har sitert. Vi som jobber med dette til dagen og ser det fra innsiden vil selvfølgelig ha bedre kjennskap til dette enn dere som står på utsiden og "vet en del om dette". Studiet i Førde har samme oppbygging som de fleste andre studier rundt om i landet, dette vet jeg fordi mange søker seg vekk derfra etter første året og forsøker å komme seg til f.eks Bergen eller Oslo, noe de ikke kunne gjort om studiet var så enestående unikt som du mener. Men det er flott at du får studere noe med mye høyere karakterer (gjør det deg mer verdt som person? mener du?) og passer på å presisere det samtidig som du mener jeg gjør narr av deg, da er det vel dine argumenter som kommer til kort? Anonymous poster hash: 7c58a...00c 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #17 Skrevet 3. oktober 2015 Morsom du. Jeg jobber på sykehuset i Førde, og er derfor ofte i kontakt sykepleierstudenter fra Førde, og med utdannede sykepleiere fra andre høyskoler, også fra Bergen. En god del kjennskap til forholdene her i Førde har jeg, og også fra Haukeland og UNN.Anonymous poster hash: 77a07...73c Så du mener Førde har et like omfattende tilbud til pasientene som HUS eller UNN? For ikke å snakke om et bredt og aktivt forskningsmiljø? Og du klarer ikke å se at dette er noe studenter kan dra nytte av og lærer om der miljøene er nært skolen? Basis pleie kan du lære hvor som helst, men det er ingen tvil om at praksis et sted med større diagnosebredde gir bedre utbytte for studenten. Der er det også mer sannsynlig å oppleve forskning i praksis og integrering i avdelingen. Anonymous poster hash: 7c58a...00c
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #18 Skrevet 3. oktober 2015 Så du mener Førde har et like omfattende tilbud til pasientene som HUS eller UNN? For ikke å snakke om et bredt og aktivt forskningsmiljø? Og du klarer ikke å se at dette er noe studenter kan dra nytte av og lærer om der miljøene er nært skolen? Basis pleie kan du lære hvor som helst, men det er ingen tvil om at praksis et sted med større diagnosebredde gir bedre utbytte for studenten. Der er det også mer sannsynlig å oppleve forskning i praksis og integrering i avdelingen. Anonymous poster hash: 7c58a...00c Det har jeg ikke sagt noe om. Min erfaring er at studentene fra ulike høyskoler (sykepleierstudenter) ikke har store forskjeller i kunnskap og evner når de er i praksis. Der er ikke noe i den praktiske utførelsen av lært kunnskap som tilsier at studenter fra Tromsø eller Bergen har en bedre utdannelse enn studenter fra Førde. Anonymous poster hash: 77a07...73c
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #19 Skrevet 3. oktober 2015 At du via omgangskrets har en oppfatning er en ting, men det gjør det ikke til en sannhet. Du presenterer det som en sannhet, og det er det ikke. Det er DIN sannhet og oppfatning, noe du ikke sier før i den siste setningen i innlegget jeg har sitert. Vi som jobber med dette til dagen og ser det fra innsiden vil selvfølgelig ha bedre kjennskap til dette enn dere som står på utsiden og "vet en del om dette". Studiet i Førde har samme oppbygging som de fleste andre studier rundt om i landet, dette vet jeg fordi mange søker seg vekk derfra etter første året og forsøker å komme seg til f.eks Bergen eller Oslo, noe de ikke kunne gjort om studiet var så enestående unikt som du mener. Men det er flott at du får studere noe med mye høyere karakterer (gjør det deg mer verdt som person? mener du?) og passer på å presisere det samtidig som du mener jeg gjør narr av deg, da er det vel dine argumenter som kommer til kort? Anonymous poster hash: 7c58a...00c Jeg har hele tiden presentert det som "min" sannhet. Jeg har presisert at det er min mening. Viser til mitt første innlegg: Det er som regel lettere å komme inn på de fleste studier som har semesterstart i januar. Sykepleien i Førde er etter min mening det beste sykepleierstudiet i landet. Og hvorfor er det et problem at jeg skriver min mening, men ikke at du skriver din mening? Du gjør jo det samme selv: Presenterer "din" sannhet og presenterer den som den ekte sannheten. Argumentene dine faller rett og slett på sin egen urimelighet. Du diskuterer også på en særdeles ufin måte fordi du plukker ut deler av det jeg skriver for å kommentere. For eksempel det at jeg kun har sett dette fra utsiden via omgangskrets: Jeg skrev at jeg vet mye om dette pga tidligere jobb OG omgangskrets og har også sett dette fra innsiden. Men så har jeg valgt å endelig begynne å studere. Og det med snittet tok jeg med fordi du forsøkte deg på hersketeknikker og gjøre narr av at jeg "hadde for dårlig snitt til å komme inn noen andre steder enn i Førde". Som sagt er min mor sykepleier og jeg ser absolutt ikke ned på kvinner og menn i slike yrker, men jeg kunne ikke tenkt meg å være sykepleier selv, av flere årsaker. Blant annet fordi jeg mener de gjør en altfor tung jobb i forhold til lønn. Anonymous poster hash: e6725...210
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #20 Skrevet 5. oktober 2015 Det er flott at du er fornøyd med studiet ditt, men her bommer du ganske kraftig. Mange som søker seg til Førde gjør det fordi de ikke kommer inn i Bergen, at du er en av de som er snurt fordi du ikke hadde gode nok karakterer lyser jo av bitterheten din. I Bergen er det større forskningsmiljø knyttet til sykepleien, de har samarbeid med sykehusene der og UiB, en relasjon lille skolen i Førde ikke har. Legg fra deg misunnelsen, du får nok jobb uansett, men hvis en leder kan velge en nyutdannet kun på bakgrunn av utdanningssted på vestlandet, så er de ikke den fra Førde som kommer først i køen, tro meg. Anonymous poster hash: 7c58a...00c Utrolig at du kan svare så surt! For alt du vet er det en A/6-er student du har svart, som pga av andre årsaker enn karakterer søkte seg til Førde. Kanskje hun bor der, har barn og ikke er flyttbar osv. Førde er ikke verdens navle, ergo er det ikke førstepri for veldig mange å søke seg dit. La oss si at de har 70% A-studenter der, men fordi det e rlav søkermasse får enkelte med lav karakter begynne det. Det fører til at man har lave inntakskrav. Det betyr ikke at det kun er "dårlige" studenter som går der. Jeg har ingen peiling på kvaliteten på noen av stedene, jeg blir bare så irritert over bedrevitere som er så lite nyanserte som deg. Anonymous poster hash: 1629b...a9a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå